Определение по дело №284/2019 на Софийски окръжен съд

Номер на акта: 543
Дата: 15 май 2019 г. (в сила от 16 май 2019 г.)
Съдия: Ивайло Петров Георгиев
Дело: 20191800500284
Тип на делото: Въззивно частно гражданско дело
Дата на образуване: 15 април 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

гр. София, 15.05.2019г.

 

Софийският окръжен съд, гражданско отделение, в закрито заседание на 15.05.2019г., в състав

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Ирина Славчева

                                                              ЧЛЕНОВЕ: Ивайло Георгиев

Ваня Иванова

 

разгледа в.гр.д. № 284/2019 г. по описа на съда и, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

         Подадена е частна жалба от И.М. срещу определение № 1091/20.02.2019г., постановено по гр.д. № 1762/2018г. по описа на РС- Ботевград, с което производството по делото е прекратено с мотиви за недопустимост на предявения от М. иск по чл. 2, ал. 1, т. 5 от ЗОДОВ поради липса на активна процесуална легитимация, явяваща се абсолютна процесуална предпоставка за неговото предявяване.

Жалбоподателят оспорва изводите на първоинстанционния съд, довели до постановяване на обжалваното определение. Счита, че в него неправилно е посочено, че същото е по реда на чл. 140, ал. 1 от ГПК, тъй като в действителност съдът е обсъждал фактическата и правна страна на спора, и освен това е присъдил разноски. Прави извод, че по този начин е бил нарушен процесуалният ред за разглеждане на делото. Оспорва извода на БРС за липса на активна процесуална легитимация. Изтъква, че в резултат от действията на ответника били нарушени негови лични интереси. Счита, че не следва да се провежда разграничение между качествата му на физическо лице и на едноличен търговец. Подчертава, че предмет на спора е претенцията му в лично качество. Намира за доказани претърпените от него вреди, както и причинната им връзка с поведението на ответника. Изразява несъгласие с извършеното от БРС разграничение между принудителни административни мерки и мерки за процесуална принуда. Счита, че съдът е следвало да му даде указания да отстрани констатираните нередовности. Обръща внимание, че в обжалваното определение е коментирано друго съдебно производство – по гр.д. № 1801/2018г. Възразява и срещу присъждането на разноски, респ. техния размер. Моли съда да отмени обжалваното определение и да върне делото на първоинстанционния съд.

Препис от жалбата е бил връчен на ответника – Прокуратурата на Република България – на 29.03.2019г., но в едноседмичния срок по чл. 276, ал. 1 от ГПК не е подаден отговор.

След преценка на доказателствата по делото, съдът намира за установено от фактическа страна следното:

На 11.09.2019г. И.М. е подал искова молба до АССО, в която е описал обстойно хронологията на събитията по задържане на притежаваната от него товарна композиция (влекач и ремарке) във връзка с наказателно производство по чл. 242а от НК, водено срещу други лица. Изложил е твърдения, че това задържане го е възпрепятствало да развива основната си дейност като едноличен търговец, а именно – транспортни услуги. Въпреки това той е следвало да внася за своя сметка дължимите осигурителни вноски до момента на нейното връщане. Счита, че сумата на така внесените осигуровки съставлява понесени от него материални вреди в размер на 2838,34 лв. Отделно от това твърди, че задържането на композицията му причинило неприятности и неудобства, уронване на престижа му, както и е възпрепятствало неговата професионална реализация, за което претендира обезщетение в размер на 20000 лв. Поддържа, че причина за всичко това били незаконосъобразните действия на РП-Плевен по задържане на композицията и моли съда да я осъди да му заплати обезщетения в горните размери.

С определение № 888/12.09.2018г. по а.д. № 905/2018г. АССО е прекратил образуваното производство, като е изложил мотиви, че ищецът претендира обезщетение за вреди, причинени от действията на прокуратурата в качеството й на правораздавателен орган, а не при осъществяване на административна дейност от нейна страна. Направил е извод, че поради това претенцията следва да бъде разгледана от общите граждански съдилища, а не от административните такива, и е изпратил делото по подсъдност на РС- Ботевград. Последният е администрирал исковата молба, и в срока по чл. 131 от ГПК е постъпил отговор от ответника, който изразява становище за нейната недопустимост. Счита, че ищецът претендира обезщетение за вреди от действия на съда, а не на прокуратурата, поради което последната не е пасивно легитимирана на отговаря по иска. Намира, че не е налице и активна процесуална легитимация на ищеца, тъй като иззетата в хода на наказателното производство товарна композиция е собственост на ЕТ „Д. к.– И.Й.“, докато исковата молба е подадена от физическото лице И.Й.М., и с нея той релевира свои лични права. Излага съображения и по съществото на спора, като поддържа, че композицията е била иззета на законно основание, т.е. не били налице незаконосъобразни действия на прокуратурата. Прави възражение и за погасяване на претенцията по давност.

При тези данни, Ботевградският районен съд, възприемайки изложените от ответника доводи, е прекратил производството, като е изложил съображения, че ищецът не е лице по чл. 2, ал. 1, т. 1-7 от ЗОДОВ, а посочената от самия него квалификация по чл. 2, ал. 1, т. 5 от ЗОДОВ касае принудителна административна мярка, наложена от съда, а не от прокуратурата, поради което ответник по иска следва да бъде именно съдът. Проведено е разграничение между принудителна административна мярка и средство за процесуална принуда, като е направен извод, че процесните действия на прокуратурата по изземване на композицията попадат именно в последната категория. Подчертано е, че задържаната композиция принадлежи на ЕТ „Д. к.– И.Й.“, а по делото се претендира обезщетение за вреди, претърпени от физическото лице И.Й.М.. Въз основа на това е направен извод, че исковото производство е заведено от ненадлежна страна, за която законодателят не е предвидил процесуален ред за защита по ЗОДОВ. Като краен резултат, БРС е прекратил производството поради недопустимост на иска и е осъдил ищеца да заплати на ответника разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 300 лв.

При тези данни настоящият съдебен състав намира, че частната жалба е основателна, поради следните съображения.

Съгласно съдебната практика (Определение № 435 от 11.07.2011 г. на ВКС по ч. гр. д. № 212/2011 г., IV г. о., ГК, Определение № 111 от 9.03.2015 г. на ВКС по ч. гр. д. № 6711/2014 г., I г. о., ГК, Определение № 383 от 12.06.2013 г. на ВКС по ч. гр. д. № 3266/2013 г., III г. о., ГК, Определение № 220 от 15.03.2012 г. на ВКС по ч. гр. д. № 23/2012 г., IV г. о., ГК, Определение № 660 от 15.09.2014 г. на ВКС по ч. гр. д. № 4215/2014 г., IV г. о., ГК, Решение № 3655 от 26.05.2017 г. на СГС по гр. д. № 4102/2015 г.) държавата отговаря за вреди, причинени от незаконни актове или действия на нейни органи и длъжностни лица, независимо дали така предявеният иск попада в приложното поле на специалния ЗОДОВ или за него следва да се прилагат общите правила на деликтната отговорност по чл. 45 – 49 от ЗЗД и чл. 7 от Конституцията на Република България. Категоричен извод в този смисъл се съдържа и в Решение № 300 от 9.01.2019 г. на ВКС по гр. д. № 2262/2018 г., IV г. о., ГК, съгласно което „вън от отговорността по ЗОДВ, държавата отговаря за вреди, причинени от незаконни актове или действия на нейни органи и длъжностни лица съгласно чл. 7 от Конституцията. Тази нейна отговорност се реализира по реда на чл. 49 ЗЗД и по тези искове тя може да се представлява, както от министъра на финансите (като общо правило), така и от процесуален субституент – държавният орган, който отговаря за поведението на длъжностното лице, пряк причинител на вредата или с когото прекият причинител на вредата е в служебно или трудово правоотношение (напр. министъра на правосъдието – за вредите от процесуално незаконосъобразни актове на държавните съдебни изпълнители или съответното поделение на министерството на отбраната – за вредите от поведението на военнослужещи в поделението във връзка и по повод службата им). Процесуално легитимирана като ответник по иск за вреди от действията на полицията и разследващите органи е и прокуратурата, когато отговорността за вредите излиза извън приложното поле на ЗОДОВ, затова когато съдът квалифицира предявения иск не по ЗОДОВ, а по чл. 49 ЗЗД, той разглежда иска на това основание, без да е необходимо конституирането на министъра на финансите или на друг процесуален субституент на държавата“. Поради това, по принцип правилната констатация на БРС, че изложените от ищеца обстоятелства не попадат в нито една от хипотезите на чл. 2, ал.1, т. 1-7 от ЗОДОВ, не му отнема възможността да претендира обезщетение по общия ред на чл. 45 – 49 от ЗЗД и чл. 7 от Конституцията на Република България. Наличието на специален закон, уреждащ специфични хипотези на отговорността на държавата и общините, не изключва отговорността на тези правни субекти на други основания, необхванати от него.

Във връзка с това, съдът намира, че преценката за приложимия закон е въпрос на процесуална легитимация и правна квалификация (арг. от мотивите към т. 2 на Тълкувателно постановление № 2 от 19.05.2015 г. на ВКС по тълк. д. № 2/2014 г., ОСГК и Първа и Втора колегия на Върховния административен съд, Определение № 66 от 10.12.2015 г. на ВКС по гр. д. № 32/2015 г., 5-членен с-в, ГК , Определение № 132 от 21.03.2018 г. на ВКС по ч. гр. д. № 442/2018 г., IV г. о., ГК). Наистина, в случая ищецът е квалифицирал претенцията си по чл. 2, ал. 1, т. 5 от ЗОДОВ, което е неправилно, тъй като този нормативен текст предвижда единствено отговорност на държавата за вредите, причинени от прилагане от съда на административна мярка, когато решението му бъде отменено като незаконосъобразно, а в случая ищецът не релевира такива обстоятелства. Това, обаче, не дава основание да се възприеме посочената от ищеца правна квалификация, тъй като определянето на правилната такава е правомощие и задължение на съда въз основа на изложените в исковата молба фактически твърдения. Ако последните са формулирани неясно или противоречиво, респ. ако ищецът ги свързва с неправилна правна квалификация, съдът може да квалифицира иска правилно или да остави исковата молба без движение и да му укаже да отстрани съответните недостатъци. В случая това не е направено.

С оглед гореизложеното, обжалваното определение следва да бъде отменено, а делото – да се върне на Ботевградския районен съд за продължаване на съдопроизводствените действия, вкл. и като се прецени необходимостта от изясняване на фактическите основания на иска и правилната му правна квалификация.

Така мотивиран, съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОТМЕНЯ изцяло определение № 1091/20.02.2019г., постановено по гр.д. № 1762/2018г. по описа на РС- Ботевград.

ВРЪЩА делото на Ботевградския районен съд за продължаване на съдопроизводствените действия, при съобразяване с мотивната част на настоящото определение.

Определението не подлежи на обжалване.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                   ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

                      2.