Решение по дело №477/2020 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 15 декември 2020 г. (в сила от 15 юли 2021 г.)
Съдия: Ивайло Йосифов Иванов
Дело: 20207200700477
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 август 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                                    

гр.Русе, 15.12.2020 г.

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд-Русе, I-ви състав, в открито заседание на трети декември през две хиляди и двадесета година, в състав:

                                                               СЪДИЯ: Ивайло Йосифов

при участието на секретаря Наталия Георгиева, като разгледа докладваното от съдията адм.д. № 477 по описа за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК във вр. с чл.27, ал.1 от ЗУСЕСИФ.

Образувано е по жалба на „Вендина“ ООД, със седалище в гр.Русе, против решение от 05.06.2020 г. на ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 и главен директор на ГД "Европейски фондове за конкурентоспособност" в Министерство на икономиката, с което на жалбоподателя е отказано да бъде предоставена безвъзмездна финансова помощ по проектно предложение с рег.BG16RFOP002-2.073-0772 в ИСУН в процедура по подбор на проекти BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“, което решение е обективирано под позиция № 98 в одобрения списък на кандидатите, на които е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова помощ. Жалбоподателят поддържа, че оспореният административен акт е необоснован и противоречи на материалния закон, тъй като не са налице фактическите предпоставки, посочени като основание за издаването му. Сочи, че в противоречие с действителното положение органът е приел, че нетните му приходи от продажби за 2019 г. са 0 (нула) лева, тъй като същите, декларирани както в декларацията за финансови данни, така и в годишната му данъчна декларация по чл.92 от ЗКПО за същата година, възлизат на 47652 лева. Моли съда да постанови решение, с което да отмени оспореното решение за отказ като върне преписката за ново разглеждане и произнасяне по подаденото проектно предложение.

Ответникът по жалбата – Управляващият орган на ОП "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 и главен директор на ГД "Европейски фондове за конкурентоспособност" в Министерство на икономиката, чрез процесуалния си представител, изразява бланкетно становище за неоснователност и недоказаност на жалбата, съдържащо се в придружителното писмо, с което преписката е изпратена в АССГ.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства, съобрази доводите на страните и извърши служебна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт, приема следното:

Жалбата е подадена от процесуално легитимирана страна - адресата на акта, който е неблагоприятно засегнат от него, срещу акт, който подлежи на обжалване съгласно чл.27, ал.1 вр. с чл.38, т.1 от ЗУСЕСИФ, в преклузивния срок, при наличие на правен интерес, поради което е допустима. Разгледана по същество, тя се явява основателна.

Търговското дружество-жалбоподател „Вендина“ ООД е кандидатствало за безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020, процедура за подбор на проекти предложения BG16RFOP002-2.073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19", с проектно предложение рег. BG16RFOP002-2.073-0772 в ИСУН, ведно с приложенията към него, включително и декларация за финансови данни – приложение № 2.

Съгласно чл.26, ал.1, изречение първо от ЗУСЕСИФ, ръководителят на управляващия орган на програмата, съответно на водещата програма, утвърждава за всяка процедура насоки и/или друг документ, определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти, а според ал.6 на сочената норма утвърдените условия за кандидатстване и условия за изпълнение се публикуват на интернет страницата на съответната програма и в ИСУН заедно с обявата за откриване на процедурата чрез подбор. Процесните условия (Условия за кандидатстване и изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020) са одобрени като част от документацията за провеждане на посочената процедура за подбор на проекти със заповед № РД-16-375/12.05.2020 г. на главния директор на Главна дирекция "Европейски фондове и конкурентноспособност" и ръководител на УО на Оперативна програма "Иновации и конкурентноспособност" 2014-2020 [1]. Със заповед № Р-16-381/14.05.2020 г. на ръководителя на УО на ОП „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 г. са утвърдени опростени процедурни правила за работа на оценителната комисия. С докладна записка вх. № 93-00-960/05.06.2020 г. бил представен списък на предложените за отхвърляне проектни предложения по първата оценителна сесия, включваща проекти с референтни номера от BG16RFOP002-2.073-0001 до № BG16RFOP002-2.073-1000, между които и проектното предложение на жалбоподателя, който списък бил изготвен от оценителната комисия.

         С оспореното решение от 05.06.2020 г. на ръководителя на УО на ОП „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 г. този списък е одобрен, с което на жалбоподателя е отказано предоставяне на безвъзмездната финансова помощ, за която е кандидатствал. Като основание за отхвърляне на проектното предложение е посочено обстоятелството, че съгласно предоставена информация от НАП нетните приходи от продажби за 2019 г. са 0 лева. Поради това кандидатът не отговарял на изискванията по т.9 и по т.11.1, подт.5) от Условията за кандидатстване по процедурата, съответно на критерий № 16 и критерий № 25  от Критерии и методология за оценка на проектните предложения (приложение № 4 към Условията за кандидатстване).

         При тази фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

Съгласно чл.38, т.1 от ЗУСЕСИФ, в 10-дневен срок от одобряването на оценителния доклад, съответно от изтичането на срока по чл.36, ал.2 от ЗУСЕСИФ, ръководителят на управляващия орган издава мотивирано решение, с което отказва предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за всяко проектно предложение, включено в списъка по чл. 35, т. 3. Според чл.9, ал.5, изр.второ от ЗУСЕСИФ ръководителят на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващия орган или оправомощено от него лице. С Решение № 574/13.07.2016 г. на Министерски съвет Министерството на икономиката е определено за управляващ и сертифициращ орган, съответно за ръководител на УО е определен министъра на икономиката. Със своя заповед № РД-16-5/06.01.2020 г. същият определил Смилена Костова – главен директор на Главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" в Министерство на икономиката да изпълнява функции на ръководител на УО по ОП "Иновации и конкурентоспособност“. Следователно оспореният акт се явява издаден от компетентен орган.

         Съдът намира, че са спазени изискванията за форма на акта и същият съдържа реквизитите, посочени в чл. 59, ал. 2 от АПК, включително правни и фактически основания за неговото издаване. От наличната информация по преписката не бяха констатирани допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Оспореното решение обаче е издадено в нарушение на материалния закон, доколкото не са налице посочените в него основания за отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.

Условие за допустимост по т.11.1 „Критерии за допустимост на кандидатите“, подт.5 от Условията за кандидатстване, е кандидатите по проекта да са  регистрирали спад поне 20% в оборота (нетните приходи от продажби) за месец април 2020 г., спрямо средния месечен оборот (нетни приходи от продажби) през 2019 г. Това условие е предвидено и като критерий № 16 от Критерии и методология за оценка на проектните приложения, според който е необходимо кандидатът да е заявил, че е предприятие, регистрирало спад поне 20% в оборота (нетните приходи от продажби) за месец април 2020 г., спрямо средния месечен оборот (нетни приходи от продажби) през 2019 г. За източници на проверка на това обстоятелство са посочени декларацията за финансовите данни (приложение 2) и служебната проверка от НАП относно нетни приходи от продажби за 2019 г.

На следващо място, условието по т.9 от Условията за кандидатстване предвижда, че безвъзмездната финансова помощ, предоставяна по процедурата, може да бъде в максимален размер до 10% от „нетните приходи за продажби“, декларирани при лица, които се облагат с корпоративен данък, в годишната данъчна декларация по чл.92 от ЗКПО за 2019 г. (част V, шифър 0110 „Нетни приходи от продажби“). Това условие е възпроизведено и в критерий № 25 от Критерии и методология за оценка на проектните приложения, където е предвидено, че общият размер на заявената безвъзмездна помощ е по-нисък или равен на 10% от стойността на нетните приходи за продажби, посочени в годишната данъчна декларация за 2019 г. Като източници на информация за проверка на този критерий са посочени формулярът за кандидатстване – т.4 „Бюджет“, декларацията за финансовите данни на кандидата и служебната проверка от НАП.

В случая, като основание за отказ, органът е посочил, че нетните приходи от продажби на жалбоподателя за 2019 г. са 0 лева и това било установено от служебна справка в НАП. Това обстоятелство обаче не се установява по делото.

Напротив, то се опровергава от представените от жалбоподателя доказателства.

В декларацията за финансовите данни, подписана от управителя на дружеството-жалбоподател под страх от наказателна отговорност по чл.313 от НК, същият изрично е декларирал, че нетните приходи от продажби, посочени в годишната данъчна декларация по чл.92 от ЗКПО за 2019 г. (част V, шифър 0110 „Нетни приходи от продажби“) възлизат в размер на 47652 лева. Именно тази сума от 47652 лева, като нетни приходи от продажби, жалбоподателят е декларирал пред НАП и в годишната си данъчна декларация (стр.5 от същата), също представена по делото (л.9-л.17 от изпратеното по подсъдност дело на АССГ). С проектното си предложение последният е кандидатствал за безвъзмездна финансова помощ в размер на 10 % от тази сума, а именно сумата от 4760 лева, съгласно т.9 от Условията за кандидатстване.

Следва да се посочи, че с направения доклад по делото съдът, на основание чл.170, ал.3 вр.ал.1 от АПК, е указал на ответника по жалбата, че в негова доказателствена тежест е да установи наличието на фактическите предпоставки за издаването на оспореното решение, т.е. обстоятелството, че нетните приходи от продажби на жалбоподателя за 2019 г. са в размер на 0 лева, както е посочено в основанието за отказа за предоставянето на безвъзмездната финансова помощ. Въпреки указанията ответникът не е представил никакви доказателства за това обстоятелство. По-конкретно по делото липсва представена справка от НАП, от която това обстоятелство да се установява, а в същото време жалбоподателят, както беше посочено, е представил заверен препис от данъчната си декларация за 2019 г., от която е видно, че нетните му приходи от продажба възлизат на 47652 лева.

По изложените съображения съдът намира оспорения административен акт необоснован и издаден в нарушение на материалния закон, което обстоятелство налага неговата отмяна. Доколкото неговото естество не позволява съдът да реши спора по същество след отмяната му, преписката, на основание чл.173, ал.2 от АПК, следва да бъде изпратена на ответника по жалбата за ново разглеждане и произнасяне по подаденото от жалбоподателя проектно предложение при съобразяване на дадените задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона.

Съдът се произнася по разноските само при наличие на искане за това – арг. от чл.81 от ГПК вр.чл.144 от АПК, а в случая жалбоподателят не е направил такова, поради което разноски за заплатената държавна такса не следва да му бъдат присъждани.

Така мотивиран и на основание чл.172, ал.2 и чл.173, ал.2 от АПК, съдът

                                           Р   Е  Ш  И:

ОТМЕНЯ по жалба на „Вендина“ ООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в гр.Русе, ул.“Симеон Велики“ № 6, представлявано от управителя П.Й.П., решение от 05.06.2020 г. на ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 и главен директор на ГД "Европейски фондове за конкурентоспособност" в Министерство на икономиката, с което на жалбоподателя е отказано да бъде предоставена безвъзмездна финансова помощ по проектно предложение с рег.BG16RFOP002-2.073-0772 в ИСУН в процедура по подбор на проекти BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“, което решение е обективирано под позиция № 98 в одобрения списък на кандидатите, на които е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова помощ.

ИЗПРАЩА преписката на Управляващия орган на Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 и главен директор на ГД "Европейски фондове за конкурентоспособност" в Министерство на икономиката за ново разглеждане и произнасяне по проектно предложение с рег.BG16RFOP002-2.073-0772 в ИСУН, от „Вендина“ ООД, с ЕИК *********, при съблюдаване на дадените със съдебния акт указания по тълкуване и прилагане на закона.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

                                                                                     

                                                            СЪДИЯ:



[1] На разположение на: https://opic.bg/procedure/bg16rfop002-2073-podkrepa-na-mikro-i-malki-predpriyatiya-za-preodolyavane-na-ikonomicheskite-posledstviya-ot-pandemiyata-covid-19