Решение по дело №94/2020 на Районен съд - Велико Търново

Номер на акта: 176
Дата: 12 март 2020 г. (в сила от 12 август 2020 г.)
Съдия: Десислава Чалъкова
Дело: 20204110200094
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 януари 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

гр. В.Търново, 12.03.2020 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Великотърновският районен съд, десети състав, в публично съдебно заседание на четвърти февруари през две хиляди и дведесетата година, в състав:

Районен съдия: Д. Чалъкова

 

при участието на секретаря Ив. Трифонова, като разгледа докладваното от съдията АНД № 94/2020 г. по описа на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

            Производство по реда чл. 59 и следващите от ЗАНН.

            Образувано е по жалба на А.К.А. *** против Наказателно постановление № **********/03.01.2020 г. на Директора на Регионална дирекция по горите гр. В. Търново, с което на основание чл. 257, ал. 1, т. 1 от Закона за горите му е наложено административно наказание "глоба" в размер на 300 лева. Претендира се неговата отмяна с оплаквания за незаконосъобразност, като по същество се оспорва и самото нарушение. В съдебно заседание лично и чрез процесуалния си представител поддържат жалбата и претендират отмяната на атакуваното НП.

            Процесуалният представител на въззиваемата страна заема становище, че наказателното постановление е законосъобразно и следва да бъде потвърдено.

            Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, намери за установено следното:

            Административнонаказателното производство е инициирано със съставянето на АУАН340//04.07.2019 г., когато служители на РДГ гр. В. Търново констатирали нарушение на чл. 12б, ал. 1, т. 7 от Наредба № 1 от 30.01.2012 г. за контрола и опазването на горските територии във връзка с чл. 53, ал. 2, т. 5 от Наредба № 8 от 05.08.2011 г. за сечите в горите, извършено от жалбоподателя А., в качеството му на лесовъд на частна практика и изразяващо се в това, че в периода от 25.03.2019 г. до 03.05.2019 г. не следил за спазване на одобрения технологичен план за имот с № 48278.226.15, попадащ в отдел 226, подотдел "ч1", землище Миндя - частна горска територия, за който и ма издадено позволително за сеч № 0491254/22.03.2019 г., като в средата на имота бил прокаран /направен/ извозен път с посока: - запад-изток, ширина 5.2 м и дължина - 30 м., неотразен в технологичния план. Нарушението било извършено на територията на РДГ гр. В. Търново, общ. В. Търново, землище с. Миндя, отдел 226, подотдел "ч1", имот с № 48278.226.15 - частна горска територия.

            Актът за установяване на административно нарушение е съставен в присъствието на жалбоподателя, връчен му надлежно и е подписан от него с възражението, че не е съгласен с описаното в акта. Писмени възражения срещу АУАН не са постъпвали.

            Въз основа на този акт е издадено и атакуваното НП**********/03.01.2019 г. на Директора на РДГ гр. В. Търново, в което наказващият орган е възпроизвел описаната в акта фактическа обстановка, подвел е нарушението под санкционната разпоредба на чл. 257, ал. 1, т. 1 от ЗГ, налагайки на жалбоподателя  административно наказание "глоба" в размер на 300 лева. В НП са изложени и мотиви, защо нарушението не представлява маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, поради което е отказано и приложението му.

            Със заповед № РД 49-199/16.09.2011 г. на МЗХ, Директорите на РДГ са оправомощени да издават наказателни постановление по ЗГ.

            От показанията на разпитаните по делото свидетели, които лично и непосредствено са възприели признаците на нарушението, се потвърждават по един безспорен и категоричен начин направените в хода на проверката констатации. От тях става ясно, че към датата на проверката 03.05.2019 г., документирана с констативен протокол от същата дата, позволителните за сеч са били в сила и не са били издадени протоколи за освидетелстване на сечта. Това се потвърждава и от представените писмени доказателства - извадка от интернет информационната система на ИАГ на издадените превозни билети към позволителни за сеч № 491254/22.03.2019 г. и протокол за освидетелстване на сечище № 0481655/15.07.2019 г.

            Горната фактическа обстановка съдът изведе след анализ на приобщените и относими към делото гласни и писмени доказателства.

            Предвид установеното от фактическа страна се налагат следните правни изводи:

            Жалбата е процесуално допустима, подадена е от надлежно легитимирано лице, в законоустановения срок, пред компетентния да се произнесе съд. Разгледана по същество е неоснователна.

            В хода на административно наказателното производство, чийто заключителен акт е ревизираното НП, не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които да водят до отмяна на това основание. От процесуална гледна точка АУАН и издаденото въз основа на него НП са законосъобразни, издадени са от компетентни лица, в законоустановените срокове и притежаващи необходимите реквизити по чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН. В този смисъл, съдът не възприема оплакванията на жалбоподателя в тази насока, че не наказващият орган не извършил допълнително разследване на основание чл. 52, ал. 4 от ЗАНН. Видно от установеното по делото и в АУАН, и в НП са описани обстоятелствата, при които е извършено нарушението - мястото, времето, както и съставомерните признаци на самото нарушение, представени са и доказателства, подкрепящи административното обвинение. Правилна е и правната квалификация на нарушението, поради което не се констатират нарушения на материалния закон.

            Извършването на проверката в присъствието на жалбоподателя е дало възможност на същия да направи възражения или даде обяснения, каквито последния не е направил. При съставяне на АУАН единствено бланкетно е отразил, че има възражения, но в законовоустановения срок не е представил такива. В този смисъл, по никакъв начин не му е било ограничено правото на защита. Отделно от това, АУАН, с който се слага началото на административно наказателното производство, е съставен в негово присъствие, като му е дадена възможност да се запознае със съдържанието, след връчването му, да направи своите възражения и да ангажира доказателства в предвидения от закона срок.

            В изложения смисъл, с деянието си жалбоподателят А. е осъществил от обективна и субективна страна състава на вмененото му във вина административно нарушение. Съгласно нормата на чл. 257, ал. 1, т. 1 от ЗГ се наказва с глоба от 300 лв. до 5000 лв., ако не е предвидено по-тежко наказание, длъжностно лице или лице, упражняващо лесовъдска практика, което не изпълни или изпълни несвоевременно задължения или контролни правомощия, възложени му по този закон, подзаконовите актове по прилагането му, както и решения и предписания, основани на тях. В случая бланкетния състав на чл. 257, ал. 1, т. 1 от ЗГ се попълва от разпоредбите на съответните подзаконови нормативни актове, като в конкретния казус това е нормата на чл. 12б, ал. 1, т. 7 от Наредба № 1/30.01.2012 г. за контрола и опазването на горските територии, въвеждащ задължение за лицата по чл. 108, ал. 2 от ЗГ след получаването на позволителното за сеч да следят за спазването на одобрения технологичен план и чл. 53, ал. 2, т. 5 от Наредба № 8/05.08.2011 г. за сечите в горите, указващ, че в технологичния план се определят схемата на съществуващите и проектираните извозни пътища, технологични просеки и трасета за въжени линии. Няма спор, че жалбоподателят в качеството си на лицензиран лесовъд на частна практика, на който са издадени позволителните за сеч, е бил длъжен да следи за спазване на правилата при извеждане на добива от дървесина и да спазва одобрените технологични  планове.

            Предвид изложеното съдът намира, че жалбоподателят в качеството си на лице по чл. 257, ал. 1, т. 1 от ЗГ е извършил административно нарушение по смисъла на посочената норма, което е основание за реализирането на административно наказателната му отговорност, установена в същата разпоредба. Наказващия орган правилно е квалифицирал деянието /бездействието/, налагайки предвиденото от закона наказание в минимален размер.

            В настоящият казус не са налице предпоставките за приложение разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН, доколкото процесното нарушение с нищо не се отличава от останалите нарушения от същия вид, за да бъде преценявано като маловажно по смисъла на цитираната разпоредба. Предвид това, съдът намира, че наказващият орган правилно и обосновано е отказал приложението на чл. 28 от ЗАНН.

            В изложения смисъл атакуваното наказателно постановление е правилно и законосъобразно и като такова следва да бъде потвърдено.

            Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

РЕШИ:

 

            ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № **********/03.01.2020 г. на Директора на Регионална дирекция по горите гр. В. Търново, с което на А.К.А. *** на основание чл. 257, ал. 1, т. 1 от Закона за горите му е наложено административно наказание "глоба" в размер на 300 лева, като обосновано и законосъобразно.

            Решението подлежи на касационно обжалване в 14 - дневен срок пред Административен съд гр. Велико Търново, считано от получаване на съобщението.

 

Районен съдия: