Решение по дело №417/2021 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 85
Дата: 16 март 2022 г.
Съдия: Силвия Минкова Сандева-Иванова
Дело: 20217100700417
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 август 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ ……………./16.03.2022 г., гр.Добрич

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

          ДОБРИЧКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в открито съдебно заседание на двадесет и първи февруари през две хиляди двадесет и втора година в състав:

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ : СИЛВИЯ САНДЕВА                                                      

         

          При участието на секретаря ИРЕНА ДИМИТРОВА разгледа  докладваното от председателя адм.д. № 417/2021 г. по описа на АдмС и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

          Производството по делото е по чл. 145 и сл. от АПК, във вр. с чл. 64, ал. 7 от ЗМВР. 

Образувано е по подадена чрез пълномощник жалба от М.Н.Х., ЕГН **********,***, срещу разпореждане от 01.08.2021 г., издадено от командир на отделение при ГПУ Летище Варна, с което на основание чл. 64, ал. 1 от ЗМВР на жалбоподателя е наредено в срок от 2 (два) часа от връчване на разпореждането да се завърне на адреса на карантиниране, а именно : обл. Добрич, общ. Каварна, гр. Каварна, ул. „България“ № 36, вх. А, ет. 2, ап. 6, където да остане и да спазва наложената карантина до изтичането й. Твърди се, че оспореното разпореждане е издадено при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и неспазване на нормативното изискване за неговата форма. Навеждат се доводи за немотивираност на акта, неизпълнение на разпоредбата на чл. 35 от АПК, липса на материалноправно основание за издаване на разпореждането и нарушаване на принципите на чл. 6, чл. 7 и чл. 13 от АПК. Твърди се, че разпореждането не съдържа фактически и правни основания за издаването му. Не е ясно, какво е основанието за налагане на карантина, кой и кога я е наложил и кога изтича нейният срок. Сочи се, че жалбоподателят е пътувал от Кралство Белгия за България, като при пристигането си е представил отрицателен тест за COVID - 19 от 28.07.2021 г. в съответствие с изискванията на т.4.2. от действащата към този момент заповед № РД-01-645/28.07.2021 г. на министъра на здравеопазването, поради което не е било налице основание за поставянето му под карантина. Вместо да изследва този факт, административният орган е издал процесното разпореждане, без да установи наличието на предпоставките за включването на жалбоподателя в списъка на карантинираните лица. Иска се отмяна на обжалваното разпореждане и присъждане на сторените разноски по делото. Налице е и искане за заплащане на адвокатско възнаграждение в полза на адвокат И.С. за оказаната безплатна защита съгласно чл.  38, ал. 2 от ЗАдв.       

Ответникът по жалбата – командир на отделение при ГПУ – Летище Варна, чрез процесуалния си представител, изразява становище за нейната неоснователност в писмени бележки по делото. Твърди, че процесното разпореждане е издадено от компетентен полицейски орган, в законоустановената форма, при спазване на предвидения в чл. 64 от ЗМВР ред и при наличие на валидно правно основание – справка от Географската информационна система за наложени карантинни ограничения. Сочи, че граничният полицай е действал в условията на обвързана компетентност, поради което и при наличието на данни за поставяне на жалбоподателя под карантина е бил длъжен да не го допусне до полета и да информира дежурния служител от сектор „Оперативно-издирвателна дейност“ в ГПУ – Летище Варна. Иска отхвърляне на жалбата и присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение. В условията на евентуалност прави искане за редуциране на претендираното от жалбоподателя адвокатско възнаграждение, в случай че съдът приеме жалбата за основателна.

Добричкият административен съд, като взе предвид становищата на страните и доказателствата по делото, обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност, намира следното от фактическа  и правна страна :              

Жалбата е подадена в законоустановения срок, от легитимирано лице, срещу акт на полицейски орган, подлежащ на съдебен контрол, поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество, е и основателна по следните съображения:                                                 

         От материалите по делото се установява, че на 31.07.2021 г. жалбоподателят М.Н.Х. е пристигнал в България с полет на Уиз Еър № W6 4636 от Брюксел за Варна и е допуснат на територията на страната с представен от него отрицателен тест за COVID – 19 от 28.07.2021 г., документиран в протокол от 29.07.2021 г.

          На 01.08.2021 г. жалбоподателят се е явил със сина си на Летище Варна за полет от Варна до Айндховен в 12, 25 часа. На летището Х. не е допуснат до полет от органите на гранична полиция, тъй като при извършена проверка в автоматизираната система „COVID-19“ е установено, че е поставен под карантина на адрес за карантиниране : град Каварна, ул. „България“ № 36, вх. А, ет. 2, ап. 6. В тази насока е и представената извадка от Географска информационна система на МВР – приложение за проверка на лица под карантина, както и докладна записка, съобщение № 5394р-14803 от 01.08.2021 г. и два броя сведения на служители на ГКПП – Аерогара Варна.

          На същата дата е издадено и връчено процесното разпореждане на командир на отделение при ГПУ Летище – Варна, с което на Х. е наредено до два часа от връчване на разпореждането да се карантинира на адреса в гр. Каварна и да остане там до изтичане на карантината. Като правно основание за издаване на разпореждането е посочен чл. 64, ал. 1 от ЗМВР.

          В хода на производството по делото е представено предписание № 210731/433817 на директора на РЗИ – Варна (без дата и подпис), с което Х. е поставен под карантина за срок от 10 дни, считано от 31.07.2021 г., на адрес: област Добрич, община Каварна, град Каварна, ул. „България“ № 36, вх. А, ет. 2, ап. 6. Като причина за поставянето му под карантина е посочено „пристигане от рискова зона – Германия“. По делото е представено и второ предписание с изх. № 03-28304/31.07.2021 г. на директора на РЗИ – Варна (с друг номер и дата), в което се съдържа същото разпореждане за карантиниране на жалбоподателя, но като причина за поставянето му под карантина е посочено само „пристигане от рискова зона“. И в двете предписания е посочено, че са издадени на основание заповед № РД-01-645/28.07.2021 г. на МЗ.              

          От приложената по делото заповед № РД-01-936/29.07.2021 г. на директора на РЗИ – Варна е видно, че органът е отменил всички свои предписания, издадени по реда на т.4.1.1., 4.2.2., 4.7 и 4.8 от раздел І на заповед № РД-01-645/28.07.2021 г. на МЗ. Като мотив за това е посочено предоставянето на РЗИ – Варна по електронна поща на документ, показващ отрицателен резултат от проведено до 24 часа от влизането в страната изследване по метода за полимеразно верижна реакция за доказване на COVID – 19 или от бърз антигенен тест.      

          От приложените извадки от електронната поща на жалбоподателя се установява, че на 02.08.2021 г. той е изпратил отрицателния си тест на РЗИ – Варна, която на същия ден го е уведомила, че предписанието му е отменено с горепосочената заповед (в съобщението погрешно е изписана датата на издаване на заповедта – 28.07.2021 г., вместо 29.07.2021 г.). 

          С оглед на така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи :

Обжалваното разпореждане е издадено от компетентен полицейски орган по смисъла на чл. 57 от ЗМВР, включен в състава на ГД „Гранична полиция“, в необходимата писмена форма, но в нарушение на изискванията за съдържание на административния акт и на процесуалните правила.     

Съгласно чл. 64, ал. 1 ЗМВР полицейските органи могат да издават разпореждания до държавни органи, организации, юридически лица и граждани, когато това е необходимо за изпълнение на възложените им функции. Разпорежданията се издават писмено. В чл. 64, ал. 5 ЗМВР са посочени реквизитите на полицейското разпореждане. Съгласно т. 3 на същия текст полицейското разпореждане следва да съдържа фактически и правни основания за издаване. От съдържанието на процесния акт е видно, че в него е посочено правно основание (чл. 64 от ЗМВР), но не и фактическо основание за издаването му. Не е посочено с какъв акт, от кого, на какво основание и за какъв период от време е карантинирано лицето, което прави невъзможно да се разбере причината, поради която се издава полицейското разпореждане. Изискването за мотивиране на акта е гаранция за правото на защита на адресата му, както и за съдебната му проверка. Неспазването на това изискване представлява пречка съдът да провери материалната законосъобразност на акта съобразно посочените от органа мотиви за издаването му. В случая мотиви за издаването на разпореждането не се съдържат и в друг документ, съставен с оглед на предстоящото издаване на акта, каквато възможност допуска съдебната практика (ТР № 16/31.03.1975 г. на ОСГК на ВС). Едва в хода на съдебното производство е установено, че разпореждането е издадено поради наличието на издадено на Х. предписание за поставянето му под карантина и фигурирането му в списък на лицата, поставени под карантина, изготвен от РЗИ - Варна. Представените по делото докладна записка, съобщения и сведения от служители на ГКПП Аерогара Варна са съставени след разпореждането и не могат да служат като мотиви за постановяването му. В тях е посочено, че след извършена проверка в Географска информационна система на МВР е установено, че лицето е поставено под карантина, но никъде в разпореждането не се препраща към данните в тази система, за да се обоснове издаването му.        

Действително полицейският орган не е имал правомощия да преценява дали правилно Х. е бил включен в списъка на карантираните лица или не, тъй като това е въпрос извън неговата компетентност, поради което при наличието на данни за карантинирането на лицето командирът на отделение е бил длъжен в условията на обвързана компетентност да предприеме мерки, за да осигури изпълнението на принудителната административна мярка, но това не го освобождава от задължението му да мотивира акта. В случая в разпореждането не съдържат никакви конкретни фактически обстоятелства, които да налагат издаването му, а излагането им едва в производството пред съда е недопустимо. Липсата на мотиви е съществен порок на административния акт, който води до неговата незаконосъобразност и е самостоятелно основание за отмяната му по смисъла на чл. 146, т. 2 и т. 3 от АПК, без да се разглежда спорът по същество.

С оглед на изхода от спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК на жалбоподателя следва да бъдат присъдени сторените разноски по делото в размер на 10 лева, съставляващи платена държавна такса. На основание чл. 38, ал. 2 от ЗАдв, във вр. с чл. 8, ал. 2, т. 3 от Наредба № 1/09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, в полза на процесуалния представител на жалбоподателя следва да бъде присъдено адвокатско възнаграждение за предоставената безплатна правна защита в размер на 400 лева.      

          Водим от изложеното, както и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

                                                   Р   Е   Ш   И  :

 

           ОТМЕНЯ по жалба на М.Н.Х., ЕГН **********,***, разпореждане от 01.08.2021 г., издадено от командир на отделение при ГПУ Летище Варна, с което на основание чл. 64, ал. 1 от ЗМВР на жалбоподателя е наредено в срок от 2 (два) часа от връчване на разпореждането да се завърне на адреса на карантиниране, а именно : обл. Добрич, общ. Каварна, гр. Каварна, ул. „България“ № 36, вх. А, ет. 2, ап. 6, където да остане и да спазва наложената карантина до изтичането й.

          ОСЪЖДА Главна дирекция “Гранична полиция” – София да заплати на М.Н.Х., ЕГН **********,***, сумата от 10, 00 лева сторени разноски по делото.

          ОСЪЖДА Главна дирекция “Гранична полиция” – София да заплати на адвокат И.Н.С. *** сумата от 400 лева, представляваща адвокатско възнаграждение за осъществено на основание чл. 38, ал. 2 от ЗАдв процесуално представителство по настоящото производство.

          РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред Върховния административен съд на Република България в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                           Административен съдия :