Решение по дело №990/2021 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 870
Дата: 24 ноември 2021 г. (в сила от 31 декември 2021 г.)
Съдия: Георги Господинов Петров
Дело: 20217150700990
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 август 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

             РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

                АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК

 

 

 

РЕШЕНИЕ

 

 

 

       870/24.11.2021г.

 

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК, ІІ състав в открито заседание на двадесет и и девети октомври през две хиляди двадесет и първата година в състав:

 

СЪДИЯ :          ГЕОРГИ ПЕТРОВ

 СИКРЕТАР :   ЯНКА ВУКЕВА

 

като разгледа докладваното от съдия Петров адм. дело № 990 по описа на съда за 2021год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

I. За характера на производството, жалбата и становищата на страните :

 

1. Производството е по чл. 76, ал. 3 от Закона за здравното осигуряване(ЗЗО), във връзка с чл. 423 ал. 3 и чл. 432, ал. 5 от Национален рамков договор № РД-НС-01-4 от 23.12.2019 г. за медицинските дейности между Националната здравноосигурителна каса и Българския лекарски съюз за 2020 – 2022 г.( oбн., ДВ, бр. 7 от 24.01.2020 г.), във връзка с чл. 145 и следващите от Административно-процесуалния кодекс.

 

2. Образувано е по Жалба на „Многопрофилна болница за активно лечение Бургасмед“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Пещера, ул. „Нешо Чипев“ № 1, срещу Заповед за налагане на санкции № РД-25-1057 от 22.07.2021 г.  на д-р Лъчезар Томов, на длъжност Директор на Районна здравно осигурителна каса, гр. Бургас , с която на дружеството, за нарушения по чл. 55, ал. 2, т. 5 от ЗЗО;  чл. 380 и чл. 385, ал. 1, т. и  ал. 4, т. 2 от НРД за МД 2020 – 2022 г.,  на основание чл. 416, ал. 3 от НРД за МД 2021 г. – 2022 г. са наложени единадесет санкции от по 200,00лв.

 

3. Поддържа се, че при извършената проверка на дружеството,  не са установени нарушения по отношение на индикациите за хоспитализация, критериите за завършена клинична пътека и медицинските критерии за дехоспитализация. Констатирано е било, че  извършените диагностични изследвания и терапевтични процедури са описани и отразени в болничната документация. При всички пациенти е налице направление за хоспитализация, резултат от тест на пациента при постъпването, епикриза.

При това положение се счита, че процесните нарушения представляват маловажен случай. Заявява се, че в случая става реч технически пропуск, като видно от медицинската документация всички единадесет пациента са преминали през спешното отделение, прегледани са от дежурния лекар и същия ги е насочил към прием в лечебното заведение в спешен порядък. Неспорно според жалбоподателя е, че пациентите са приети по спешност и липсата на „отметка“ в направлението за хоспитализация не е основание за санкция, още повече, че тази информация може да бъде проверена от административния орган по всички представени документи. Счита се също така, че е налице и неправилна правна квалификация на описаното нарушение, с което административния орган не е приложил правилно материално правните разпоредби и същото не представлява такова по чл.385, ал.1 и ал.4 НРД.

Иска се оспорения акт да бъде отменен изцяло, като се присъдят сторените разноски по производството.

 

4. Директора на Районната здравно осигурителна каса, гр. Бургас, чрез процесуалният си представител ст. юрк. Г. е на становище, че жалбата е неоснавателна. Поддържат се изцяло фактическите констатации и правните изводи, изложени в процесния административен акт.

Поддържа се, че в случая е налице административен акт, издаден при спазване на материалните и процесуалните норми, от компетентно лице, при спазване на императивните изисквания на закона за задължителни реквизити, с оглед на което се счита, че същият е законосъобразен.

С оглед възраженията на жалбоподателя е заявено, че процесните нарушения не са от категорията на тези посочени в чл. 408, ал. 4 от НРД за 2020-2022 г., поради което не могат да бъдат определени, като маловажни случаи.

Иска се жалбата да бъде отхвърлена, като се присъди юрисконсултско възнаграждение.

 

II. За допустимостта :

 

5. Според приложената по преписката товарителница(л.112), заповедта е връчена на нейният адресат на 17.08.2021г., а жалбата срещу й е регистрирана в РЗОК Бургас на 20.08.2021г. При това положение, следва да се приеме, че същата е подадена в рамките на предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес.

III. За фактите :

 

6. По делото се представи Договор за оказване на болнична помощ по клинични пътеки и извършване на амбулаторни процедури и извършване на клинични процедури с НЗОК № 021372 от 20.02.2020 г. (л.25), сключен между НЗОК и „Многопрофилна болница за активно лечение Бургасмед“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Пещера, ул. „Нешо Чипев“ № 1, по силата на който дружеството, като изпълнител се е задължило да оказва на здравноосигурени лица, на здравно неосигурени лица по § 2, ал. 1 от ПЗР на Закона за бюджета на НЗОК за 2020 г. за акушерска помощ по чл. 82, ал. 1, т. 2 от ЗЗ и на лицата по § 8, ал. 1 от ЗБНЗОК, медицинска помощ по клинични пътеки, описани в нарочен списък, включително по Клинична пътека 104, като съобразно Анекс № 29 от 01.10.2020 г.,  Договорът по тази клинична пътека се сключва за срока на извънредната епидемична обстановка.

 

7. Със Заповед № РД-25-952 от 22.06.2021г. на Директора на Районна здравноосигурителна каса, Бургас, е наредено да бъде извършена проверка на „Многопрофилна болница за активно лечение Бургасмед“ ЕООД, относно контрол по спазване на изискванията на НРД за медицинските дейности за 2020 – 2022 г. и ЗЗО по отношение на дейност за м. май 2021 г. по Клинична пътека № 104 „Диагностика и лечение на контагиозни вирусни и бактериални заболявания — остро протичащи, с усложнения“,

Определено е проверката да се извърши от д-р Атанас Баев и Станимир Атанасов, двамата на длъжност контрольор в Отдел „Договаряне, обработка и контрол на изпълнението на медицинска и дентална помощ и аптеки” (ДОКИМДПА), Бургас.

 

8. В хода на проверката по реда на чл. 74, ал. 3 от ЗЗО е съставен Протокол № 716 от 24.06.2021г., съобразно който, при извършената проверка на медицинската документация, проверяващия екип е констатирал нарушение при работа с първичен медицински документ - „Направление за хоспитализация“ (бл. МЗ-НЗОК №7) в част 1 „Блок изпраща се за прием“, съгласно изискванията на „Указания за попълване на направление за хоспитализация“ - Приложение №2 към НРД за медицинските дейности за 2020-22г., както следва :

• пациента Р. Д. К., ЕГН ********** е хоспитализиран в лечебното заведение от 01.05.2021 г. до 04.05.2021г. с История на заболяване /ИЗ/№ 3420. Първичният медицински документ „Направление за хоспитализация“ (бл. МЗ-НЗОК №7) е издаден от лечебното заведение на пациента за планов прием на 01.05.2021 г. В част II „Приемащо лечебно заведение“, пациента е обозначен за спешен прием и е приет на 01.05.2021 г.;

• пациента К. П. К., ЕГН ********** е хоспитализиран в лечебното заведение с ИЗ № 3479. Първичният медицински документ „Направление за хоспитализация“ (бл. МЗ-НЗОК №7) е издаден от лечебното заведение на пациента за планов прием на дата 05.05.2021т. В част II „Приемащо лечебно заведение“, пациента е обозначен за спешен прием и е приет на дата 05.05.2021г.;

• пациента К. В. К., ЕГН ********** е хоспитализирана в лечебното заведение от 28.04.2021г. до 07.05.2021 г. с ИЗ № 3363. Първичният медицински документ „Направление за хоспитализация“ (бл. МЗ-НЗОК №7) е издаден от лечебното заведение на пациента за планов прием на 28.04.2021 г. В част II „Приемащо лечебно заведение“, пациента е обозначен за спешен прием и е приет на 28.04.2021г.;

• пациента В. Н. А., ЕГН ********** е хоспитализиран в лечебното заведение от 06.05.2021г. до 18.05.2021г. с ИЗ № 3489. Първичният медицински документ „Направление за хоспитализация“ (бл. МЗ-НЗОК №7) е издаден от лечебното заведение на пациента за планов прием на дата 06.05.2021г. В част II „Приемащо лечебно заведение”, пациента е обозначен за спешен прием и е приет на 06.05.2021г.;

• пациента М. Г. Р., ЕГН ********** е хоспитализиран в лечебното  заведение  от 02.05.2021 г. до 13.05.2021г. с ИЗ № 3433. Първичният медицински документ „Направление за хоспитализация" (бл. МЗ-НЗОК №7) е издаден от лечебното заведение на пациента за планов прием на 02.05.2021 г. В част II „Приемащо лечебно заведение” - пациента е обозначен за спешен прием и е приет на 02.05.2021 г.

• пациента Д. П. Д., ЕГН ********** е хоспитализирана в лечебното заведение от 05.05.2021 г. до 11.05.2021 г. с ИЗ № 3481. Първичният медицински документ „Направление за хоспитализация“ (бл. МЗ-НЗОК №7) е издаден от лечебното заведение на пациента за планов прием на 05.05.2021г. В част II „Приемащо лечебно заведение”, пациента е обозначен за спешен прием и е приет на 05.05.2021г.;

• пациента Я.Б. С., ЕГН ********** е хоспитализирана в лечебното заведение от 07.05.2021 г. до 16.05.2021 г. с ИЗ№ 3522. Първичният медицински документ „Направление за хоспитализация“ (бл, МЗ-НЗОК №7) е издаден от лечебното заведение на пациента за планов прием на дата 07.05.2021г. В част II „Приемащо лечебно заведение“, пациента е обозначен за спешен прием и е приет на 07.05.2021г.;

• пациента Я. Д. Я., ЕГН ********** е хоспитализиран в лечебното заведение от 01.05.2021 г. до 10.05.2021 г. с  ИЗ № 3422. Първичният медицински документ „Направление за хоспитализация“ (бл.1 МЗ-НЗОК №7) е издаден от лечебното заведение на пациента за планов прием на 01.05.2021 г. В част II „Приемащо лечебно заведение“, пациента е обозначен за на 01.05.2021 г.;

• пациента С. К. Я., ЕГН ********** е хоспитализиран в лечебното заведение от 28.04.2021 г. до 11.05.2021 г. с ИЗ № 3374. Първичният медицински документ „Направление за хоспитализация“ (бл. МЗ-НЗОК №7) е издаден от лечебното заведение на пациента за планов прием на 21.04.2021 г. В част II „Приемащо лечебно заведение“, пациента е обозначен за спешен прием и е приет на 21.04.2021 г.;

пациента М. Н. Я., ЕГН ********** е хоспитализирана в лечебното заведение от 28.04.2021г. до 07.05.2021г. с ИЗ № 3375. Първичният медицински документ „Направление за хоспитализация" (бл. МЗ-НЗОК №7) е издаден от лечебното заведение на пациента за планов прием на 28.04.2021 г. В част II „Приемащо лечебно заведение“,  пациента е обозначен за спешен прием и е приет на дата 28.04.2021 г.

• пациента С. А. Г., ЕГН ********** е хоспитализиран в лечебното заведение от 25.04.2021г. до 02.05.2021г. с ИЗ № 3270. Първичният медицински документ „Направление за хоспитализация“ (бл. МЗ-НЗОК №7) е издаден от лечебното заведение на пациента за планов прием на 25.04.2021г.  В част II „Приемащо лечебно заведение“, пациента е обозначен за спешен прием и е приет дата 25.04.2021 г.

Посочено от контрольорите е, че съобразно указания за попълване на Направление за хоспитализация на Приложение №2 към НРД за медицинските дейности за 2020-22г. - „Направление за хоспитализация” (бл. МЗ- НЗОК №7) в част 1 „Блок изпраща се за прием“ се попълва от лечебно заведение за болнична помощ в условията на спешност.

 

9. От страна на дружеството, в срока и по реда на чл. 74, ал. 4 от ЗЗО е подадено писмено Възражение вх. № 29-02-947 от 30.06.2021г. в което не са оспорени направените от контролните органи констатации, но е заявено, че нарушенията са маловажен случай, като те се дължат на техническа грешка.

По този повод от  Директора на РЗОК, Бургас е изпратено писмо до Председателя на Българския лекарски съюз гр.Бургас с изх.№ 62-01-40 от 02.07.2021 г.(л.23), с молба за излъчване на представители от квотата на РК на БЛС гр. Бургас, които да участват в арбитражна комисия. Според приложената по делото обратна разписка, писмото е получено на 05.07.2021 г. Районна колегия на Българския лекарски съюз гр.Бургас не е излъчила членове от своята квота, които да участват в арбитражна комисия.

 

10. Относно резултатите от извършената проверка на лечебното заведение за болнична помощ, от контрольорите е изготвен Доклад №02/РД-25-952/2 от 20.07.2021 г.  до Директора на РЗОК, Пазарджик. Констатираните при проверката деяния, са квалифицирани, като нарушения по чл. 55. ал. 2. т. 5 от ЗЗО и чл. 380 и чл. 385, ал. 1 и ал. 4, т. 2 от НРД за медицинските дейности 2020-2022г. Направено е предложение, на основание чл. 416, ал. 3 от НРД за МД  220 – 2021 г., на лечебно заведение за болнична помощ да се наложи санкция „финансова неустойка“ в размер от 200,00лв. до 500,00лв.

 

11. В този хронологичен порядък е издадена, процесната Заповед за налагане на санкции № РД-25-1057 от 22.07.2021 г.  на Директора на Районна здравно осигурителна каса гр. Бургас, с която на дружеството, за нарушения по чл. 55, ал. 2, т. 5 от ЗЗО;  чл. 380 и чл. 385, ал. 1, т. и  ал. 4, т. 2 от НРД за МД 2020 – 2022 г.,  на основание чл. 416, ал. 3 от НРД за МД 2021 г. – 2022 г. са наложени единадесет санкции от по 200,00лв.

 

 

IV. За правото :

 

12. В случая, спор между страните не формира спрямо материалната, функционалната и местната компетентност на административния орган постановил процесния акт, както и във връзка с формата в която е обективирано властническото волеизявление.

 

13. Според чл. 76, ал. 4 от ЗЗО, в случай че съответните районни колегии на съсловните организации на лекарите и на лекарите по дентална медицина, на съответните регионални колегии на съсловните организации на магистър-фармацевтите или на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти не са посочили свои представители в сроковете по чл. 75, ал. 6 за създаване на арбитражна комисия, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, издава мотивирана заповед, с която може да наложи санкциите, без да е необходимо становището по чл. 74, ал. 4 да бъде разглеждано от такава комисия.

Както се посочи, от Директора на РЗОК, Бургас и поискано Българския лекарски съюз гр. Бургас да излъчи представители от квотата на Районната колегия, които да участват в арбитражна комисия, но такива не са посочени.

 

14. Според чл. 55, ал. 2, т. 5 от ЗЗО, националните рамкови договори съдържат документацията и документооборота.

В рамките на това нормативно разрешение, в чл. 380 от Национален рамков договор № РД-НС-01-4 от 23.12.2019 г. за медицинските дейности между Националната здравноосигурителна каса и Българския лекарски съюз за 2020 – 2022 г. е установено задължението, че документацията, която е длъжен да води и съхранява всеки изпълнител на БМП, включва документите по чл. 294, първични медицински документи по приложение № 2 и финансово-отчетни документи по Закона за счетоводството.

Съобразно чл. 385, ал. 1 от НРД № РД-НС-01-4 от 23.12.2019 г. за медицинските дейности за 2020 – 2022 г., „Направление за хоспитализация/лечение по амбулаторни процедури“ (бл. МЗ-НЗОК № 7), "Медицинско направление за клинични процедури/амбулаторни процедури" (бл. МЗ-НЗОК № 8) и "Медицинско направление за провеждане на клинични процедури/амбулаторни процедури" (бл. МЗ-НЗОК № 8А) се изготвят съгласно изискванията и реквизитите, посочени в приложение № 2.

Според чл. 385, ал. 4, т. 2 от НРД № РД-НС-01-4 от 23.12.2019 г. за медицинските дейности за 2020 – 2022 г., документите се попълват в съответния брой екземпляри, както следва: регистрационните и медицинските данни в документа относно приемането за хоспитализация и болничното лечение на ЗОЛ се попълват от лечебното заведение.

Съобразно Указанията за попълване на направление за хоспитализация/лечение по амбулаторни процедури от Приложение № 2 към Националния рамков договор за медицинските дейности за 2020-2022 г. в Блок „Изпраща се за прием“ се съдържат медицински данни за пациента: вид прием – отбелязва се с „х“ дали пациентът се изпраща за спешен или планов прием. В Част II. Данни, попълвани от лекар при първи преглед на болния в лечебното заведение от Указанията е посочено, че Блок „Приемащо лечебно заведение“ – вид прием – отбелязва се с „х“, дали пациентът се приема по спешност или планово

 

15. В случая, спор между страните по отношение на фактите не се констатира. Във всеки един от единадесетте случая, част  I „Изпраща се за прием“ на „Направление за хоспитализация“ е отбелязано, че пациентите се изпращат за планов прием. Но в част II на „Направление за хоспитализация“, „Приемащо лечебно заведение“ във всички единадесет случая е вписано, че пациентите са за спешен прием.

Доколкото при процесната проверка са констатирани единадесет идентични неправилно съставени документа, не е възможно да се приеме, че във всеки един отделен случай, става реч просто за допусната техническа грешка.

 

 

16. В тази насока, в чл. 416, ал. 3 от НРД № РД-НС-01-4 от 23.12.2019 г. за медицинските дейности между за 2020 – 2022 г. е предвидено, че когато изпълнител на болнична медицинска помощ наруши установените изисквания за работа с медицинска или финансова документация, с изключение на случаите на явна фактическа грешка, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, налага санкция „финансова неустойка“ в размер от 200 до 500 лв.

В случая е наложен минималния размер на предвидената в договора санкция.

 

17. Съобразно правилото на чл. 408, ал. 4 от НРД № РД-НС-01-4 от 23.12.2019 г. за медицинските дейности между за 2020 – 2022 г., за маловажни случаи на нарушения наказващият орган не налага наказание, като направи предписание за отстраняване на съответното нарушение и предупреди нарушителя, че при повторно извършване на нарушение ще му бъде наложена санкция.

Според § 1, т. 4. 2. от ДР на НРД № РД-НС-01-4 от 23.12.2019 г. за медицинските дейности между за 2020 – 2022 г., „Маловажни случаи“ по смисъла на чл. 395, ал. 4 от договора, за болнична медицинска помощ са:

а) липса на подпис на декурзус от лекуващ лекар;

б) липса на декурзус в почивни дни на нетежко болни;

в) технически грешки в медицинската документация;

г) липса на печат върху епикризата.

Очевидно е, че нито едно от процесните неизпълнения на задълженията по административния договор, не се субсумира в хипотезите по § 1, т. 4. 2. от ДР на Националния рамков договор за медицински дейности за 2018 г. Впрочем, наличието на единадесет констатирани нарушения, само по себе си изключва възможността те да бъдат квалифицирани като маловажен случай. Това ще рече, че поддържаните от жалбоподателя възражения в тази насока са неоснователни.

 

V. За разноските :

18. С оглед констатираната неоснователност на жалбата, на административния орган се дължат разноски по осъществена юрисконсултска защита. Съобразно чл. 78, ал. 8 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК, в полза на юридически лица или еднолични търговци се присъжда и възнаграждение в размер, определен от съда, ако те са били защитавани от юрисконсулт. Размерът на присъденото възнаграждение не може да надхвърля максималния размер за съответния вид дело, определен по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ. С оглед правилото на чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, фактическата и правната сложност на спора, конкретния размер на възнаграждението следва да бъде определен на 100,00лв.

Ето защо, Съдът

 

 

Р    Е    Ш    И    :

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването на „Многопрофилна болница за активно лечение Бургасмед“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Пещера, ул. „Нешо Чипев“ № 1, срещу Заповед за налагане на санкции № РД-25-1057 от 22.07.2021 г.  на д-р Лъчезар Томов, на длъжност Директор на Районна здравно осигурителна каса, гр. Бургас , с която на дружеството, за нарушения по чл. 55, ал. 2, т. 5 от ЗЗО;  чл. 380 и чл. 385, ал. 1, т. и  ал. 4, т. 2 от НРД за МД 2020 – 2022 г.,  на основание чл. 416, ал. 3 от НРД за МД 2021 г. – 2022 г. са наложени единадесет санкции от по 200,00лв.

 

ОСЪЖДА „Многопрофилна болница за активно лечение Бургасмед“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Пещера, ул. „Нешо Чипев“ № 1, да заплати на Национална здравноосигурителна каса сумата от 100,00лв. (сто лева), представляваща възнаграждение за осъществена юрисконсултска защита..

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България в четиринадесет дневен срок от съобщаването на страните.

 

Административен съдия : /п/