Решение по дело №1/2020 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 238
Дата: 11 декември 2020 г.
Съдия: Мирослав Вълков Вълков
Дело: 20207130700001
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 януари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

                                           №………

 

                                         гр. Ловеч, 11.12.2020 г.

 

                                       В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ЛОВЕЧ в публично заседание на дванадесети октомври две хиляди и двадесета  година в състав:

 

                                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИРОСЛАВ ВЪЛКОВ

 

при секретаря Антоанета Александрова, като разгледа докладваното от съдия Вълков адм.дело № 1/2020 г.,  за да се  произнесе, съобрази следното:

 

         Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно процесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 34 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА).

         Образувано е по жалба от Г.А. *** против Решение № 7 на Общински съвет Луковит по протокол № 3/29.11.2019 г. с искане същото да бъде отменено изцяло.

         Изложени са доводи, че същото е прието в противоречие с материално правните разпоредби на Правилника за организация и дейността на Общински съвет Луковит, неговите комисии и взаимодействието с общинската администрация за мандат 2015-2019 г., както и в нарушение на административно-производствените правила – проекта за решение не е внесен за обсъждане по надлежния ред, няма вносител, липсват мотиви и конкретно предложение.

         Общински съвет Луковит чрез своя Председател е представил писмено становище, с което оспорва изцяло жалбата. Изложени са съображения, че жалбата е недопустима, тъй като оспореното решение няма белезите на годен за обжалване административен акт, както и за неоснователност на твърденията на жалбоподателя.

         Жалбоподателят – редовно призован – не се явява и не се представлява в съдебно заседание. Представил е писмени бележки по същество на правния спор. Поддържа жалбата си по изложените съображения и претендира присъждане на направените разноски.

         Ответникът по делото – Общински съвет Луковит – редовно призован – не се представлява в съдебно заседание. Представил е писмена молба чрез пълномощник, с която поддържа изцяло становището си за неоснователност и недоказаност на жалбата. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение на другата страна.

         Жалбата е процесуално допустима с оглед Определение на Върховния административен съд № 10656/03.08.2020 г. по адм. дело № 7306/2020 г., постановено по повод на частна жалба на Г.А. срещу Определение № 356/28.04.2020 г. на настоящия съдебен състав, с което жалбата му е оставена без разглеждане.

         Съдът намира, че разгледана по същество  жалбата е основателна.

         С оспореното решение, Общински съвет Луковит на основание чл. 34, ал.1 във връзка с ал.2, т.2 от ЗМСМА е решил общия размер на възнагражденията на общинските съветници в Общински съвет Луковит за мандат 2019-2023 г. за участието им в заседанията на Общинския съвет и неговите комисии за един месец да е 10% от средната брутна заплата в общинска администрация Луковит за съответния месец.

         От данните по делото се установява, че Председателят на Общински съвет Луковит с покана  е свикал Общински съвет Луковит заседание на 29.11.2019 г. (петък) от 14:00 часа в Заседателната зала на община Луковит при посочен в тринадесет точки проекто дневен ред – избор на постоянни комисии, промяна на бюджета на община Луковит, предоставяне на земеделска земя за възстановяване на собственици, даване на съгласие за предоставяне на имоти –полски пътища, изпълнение на подписан административен договор, удължаване падежа на запис на заповед от община Луковит в полза на МТСП, проектно предложение по процедура за предоставяне на социални и здравни услуги, предложение за откриване на процедура за провеждане на конкурс за възлагане управлението на МБАЛ Луковит, определяне на представител на община Луковит в извънредно заседание на Общото събрание на Асоциация по ВИК, определяне на представител на Общински съвет в общо събрание на националното сдружение на общините, определяне на представител на община Луковит в Областен съвет за развитие на област Ловеч, отделяне на част от сгради – публична общинска собственост, изказвания, мнения, становища на граждани.

         От представения протокол № 3/29.11.2019 г. се установява, че на тази дата в заседателната зала на Общински съвет Луковит се е провело редовно заседание на същия, което е било открито и ръководено от Председателя на Общ. Съвет. Общият брой на общинските съветници в Общински съвет Луковит е седемнадесет и всички те са присъствали на заседанието, което е удостоверено с подписите им върху представения списък на общинските съветници за мандат 2019-2023 г.

         Преди гласуването на дневния ред, Г.А. е заявил, че няма становища на постоянните комисии по точките от дневния ред, поради което тези решения ще бъдат оборими и е предложил на това заседание да се разгледат само точки, които са спешни, а тези които не са такива да останат за следващо заседание.

         В тази връзка Председателят на Общ.съвет Луковит е посочил, че все още няма състави на постоянни комисии и именно в първа точка от дневния ред ще бъдат избрани такива.

         Общинският съвет е взел решение заседанието да протече при дневния ред, посочен в поканата за свикване на заседанието. Решението е взето при явно гласуване. Присъствали са всичките 17 общински съветници, като 16 от тях са гласували „за”, един се е въздържал и никой не е бил против.

         В протокола е отразено, че  преди да се започне работа по точките от дневния ред, Председателят на Общинския съвет е обяснил, че в сряда се е събрала тричленната комисия, определена за подготвяне на проекто-правилника за дейността на Общинския съвет, състояща се от представители на трите политически сили, които участват в състава на Общинския съвет. Проекта на правилника е бил почти готов, за да бъде качен за обществено обсъждане на сайта на община Луковит. Единственото нещо, което не се е приело е относно заплащането на труда на общинските съветници. Оформили са се три предложения във връзка с месечното им възнаграждение. Председателят на Общ. Съвет е заявил, че ще подложи на гласуване тези три предложения, за да може проекта на правилника да бъде качен на сайта на общината за обществено обсъждане. Последвали са изказвания на общинските съветници по този въпрос. Жалбоподателят А. е заявил, че предложенията относно определяне на възнаграждението следва да се гласуват след като бъде вкарана такава точка в дневния ред.

         Председателят на Общинския съвет е подложил на гласуване предложението относно определяне размера на възнагражденията на общинските съветници в Общински съвет Луковит да влезе като първа точка в дневния ред. Предложението е прието при режим на явно гласуване. Присъствали са всичките 17 общински съветници, като 16 от тях са гласували „за”, един се е въздържал и никой не е бил против.

         След това Председателят на Общински съвет Луковит е подложил на гласуване отново целия дневен ред, по който да протече заседанието. Гласуването на общинските съветници е било отново при режим на явно гласуване. Присъствали са всичките 17 общински съветници, като 16 от тях са гласували „за”, един се е въздържал и никой не е бил против. По този  начин първа точка в дневния ред на заседанието е станала определяне размера на възнагражденията на общинските съветници в Общински съвет Луковит за мандат 2019-2023 г., а останалите 13 точки са се запазили.

         По точка първа относно определяне размера на възнаграждението на общинските съветници е имало изказване на общинския съветник Б. Лазарова и Кмета на община Луковит Иван Грънчаров. След това е гласувано предложението по тази точка гласуването да бъде тайно. Гласуването е било явно. Присъствали са всичките 17 общински съветници, като 6 от тях са гласували „за”,  шест са били против и 5 са се въздържали. По този начин е било отхвърлено предложението гласуването относно размера на месечното възнаграждение на общинските съветници да бъде тайно.

         Общинският съвет е гласувал предложенията на групите на ДПС  и БСП относно определяне размера на възнагражденията на общинските съветници за мандат 2019-2023 г., като при режим на явно гласуване при

кворум от 17 гласували, 6 общински съветници са гласували „за”, 8 са били „против” и  3 „въздържал се“.

         После е гласувано предложението на групата на ГЕРБ при режим на. явно гласуване, като от 17 гласували, 9 общински съветници са гласували „за”, 5 – „против” и 3 – „въздържал се”, поради което Общинският съвет е приел това предложение, което е обективирано в обжалваното решение

         След приемане на решението, Председателят на Общински съвет Луковит е заявил, че проекта на Правилника за организацията и дейността на Общински съвет Луковит, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация както и мотивите, изготвени на основание чл. 28, ал.2 от ЗНА ще бъде публикуван на официалния сайт на община Луковит и в 30-дневен срок от неговото публикуване всички заинтересовани лица могат да подават становища, предложения и възражения относно изготвения проект. Правилника е отворен и след като бъде приет, подлежи на изменения и допълнения.

         При така установената фактическа обстановка, съдът намира следното от правна страна:

Обжалваното решение е издадено  от компетентен орган.

 Съгласно чл. 138 от Конституцията на Република България, Общинският съвет е орган на местното самоуправление в общината, който се избира от населението на съответната община за срок от четири години по ред, определен със закон. В чл. 21,ал.1 от ЗМСМА са регламентирани неговите правомощия, а в ал.2 е постановено, че в изпълнение на тези правомощия, Общинският съвет приема правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения. Общински съвет Луковит е приел Решение № 7 по протокол № 3/29.11.2019 г., с което основание чл. 34, ал.1 във връзка с ал.2, т.2 от ЗМСМА е решил общия размер на възнагражденията на общинските съветници в Общински съвет Луковит за мандат 2019-2023 г. за участието им в заседанията на Общинския съвет и неговите комисии за един месец да е 10% от средната брутна заплата в общинска администрация Луковит за съответния месец.

Според чл. 34, ал.1 от ЗМСМА, общинският съветник получава възнаграждение за участието си в заседанията на общинския съвет и на неговите комисии. Размерът на възнаграждението се определя с решение на общинския съвет, прието с мнозинство повече от половината от общия брой съветници.

От представеното Удостоверение  № 6/06.11.2019 г. на Общинска избирателна комисия Луковит е видно, че с Решение № 120-МИ от 28.10.2019 г. Г.А. е обявен за избран за общински съветник в община Луковит, издигнат от партия „партия на ЗЕЛЕНИТЕ” в изборите за общински съветници и за кметове, произведени на 27 октомври 2019 г., мандат 2019-2023 г.

Общият брой на общинските съветници в Общински съвет Луковит е седемнадесет и всичките са присъствали на заседанието на 29.11.2019 г , което е удостоверено с подписите им върху представения списък на общинските съветници мандат 2019-2023 г. Всички общински съветници са взели участие в гласуването на обжалваното решение в режим на явно гласуване. То е прието с мнозинство от девет общински съветници, което представлява повече от половината от общия брой общински съветници.

Предвид изложеното,  съдът намира , че при приемане на оспореното решение Общински съвет Луковит е действал в компетентен числен състав и при спазване на законоустановения кворум.

Обжалваното решение е издаденото в  писмена форма. Като правни основания за издаването му са посочени чл. 34, ал.1 във връзка с ал.2, т.2 от ЗМСМА. Според чл. 34, ал.2, т.2 от ЗМСМА, общият размер на възнаграждението на общинския съветник за един месец не може да бъде повече от 70 на сто от средната брутна работна заплата на общинската администрация за съответния месец в общините с население до 100 000 души. В оспореното решение не са посочени фактически основания  за определения размер на възнаграждението на общинските съветници съобразно населението на община Луковит. Такива фактически основания обаче се съдържат в изказванията на общинските съветници при обсъждане на предложението преди същото да бъде подложено на гласуване.

Съгласно чл. 21, ал.3 от ЗМСМА, Общинският съвет приема правилник за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация. Не е спорно между страните обстоятелството, че към датата на приемане на обжалваното решение такъв правилник не е бил приет от Общински съвет Луковит за мандат 2019-2023 г. Това означава, че е бил в сила Правилника за организацията и дейността на Общински съвет Луковит, неговите комисии и взаимодействието с общинската администрация за мандат 2015-2019 г. Според чл. 22, ал.1 от този правилник, общинският съветник получава възнаграждение за участието си в заседанията на Общински съвет и неговите комисии. Общият размер на възнаграждението на общинският съветник за един месец е в размер на 50 на сто от средната брутна работна заплата в общинска администрация Луковит за съответния месец. Тази разпоредба от Правилника противоречи на чл. 34, ал.2, т.2 от ЗМСМА, съгласно която общият размер на възнаграждението на общинския съветник за един месец не може да бъде повече от 70 на сто от средната брутна работна заплата на общинската администрация за съответния месец в общините с население до 100 000 души.

В чл. 15, ал.3 от Закона за нормативните актове (ЗНА) е регламентирано, че ако постановление, правилник, наредба или инструкция противоречат на нормативен акт от по-висока степен, правораздавателните органи прилагат по-високия по степен акт. В случая чл. 22 от Правилника за организацията и дейността на Общински съвет Луковит, неговите комисии и взаимодействието с общинската администрация за мандат 2015-2019 г. противоречи на чл. 34, ал.2, т.2 от ЗМСМА, който безспорно е нормативен акт от по-висока степен, поради което не следва да се прилага. В този смисъл доводите на жалбоподателя за нарушение на  чл. 22 от Правилника са неоснователни.

Съдът намира, че Общински съвет Луковит е допуснал нарушение на процесуалните правила, като не е спазил разпоредбата на чл. 22, ал.2 от ЗМСМА, постановяваща, че актовете на общинския съвет се разгласяват на населението на общината в 7-дневен срок от приемането им чрез средствата за масово осведомяване, чрез интернет страницата на община и по друг подходящ начин. По делото не са налични данни обжалваното решение на Общински съвет Луковит да е било разгласено по тези начини на населението на община Луковит.

Освен това Общински съвет Луковит не е спазил разпоредбата на чл.

 чл. 68 от Правилника за организацията и дейността на Общински съвет Луковит, неговите комисии и взаимодействието с общинската администрация за мандат 2015-2019 г., съгласно която процедурата за внасяне, разглеждане и приемане на проектите за решения и други актове на Общинския съвет включва: - писмено представяне на проектите; - обсъждане поне в една постоянна комисия с писмено становище по проекта; - писмено становище на кмета на общината по проекта. За да са спазени административно процесуалните правила е необходимо кумулативното (едновременното) наличие на посочените три предпоставки. В случая не е налична нито една от тях. Проекта за решение за размера на възнаграждението на общинските съветници не е бил внесен в писмен вид от някой от посочените в чл. 67, ар.1 от Правилника вносители на проекти за решение. Не е имало обсъждане поне в една постоянна комисия на проекта, защото не е имало такъв в писмен вид. Освен това не е имало избрани постоянни комисии. Не е налично и представено писмено становище на кмета на община Луковит по проекта.

Съдът намира за неоснователно становището на Общински съвет Луковит чрез неговия председател, че дневния ред на проведеното на 29.11.202019 г. заседание на Общински съвет Луковит е допълнен своевременно в съответствие с чл. 55, ал.7 от Правилника.

 Съгласно чл. 55, ал.1 от Правилника, на заседанията на общинския съвет се разглеждат само въпросите включени в дневния ред. Проект за дневен ред се изготвя от председателя по силата на ал.2. В ал.3 е регламентирано, че председателят на общинския съвет в началото на всяко заседание уведомява общинските съветници, ако има новопостъпило предложение за включване в дневния ред.  Според ал.4, писмени предложения за включване на нови въпроси в дневния ред се правят до председателя на общинския съвет в 5-дневен срок преди датата на поредното заседание. Предложенията се мотивират писмено. Общинският съвет гласува тяхното приемане или отхвърляне и съответно възлага подготовката за тяхното обсъждане. В ал.5 е предвидено, че при особено важни случаи кметът на общината и председателят на Общинския съвет могат да внасят мотивирано писмено предложение относно промяната в дневния ред. Това предложение относно промяна в дневния ред се гласува в началото на заседанието, без да се обсъжда. Съгласно ал.7, при определяне на дневния ред за всяко заседание на общинския съвет председателят на съвета може да включи отделна точка “изказвания, питания, становища и предложения на граждани“ и определя време за тази точка не повече от 20 минути за едно заседание.

В административната преписка не са налични данни за представени писмени предложения за включване на нови въпроси в дневния ред на заседанието. Няма данни, нито твърдения, че Кметът на община Луковит и Председателят на Общински съвет Луковит  са внесли мотивирано писмено предложение относно промяната в дневния ред на заседанието. В дневния ред на заседанието на Общински съвет Луковит на 29.11.2019 г. е била включена в дневния ред  точка 13 - „изказвания мнения, становища на граждани“. Но тази точка не се отнася до предложения за промяна в дневния ред на заседанието, тъй като реда за представяне на предложения за промяна в дневния ред е регламентиран в чл. 55, ал.1-5 от Правилника.

В писмените бележки по същество на правния спор жалбоподателят е представил копие на Удостоверение № 01-2264/07.08.2020 г., издадено от община Луковит за доходите му като общински съветник през първите 6 месеца на 2020 г. в  размер на общо610л78 лв. и е поискал съдът да се произнесе за целесъобразността на подобен доход, както и за съответствието му с Европейската харта за местното самоуправление.

В тази връзка съдът следва да отбележи, че оспореното от жалбоподателя решение на Общински съвет Луковит е издадено при условията на оперативна самостоятелност. Този акт може да се обжалва пред съда по отношение на неговата законосъобразност, но не по отношение на неговата целесъобразност. При оспорване на административен акт, издаден при оперативна самостоятелност, съдът проверява дали административният орган е спазил изискванията за законосъобразност на административните актове.

Предвид изложеното съдът намира, че обжалваното решение е издадено от компетентен орган в предвидената от закона писмена форма, но при съществено нарушение на административно производствените правила, в нарушение на материалния закон и в несъответствие с целта на закона, което налага неговата отмяна.

При този изход на производството следва да се присъдят в полза на жалбоподателя направените от него разноски. Тъй като ответникът по делото Общински съвет Луковит не е юридическо лице, следва да бъде осъдена Община Луковит като юридическо лице да заплати направените разноски от жалбоподателя.

По изложените съображения и на основание чл. 172, ал.2 и чл. 143, ал.1 от АПК, съдът

 

 Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Решение № 7 на Общински съвет Луковит по протокол № 3/29.11.2019 г.

ОСЪЖДА Община Луковит да заплати на Г.А. *** сумата от общо 40 (четиридесет) лева разноски, от които 10 (десет) лева държавна такса за образуване на настоящото административно дело № 1/2020 г. и 30 (тридесет) лева държавна такса за образуване на адм. дело № 7306/2020 г. по описа на Върховния административен съд.

         Решението може да бъде обжалвано с касационна жалба чрез Административен съд Ловеч пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

         Препис от него да се изпрати на страните.

        

 

                         АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: