Решение по дело №1110/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 726
Дата: 23 май 2022 г.
Съдия: Красимир Русев Кипров
Дело: 20217050701110
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 май 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ ………     …/          05. 2022 г.,  гр. Варна 

 

В      ИМЕТО   НА      НАРОДА 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ВАРНА, ХVІ -ти състав, в публично заседание       на  двадесет и шести април 2022 г., в състав :

Административен съдия : Красимир Кипров

при секретаря Камелия А., като разгледа докладваното от административния съдия Административно дело № 1110 по описа за 2021 година на Административен съд - Варна, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл. 8, ал. 2, т. 3 от Закона за запасите от нефт и нефтопродукти /ЗЗНН/.

Образувано е по жалба на „ДТЛ Т.“ ООД, ЕИК **, със седалище и адрес на управление в гр. **, представлявано от И.П.Ц., срещу Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-69/28.04.2021 г., издадено от Заместник-председателя на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“ /ДА ДРВВЗ/, с която за жалбоподателя „ДТЛ Т.“ ООД са определени нива на запаси за извънредни ситуации за периода от 01.07.2021 г. до 30.06.2022 г. по видове съгласно чл. 2, ал. 1 от Закона за запасите от нефт и нефтопродукти /ЗЗНН/. Определени са количества от запаси за извънредни ситуации /ЗИС/ (т.1 от разпореждането) по видове както следва: 1/ Автомобилни бензини – 123,863 тона; 2/ Газьоли – 1,268 тона; 3/ Котелни горива – 38,905 тона.  С оспорения административен акт на дружеството е разпоредено да приведе нивото си на запаси за извънредни ситуации в съответствие с определеното по т.1, като създаде и вложи до 01.07.2021 г. количествата нефтопродукти при спазване условията по т. 30, ал.1 от ЗЗНН (т.2); да съхранява запасите за извънредни ситуации по т. 1 за срок до 30 юни 2022 г. (т.3), както и да създаде, съхранява и обновява със свои средства и за своя сметка запасите за извънредни ситуации по т. 1 (т.4). Твърденията за незаконосъобразност на оспорения административен акт са аргументирани с това, че посочените в него количества нефтени продукти като ЗИС, които дружеството е задължено да придобие и съхранява за периода от 01.07.2021 г. до 30.06.2022 г.  са невярно определени въз основа на подадена от търговското дружество декларация по чл. 4, ал.2 от ЗЗНН от 05.04.2021 г., в която е допусната явна фактическа грешка относно наличните у дружеството нефтопродукти , възпроизведена в Констативен протокол № ГМ – 22/ 14.04.2021 г., в който отразените количества ЗИС също не съответстват на количествата нефтопродукти, които реално са придобити и съхранявани от дружеството за релевантния период от 01.01.2020 г. до 31.12.20202 г. – минерален терпентин, газьол (немаркиран), смазочни масла в т.ч. базови масла. Въз основа на изложеното моли оспореното разпореждане на Заместник-председателя на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“ да се отмени като незаконосъобразно. Претендира присъждане на сторените по делото съдебно-деловодни разноски.

В съдебно заседание оспорващото дружество „ДТЛ Т.“ ООД се представлява от адв. Р. Б., която поддържа жалбата на изложените в нея основания, в това число и искането за присъждане на разноски.

 Ответникът – заместник-председател на Държавна агенция "Държавен резерв и военновременни запаси" , се представлява от процесуален представител – гл. юрк. Д.  М. , която в съдебно заседание пледира за отхвърляне на жалбата като  неоснователна. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение, както и на сторените от ответника разноски в размер на 700,00 (седемстотин) лева за легален превод на представените с административната преписка документи на чужд език.

Административен съд – Варна в настоящия си състав, като обсъди доводите на страните и събраните по делото доказателства, намира за установено следното от фактическа страна :

От доказателствата, приложени към административната преписка, се установява, че за периода от 01.01.2020 г. до 31.12.2020 г. оспорващото дружество „ДТЛ Т.“ ООД е депозирало пред ответника 3 бр. справки-декларации по чл.4, ал.2 от ЗЗНН, както следва: Вх. № 831/16.02.2021 г., Вх. № 831-1/17.02.2021 г. и Вх. № 831/16.04.2021 г. относно извършени от него внос и вътрешнообщностни пристигания /ВОП/ на енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и на тежки горива. В първите две от тях информацията за количествата на конкретно посочените продукти е представена в килограми, а в последната – в тонове.

На 13.04.2021 г. Директорът на Териториална дирекция „Държавен резерв“ - гр. Варна е възложил със Заповед № ГМ-21 да се извърши  извънпланова проверка на „ДТЛ Т.“ ООД на основание чл. 7, ал. 1, т. 11 и чл. 12, ал. 4 от ЗЗНН. Със същата заповед е определен и персоналният състав на комисията, на която е възложено да извърши проверката. Комисията е приключила работата си в срок, а резултатите от нея са обективирани в констативен протокол /КП/ №ГМ-22/14.04.2021 година. Въз основа на представените от дружеството първични счетоводни и други документи (товарителници, фактури и др.), комисията е направила заключение, че за предходната календарна година, т.е. за периода от 01.01.2020 г. до 31.12.2020 г., „ДТЛ Т.“ ООД е извършило дейности по ЗЗНН, които са формирали участието му в нетния внос  и вътрешнообщности пристигания  за страната на  енергийни продукти както следва:

1/ ВОП на минерален терпентин - 744,000 т.;

2/ ВОП на газьол - немаркиран - 7,434 т.;

3/ ВОП на смазочни масла, в т.ч. базови масла - 267,676 т.;

4/ Внос на смазочни масла, в т.ч. базови масла - 17,630 тона.

Екземпляр от Констативния протокол е връчен на управителя на дружеството – И. П. Ц.  в  деня на съставянето му -14.04.2021 г.,  като преди това е подписан от него без възражения и забележки.

От приложените към административната преписка доказателства е видно, че  на 27.04.2021 г. от главния директор на ГД „Държавен резерв и военновременни запаси“ е изготвена докладна записка рег. № 1755/27.04.2021 г., съгласно която до 30.04.2021 г. ДА "Държавен резерв и военновременни запаси" е изпълнила разпоредбата на чл. 12, ал. 1 от ЗЗНН, като са изчислени и определени нивата на запаси за извънредни ситуации (ЗИС) от нефт и нефтопродукти, които страната трябва да поддържа за периода от 01.07.2021 г. до 30.06.2022 година. За целта е анализирана информацията, получена по реда на приложимата нормативна уредба, а именно - чл. 4, ал. 2 от ЗЗНН от задължените лица; чл. 4, ал. 3 от ЗЗНН от Агенция "Митници"; констативни протоколи от ТД на ДР в случаите на несъответствие и по чл. 4, ал. 5, т. 2 от ЗЗНН от Националния статистически институт. Информацията от сравнителния анализ на изчислените общи количества ЗИС от нефт и нефтопродукти, които трябва да се поддържат от задължените лица и от ДА "Държавен резерв и военновременни запаси "  са посочени в Таблица № 1, стр. 3 от документа. Въз основа на сравнителния анализ е предложено на председателя на Държавната Агенция да утвърди  на основание чл. 12, ал. 2 от ЗЗНН, вр. § 19а от ПЗР на ЗИД на ЗДРВВЗ   Общо разпореждане за създаване на нивата на ЗИС за периода 01.07.2021 г. -30.06.2022 година.

В докладната записка е посочено, че изчисляването на количествата крайни нефтопродукти, които ще обезпечават определеното ниво на ЗИС  е направено съгласно т. 4 от Методиката за определяне на нивата на ЗИС от нефт и нефтопродукти (също представена към доказателствата по делото) по чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН, въз основа на нетния внос и ВОП на територията на страната на енергийни продукти по Приложение А, глава 3. 4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008, като се използва процентното съотношение между представеното по реда на чл. 4, ал. 5, т. 2, б. "в" от ЗЗНН годишно потребление по видове нефтопродукти спрямо общото годишно потребление на всички нефтопродукти. В докладната записка са отразени следните общи количества на запаси на нефт и нефтопродукти за извънредни ситуации: 1 050 333 (един милион петдесет хиляди триста тридесет и три ) тона, изчислени въз основа на 90 дни среднодневен нетен внос и ВОП и 561 091 (петстотин шестдесет и една хиляди деветдесет и един) тона, изчислени въз основа на 61 дни среднодневно потребление.

На 27.04.2021 г. председателят на ДА "Държавен резерв и военновременни запаси" е утвърдил Общо разпореждане за създаване на нивата на ЗИС за задължените лица и Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“ за периода 01.07.2021 г. -30.06.2022 г., определени въз основа на среднодневния нетен внос и ВОП на нефт и нефтопродукти, съгласно чл. 12 ЗЗНН. Под № 69 в общото разпореждане е вписано „ДТЛ Т.“ ООД, за което е определено да поддържа следните нива на запаси на конкретно посочени нефтопродукти, както следва: 1/ Автомобилни бензини – 123,863 тона; 2/ Газьоли – 1,268 тона; 3/ Котелни горива – 38,905 тона.

На 28.04.2021 г. е издадено оспореното в настоящото съдебно производство Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-69/28.04.2021 г., в което са посочени определените като ЗИС количества нефтопродукти, които „ДТЛ Т.“ ООД следва да поддържа и съхранява за периода от 01.07.2021 г. до 30.06.2022 г. ,  съгласно издаденото предходния ден от председателя на ДА ДРВВЗ Общо разпореждане.

След уведомяване на дружеството за издаване на административния акт  е констатирано несъответствие между установените при извънредната проверка от 14.04.2021 г. количества на съхраняваните от дружеството нефтопродукти, поради което на 05.05.2021 г. до ДА ДРВВЗ е изпратена  коригираща справка-декларация по чл.4, ал.2 от ЗЗНН. В него са декларирани верните според дружеството   данни за периода от 01.01.2020 г. до 31.12.2020 г., а именно:

1/ ВОП на минерален терпентин - 0,744 т.;

2/ ВОП на газьол - немаркиран - 7,434 т.;

3/ ВОП на смазочни масла, в т.ч. базови масла - 39,379 т.;

4/ Внос на смазочни масла, в т.ч. базови масла - 17,630 т.

Предвид тези установени несъответствия е предприето съдебното  оспорване на Разпореждането за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-69/28.04.2021 година.

 

При така установената фактическа обстановка, съдът обосновава следните правни изводи :

Жалбата е допустима, доколкото е подадена от надлежна страна - адресат на акта  и  в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК.

 

Разгледана по същество същата е частично основателна.

Съгласно чл. 168, ал. 1 от АПК, законосъобразността на оспорения административен акт се преценява на всички основания по чл. 146 от АПК - дали актът е издаден от компетентен административен орган  и в установената форма, спазени ли са административнопроизводствените правила и материално-правните разпоредби по издаването му, съобразен ли е актът с целта на закона.

Съгласно чл. 8, ал. 2, т. 3 от ЗЗНН, председателят на агенцията /ДА ВРВВЗ/ определя индивидуалните нива на запасите на Държавното предприятие "Държавна петролна компания" и на задължените лица за всеки период на съхраняване, а съгласно чл. 8, ал. 5 от ЗЗНН  председателят на агенцията може да делегира правомощията си по ал. 2, т. 3, 5, 8 - 10 и 15 на заместник-председателя на агенцията. Оспореното разпореждане, с което е определено ниво на запаси за извънредни ситуации на „ДТЛ Т.“ ООД за периода 01.07.2021 г. – 30.06.2022 г. по смисъла на чл. 8, ал. 2, т. 3 от ЗЗНН  е издадено от заместник-председателя на ДА ДРВВЗ. Към доказателствата  представени с административната преписка  е приложена Заповед № РД-10-150 от 29.05.2017 г. на председателя на ДА ДРВВЗ, с която последният е делегирал на заместник- председателя на ДА ДРВВЗ да изпълнява правомощията по определяне индивидуалните нива на запасите на агенцията  и  на задължените лица за всеки период на съхраняване /раздел I, т. 1. 1. /. Следователно разпореждането е издадено от компетентен орган, действал в кръга на изрично предоставените му правомощия.

Процесното разпореждане е издадено в писмена форма и съдържа необходимите реквизити, включително и тези по чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК – посочени са фактическите и правните основания за издаването му. Макар и лаконични, мотивите на оспореното разпореждане следва да се считат за допълнени с мотивите на документите, на които е направено позоваване в него, с което органът ги е приобщил към съдържанието на оспорения акт. В тях подробно е разяснен начина на изчисление на ЗИС въз основа на информационните източници по чл. 4, ал. 3, ал. 5, т. 2, б. "а", б. "б" и б. "в" от ЗЗНН, което напълно съответства на чл. 12 от ЗЗНН. Още повече, че разпореждането препраща  и  към докладна записка на главния директор на ГД "ДРВВЗ" с рег. № 1755 от 27.04.2021 г., както и към Общото разпореждане за създаване на нива на ЗИС за задължените лица и ДА ДРВВЗ за периода 01.07.2021 г. - 30.06.2022 година.

При служебното проверка за законосъобразност на акта настоящият състав на съда установи, че в хода на административното производство не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Редът за определяне на запасите, които се създават и поддържат от задължените лица и от Държавно предприятие "Държавна петролна компания", са определени в чл. 12 от ЗЗНН. Съгласно ал. 3 на този текст,  при определяне нивата на запасите за извънредни ситуации се взема предвид и информацията, получена по чл. 4, ал. 2, 3, ал. 5, т. 2, ал. 6, 7 и 9 от ЗЗНН. В случая страните не спорят, че дружеството е подавало справки-декларации по реда на чл. 4, ал. 2 от ЗЗНН за периода 01.01.2020 г. – 31.12.2020 г., поради което и с оглед получените данни по ал. 3 и 5 от Агенция "Митници" и от НСИ,  на същото  е извършена извънпланова проверка. За резултатите от проверката е съставен констативен протокол №ГМ-22/14.04.2021 год., препис от който е връчен на управителя на дружеството  и  е подписан от него без забележки и възражения .

 

По съответствието на разпореждането с материалния закон

Разпоредбата на чл. 2, ал. 1, т. 1-4 от ЗЗНН посочва за кои категории нефтопродукти могат да се контролират запаси за извънредни ситуации  именно по реда на този закон, както следва : автомобилни бензини ; газьоли , реактивни горива от керосинов тип и гориво за дизелови двигатели ; котелни горива ; газ пропан-бутан.

Според т. 1 на § 2 от ДР на Закона за запасите от нефт и нефтопродукти (изм. – ДВ, бр. 51 от 2020 г., в сила от 5.06.2020 г.), този закон въвежда изискванията на Директива на Съвета 2009/119/ЕО от 14 септември 2009 г. за налагане на задължение на държавите членки да поддържат минимални запаси от суров нефт и/или нефтопродукти (ОВ, L 265/9 от 9 октомври 2009 г.) и Директива за изпълнение (ЕС) 2018/1581 на Комисията от 19 октомври 2018 г. за изменение на Директива 2009/119/ЕО на Съвета относно методите за изчисляване на задълженията по отношение на запасите (ОВ, L 263/57 от 22 октомври 2018 г.).

Съгласно § 1, т. 11 от ДР на ЗЗНН , "задължено лице" е икономически оператор , който създава , съхранява , обновява и възстановява със свои средства и за своя сметка запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти като част от общото количество запаси за извънредни ситуации на Република България , а съгласно § 1, т. 10 от ДР на ЗЗНН , "икономически оператор" е лице , което осъществява икономическа дейност с енергийни продукти по приложение А , глава 3. 4. от Регламент (ЕО) № 1099/2008 на територията на друга държава – членка на Европейския съюз  и е задължено, и/или е оправомощено да изпълнява функции по националното законодателство на съответната държава – членка  въвела Директива на Съвета 2009/119/ЕО .  Определянето на оспорващото търговско дружество „ДТЛ Т.“ ООД като "задължено лице" и "икономически оператор" е обусловено от прилагането на разпоредбата на чл. 4, ал. 2 от ЗЗНН, според която  всички български и/или чуждестранни физически и юридически лица  регистрирани като търговци , както и техните клонове , които през предходната календарна година са извършвали на територията на страната дейности по внос и/или ВОП на енергийни продукти по приложение А, глава 3. 4. от Регламент (ЕО) № 1099/2008  и на тежки горива , както и дейности по производство и възлагане на производство на нефтопродукти по чл. 2, ал. 1  и на тежки горива , изготвят и представят в ДА ДРВВЗ ежегодно до 15 февруари справка-декларация по образец за предходната календарна година с информация , подробно посочена в точки от 1 до 6 в цитираната разпоредба.  Страните не спорят , че през 2020 г. „ДТЛ Т.“ ООД е получавало чрез ВОП минерален терпентин и газьол , а смазочни масла , в т.ч. и базови масла е получавало  както чрез ВОП , така и чрез внос.

В проведеното на 22.06.2021 г. о.с.з. оспорващото дружество е конкретизирало жалбата си чрез изявление на неговия процесуален представител. Твърдението е за неправилно установени от ответника количества на продуктите по ВОП на минерален терпентин и ВОП на смазочни масла, в т.ч. базови масла за периода от 01.01.2020 г. до 31.12.2020 г. ,  което е резултирало в неправилно определяне на количествата ЗИС на посочените в разпореждането нефтопродукти за периода от 01.07.2021г. до 30.06.2022 г. – „автомобилни бензини“  123,863 тона  и   „котелни горива“  38,905 тона.

За изясняване на спорните обстоятелства съдът е допуснал по делото  изготвянето на  съдебно-икономическа експертиза. На вещото лице е поставена задача да даде заключение : 1/ за количеството на вътреобщностни пристигания /ВОП/ на минерален терпентин за периода 01.01.2020 г. – 31.12.2020 г. ;  2/ за количеството на вътреобщностни пристигания /ВОП/ на смазочни масла, в т.ч. базови масла за същия период от време ; 3/      При установяване на количества по предходните точки 1 и 2  различни от тези  приети  в оспореното разпореждане, да определи  съгласно цитираният в оспореното разпореждане начин  нивата за запаси за извънредни ситуации за периода 01.07.2021 г. до 30.06.2022 г. за видовете автомобилни бензини , газьоли и котелни горива. В проведеното на 21.12.2021 г. о.с.з. съдът е изслушал заключението на вещото лице С. А. Д.  и  го е приел по точки 1 и 2 , а по отношение на поставения в т. 3 въпрос експертизата не е приета. Поради естеството на този въпрос съдът е назначил втора съдебно-икономическа експертиза, за изготвянето на която са използвани данните по т. 1 и т .2  от предходната експертиза, както и Методиката за определяне на нивата на ЗИС от нефт и нефтопродукти, използвана  и  от ответника при издаване на Общото разпореждане от 27.04.2021 г.  и на оспореното  Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-69/28.04.2021 година.

Заключенията и по двете експертизи се поддържат от вещите лица в съдебно заседание. Същите са оспорени от процесуалния представител на ответника, но се кредитират от съда като дадени компетентно и безпристрастно. Причината съдът да приеме за верни  посочените в първата експертиза количествата  ВОП минерален терпентин  и  ВОП на смазочни масла, в т.ч. базови, а не  тези приети  от адм.  орган количества  е тази, че за разлика от адм. орган вещото лице С. Д. е изследвало  детайлно всички първични митнически документи, което в случая не е било сторено от адм. орган, който единствено се е задоволил с информацията от грешно подадената му  от жалбоподателя първа справка.  

Съгласно ал.9 на чл.12 от ЗЗНН, на всяко българско или чуждестранно физическо или юридическо лице  регистрирано като търговец , както и неговите клонове , което през предходната календарна година е внасяло и/или доставяло от вътрешнообщностни пристигания на територията на страната авиационен бензин, минерален терпентин и бензин със специална точка на кипене, ароматни съединения (бензол , толуол и ксилол ), се определят нива на запаси за извънредни ситуации под формата на автомобилни бензини.

По аргумент от чл.23, ал.3 от ЗЗНН, нивата на запаси за извънредни ситуации (ЗИС) за всеки следващ период са пропорционални на участието на дружеството спрямо общото участие на всички задължени лица в общия нетен внос и вътреобщностни пристигания на територията на страната на съответните нефтопродукти през предходната календарна година, която в разглеждания казус е 2020 година. В този смисъл,  релевантни за изхода на настоящия правен спор са получените от дружеството през предходната календарна година нефт и нефтопродукти от внос и ВОП, изчислени пропорционално спрямо общото участие на всички задължени лица за същия период.

При изготвяне на допуснатата по делото съдебно-икономическа  експертиза вещото лице С. Д. е използвало всички документи  представени от оспорващото дружество „ДТЛ Т.“ ООД , както и данните от Агенция „Митници“.  В отговора на първия поставен въпрос експертът дава становище, че количеството на вътреобщностни пристигания на минерален терпентин за оспорващото дружество за периода 01.01.2020 г. - 31.12.2020 г. по тарифен код 27101221  са 0,484 тона (отговор на въпрос 1) , а количеството на вътреобщностни пристигания на смазочни масла , в т.ч. базови масла (въпрос №2) за същия период  през календарната 2020 г. е общо  по всички тарифни кодове 39,906 тона.  Направена е подробна разбивка по тарифни кодове (само досежно смазочните масла) , представена  в  табличен вид  на л. 646 от делото.

След подробен анализ на използваната от ответника методика при изчисляване на ЗИС за релевантния период 01.07.2021 г. до 31.06.2022 г.,  вещото лице  изготвило  втората съдебно-икономическата експертиза  е установило, че участието на жалбоподателя в общото количество нетен внос и ВОП на минерален терпентин за 2020 год.  преобразувано в еквивалент в суров нефт  е  0,516 тона , което съответства на 0,000012%   от общото участие на всички задължени лица за внос и ВОП на нефтопродуктите по ал.9 на чл.12 от ЗЗНН за същия период. Следователно,  нивото на запас за извънредни ситуации за периода от 01.07.2021 г. до 31.06.2022 г. под формата на автомобилни бензини  изчислено на база ВОП на минерални терпентини за периода от 01.01.2020 г. до 31.12.2020 г., следва да е в размер на 0,083 тона. Това съществено се различава от количеството  посочено в оспореното разпореждане, а именно 123,863 тона.

Досежно количествата котелно гориво  определени като ЗИС  с оспореното разпореждане , следва да се има предвид разпоредбата на ал.11 от чл. 12 на ЗЗНН, съгласно която на всяко българско или чуждестранно физическо или юридическо лице  регистрирано като търговец , както и неговите клонове, което през предходната календарна година е внасяло и/или доставяло от вътрешнообщностни пристигания на територията на страната смазочни масла (в т.ч. базови масла), битум, парафинови восъци, нефтен кокс, катран/гудрон и сяра, се определят нива на запаси за извънредни ситуации под формата на котелни горива.

При отговора на въпрос № 3 вещото лице  изготвило втората съдебно-икономическата експертиза  е съобразило придобитите от оспорващото дружество чрез ВОП смазочни масла , в т.ч. и базови масла в размер на 39,906 тона  съгласно приетата по делото първа съдебно-икономическа  експертиза. Към тях са прибавени количествата от същите продукти  получени чрез внос, които са в размер на 17,631 тона  и относно които страните не спорят. Въз основа на това е направен извод , че за 2020 година „ДТЛ Т.“ ООД е придобило смазочни масла , в т.ч. и базови масла  в  общ размер на 57,537 тона (39,906 тона + 17,631 тона = 57,537 тона). При тези изходни данни,  експертът дава заключение, че участието на жалбоподателя в общото количество нетен внос и ВОП за 2020г. след корекция с промяна на запасите  и преобразувано в еквивалент  в  суров нефт е както следва : 57,537 - (23,591-6,246) = 57,537 -17,345 = 40,192 х 1,065 = 42,805 тона, което съответства на 0,000987%  (стр. 732 от делото) от общото участие на всички задължени лица за внос и ВОП на нефтопродуктите по ал.11 на чл.12 от ЗЗНН за същия период. Следователно, размерът на участието на жалбоподателят под формата на котелни горива  за периода от 01.07.2021 г. до 31.06.2022 г. следва да е в размер на 6,914 тона , което е в пъти по-малко от разпореденото с оспорения административен акт количество – 38,905 тона.

Тези установявания обосновават извод , че при определяне на количествата ЗИС за периода 01.07.2021 г. 30.06.2022 г. ответникът е използвал неверни данни за предходния период , т.е. не е изяснил правилно  релевантните факти. Последното е станало причина за неправилно определяне нивата на запаси за извънредни ситуации на автомобилните бензини и котелните горива /123,863 т.  автомобилни бензини и  38,905 т. котелни горива/ - правилните и съответни на правилното приложение на материалния закон  нива на запаси за извънредни ситуации са 0,083 тона автомобилни бензини  и  6,914 тона котелно гориво.   По тези съображения  в тези му части оспореното Разпореждане  е материално незаконосъобразно  и  като такова следва да  бъде  отменено.

Относно количества газьол , за които на  дружеството е разпоредено да поддържа количества ЗИС в размер на 1,268 тона  за периода от 01.07.2021 г. до 30.06.2022 г. липсва формиран спор между страните. В хода на административното производство правилно са установени наличните количества от този продукт към 31.12.2020 г. , поради което правилно е установено и количеството газьол , което дружеството трябва да съхранява под формата на ЗИС за посочения в разпореждането период. В същия смисъл са и обясненията  на вещото лице Г. К. , дадени в последното проведено по делото о.с.з. от 26.04.2022 година. Това налага извод , че в тази част разпореждането е   материално законосъобразно  и  като такова следва да се остави в сила.

Доколкото съдът не е компетентен сам да определи количествата ЗИС от автомобилни бензини и котелни горива , с които дружеството като задължено лице по ЗЗНН трябва да разполага през релевантния период , то на основание чл. 173, ал.2 от АПК след отмяна на разпореждането в тези части , делото следва да се върне на органа за ново произнасяне при съобразяване  с мотивите на съда досежно  тълкуването  и  правилното приложение на материалния закон.

При този изход на спора  и предвид своевременно заявените претенции на двете страни в производството за присъждане на съдебно-деловодни разноски в тяхна полза, такива им се дължат пропорционално на уважената, респ. отхвърлената част от жалбата. Претендираният от жалбоподателя и посочен  в представения  от процесуалният му представител списък размер на  разноските е неверен – посоченото в договора на л.14 адвокатско възнаграждение е в размер на 600 лв. , а платените за двете експертизи разноски  са в общ размер на 750 лв. , т.е. правилният размер включващ и платената държ. такса от 50 лв.  е 1400 лв. Доколкото жалбата е уважена по два пункта от оспореното разпореждане , то съгласно чл. 143, ал.1 от АПК на жалбоподателя се дължат разноски в размер на 933,33 лв. – 2/3 от 1400 лв.    Претенцията на ответника за 700 лв.  разноски за превод на документи е основателна  съгласно чл. 143, ал.3 от АПК до размер на 233,33 лв.  - 1/3  от  платената  сума по документа на л. 236 от делото. На същият се дължи и юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лв.  – 1/3 от максималния размер от 240 лв.  по чл. 24 ,пр. І  от Наредбата за заплащането на правната помощ, т.е. общият размер на дължимите на ответника разноски  е  313, 33 лв.  

Воден от горното  и на основание чл. 172, ал. 2 и чл. 173, ал.2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ по жалба на „ДТЛ Т.“ ООД, ЕИК **, със седалище и адрес на управление в гр. **, представлявано от И.П.Ц., Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-69/28.04.2021 г. на Заместник-председателя на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“ в частта  му , с която на „ДТЛ Т.“ ООД са определени нива на запаси за извънредни ситуации от автомобилни бензини в размер на 123,863 тона  и  за котелни горива в размер на 38,905 тона за периода от 01.07.2021 г. до 30.06.2022 година и ВРЪЩА ПРЕПИСКАТА на  Заместник-председателя на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“  за ново произнасяне в отменената част в съответствие с дадените в мотивите на това решение задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона.  

ОТХВЪРЛЯ КАТО НЕОСНОВАТЕЛНА жалбата на „ДТЛ Т.“ ООД , срещу  Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-69/28.04.2021 г. на Заместник-председателя на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“  в останалата  му част.

ОСЪЖДА  Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“  да заплати в полза на „ДТЛ Т.“ ООД, ЕИК **  за разноски по делото  сума в размер на 933, 33 лв.

ОСЪЖДА „ДТЛ Т.“ ООД, ЕИК **, със седалище и адрес на управление в гр. **, представлявано от И.П.Ц., да заплати в полза на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“  за разноски по делото сума в размер на  313,33 лв.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния  административен съд на Република България в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните по делото.

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ :