Решение по дело №183/2023 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 423
Дата: 27 юни 2023 г.
Съдия: Георги Видев Видев
Дело: 20237150700183
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 февруари 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 423 / 27.6.2023г.

гр. Пазарджик

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Пазарджик, V състав, в открито заседание на тридесети и първи май през две хиляди и двадесет трета  година в състав:

 

                                                                                                        Председател:    Георги Видев

                                                                           

при секретаря Радослава Манова, като разгледа административно дело № 183 по описа на съда за 2023 г., докладвано от съдия Видев, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Делото е образувано по жалба на “Ахат Агро - 1“ ООД, ЕИК ********* против Уведомително писмо с изх. № 02-130-2600/10115 от 21.12.2022 г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 “Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 г. за кампания 2019, издадено от заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие“, в частта на писмото, с която на жалбоподателя е наложена санкция и му е отказано финансово подпомагане за 2019 г., по мярка 11 “Биологично земеделие“ за дейност БР 10 – в размер на 15 252.66 лв. и дейност БР 11 – в размер на 15331,28 лв.

Жалбоподателят – „Ахат Агро-1“ ЕООДпретендира прогласяване нищожността или отмяна на обжалваното уведомително писмо. Излага съображения за нарушение на материалния закон и съществено нарушение на административнопроизводствените правила. Поддържа жалбата си и чрез процесуалния си представител в проведените съдебни заседания. Претендира направените разноски за държавна такса.

Ответникът – заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие – оспорва жалбата чрез процесуалния си представител в проведените съдебни заседания. Сочи доводи за законосъобразността на оспорения административен акт. Претендира присъждане на разноски.

Жалбата е допустима, като подадена в законоустановения срок от заинтересовано лице – земеделски производител – засегнато от издадения административен акт, с който му е извършено намаление и му е наложена санкция за наддеклариране.

От фактическа страна по делото е установено следното:

Жалбоподателят е регистриран като земеделски производител като с УИН 13/1540619/03030 за 2019 г. е заявил за подпомагане множество парцели. Със заповед № РД 12-05-418 от 05.12.2019 г. министърът на земеделието, храните и горите, на основание чл. 25, ал. 4 от ЗА, чл. 16б, ал. 1 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на интегрираната система за администриране и контрол (Наредба № 105/2006 г.), е наредил одобряването на проекта на специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2019 г., като с нея е дадена възможността на земеделските стопани да се запознаят с този проект и да направят възражения за включване или невключване на определени физически блокове или части от тях в специализирания слой. Жалбоподателят е подал възражение от 05.12.2019 г. против одобрения проект на специализирания слой с описани 63 парцела.

Със Заповед № РД 09-228 от 28.02.2020 г. на основание чл. 25, ал. 4 от Закона за администрацията и чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП и чл. 16г, ал. 4 от Наредба № 105/2006 г., министърът на земеделието, храните и горите е одобрил окончателния специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане". След извършената справка жалбоподателят е установил, че възражението му срещу проекта на специализирания слой не е било уважено, поради което е подал жалба по съдебен ред срещу заповедта на министъра на Земеделието, храните и горите, в частта ѝ за шестдесет и трите, описани във възражението парцела.

 

 

 

С Решение № 944/26.11.2020 г., постановено по адм.д. № 443/2020 г. по описа на Административен съд – Пазарджик е отменена Заповед № РД 09-228 от 28.02.2020 г. по отношение на двадесет от описаните в нея парцели, като съдът е приел, че съответните площи неоснователно са приети за недопустими. Това решение е оставено в сила с Решение № 4299/02.04.2021 г., постановено по адм.д. № 328/2021 г. по описа на ВАС.

Независимо от това на 09.12.2021 г. заместник изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“ е издал Уведомително писмо изх. № 02-130-2600/10115 от 09.12.2021 г. По жалба на ответника Административен съд – Пазарджик с Решение № 564/04.07.2022 г., постановено по адм.д. № 187/2022 г. по описа на съда (необжалвано и влязло в сила на 27.07.2022 г.) е отменил уведомителното писмо в частта, с която е направено намаление на оторизираната сума за БР 10 – в размер на 15252,66 лева и за БР 11- в размер на 15331,28 лева. Съдът е кредитирал заключението на вещото лице, като е приел, че двадесетте площи, за които е уважена жалбата на „Ахат Агро - 1” ЕООД по адм. дело № 443/2020г. по описа на Административен съд-Пазарджик и е отменена Заповед № РД 09-229 от 01.03.2019 г. на Министъра на земеделието и храните са част от деветнадесет заявени парцели, като общата площ е 25,09 ха. Освен това съгласно кредитираното експертно заключение санкцията, наложена за тези 19 БЗС е по отношение на това, че същите са приети за недопустим слой, което становище е в противоречие с влязло в сила съдебно решение, с което същите са определени като допустими за подпомагане площи.

Също така съдът е приел, че независимо от посочването в табличен вид на размера на искана сума по всеки от кодовете за биологично земеделие (За биологично растениевъдство – за полски култури, включително фуражни – БР 10 и За биологично растениевъдство – постоянно затревени площи (ливади и пасища) - БР 11), касаещи оспореното Уведомително писмо изх. № 02-130-2600/10115 от 09.12.2021 г., то липсват точни мотиви за направеното намаляване на сумите по всяка дейност. Липсва посочване за кои БЗС е отпуснато финансиране и за кои е отказано, респ. какъв е размерът на хектарите и за кои БЗС е направено намаление на финансирането, съответно на какво основание – за деклариране на площите от повече от един земеделски стопанин, за деклариране на площи, изключени от слой площи допустими за подпомагане или на други основания. Съответно на какво основание е направено намаляването на субсидията и как е определен размерът на намалението, респ. санкцията.

В резултат на тези установявания съдът е направил извода, че доколкото двадесетте БЗС са приети за част от специализирания слой “Площи допустими за подпомагане” след влизане в сила на съдебните решения - на 02.04.2021 г., то произнасяйки се към 09.12.2021 г., но не вземайки предвид влезлият в сила съдебен акт, административният орган е допуснал съществено нарушение на административнопроизводствените правила. Затова според съда административният орган е следвало да се произнесе по подаденото заявление за подпомагане за кампания 2019 г., отчитайки, че тези БЗС, за които е отменена заповедта са годни за финансиране по заявените мерки и схеми. Предвид тези изводи, съдът е отменил Уведомително писмо изх. № 02-130-2600/10115 от 09.12.2021 г. в частта, с която е направено намаление на оторизираната сума за БР 10 – в размер на 15252,66 лева и за БР 11- в размер на 15331,28 лева и е изпратил преписката на Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ за ново произнасяне, в едномесечен срок от влизане на решението в сила, с указания по тълкуването и прилагането на закона, съобразно изложеното в мотивите на решението. Предвид изложеното в мотивите следва да се приеме, че задължителното указание се изразява в поставеното задължение на административния орган „да се произнесе по подаденото заявление за подпомагане за кампания 2019 г., отчитайки, че тези БЗС, за които е отменена заповедта са годни за финансиране по заявените мерки и схеми“.

Настоящото обжалвано Уведомително писмо с изх. № 02-130-2600/10115 от 21.12.2022 г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 “Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 г. за кампания 2019, издадено от заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие“ е с напълно идентично съдържание с Уведомително писмо изх. № 02-130-2600/10115 от 09.12.2021 г., включително в отменената му с Решение № 564/04.07.2022 г., постановено по адм.д. № 187/2022 г. по описа на Административен съд – Пазарджик част досежно направено намаление на оторизираната сума за БР 10 – в размер на 15252,66 лева и за БР 11- в размер на 15331,28 лева. Единствено в началната част на оспореното уведомително писмо е посочено, че ДФ „Земеделие“ при съобразяване с указанията на съда във връзка с влязло в сила Решение № 564/04.07.2022 г., постановено по адм.д. № 187/2022 г. на Административен съд – Пазарджик е преразгледал отново подаденото от жалбоподателя заявление.

Посочването е чисто формално и декларативно. Не са посочени изобщо дадените от съда задължителни указания, нито е направено каквото и да е обсъждане на съображенията и мотивите на съда, като не е посочено и в какво се изразява преразглеждането на заявлението. Напротив, след декларативното посочване на това преразглеждане, направено във връзка с влязлото в сила съдебно решение е постановен административен акт, който изцяло възпроизвежда съдържанието на предходния такъв, включително в отменената му част. Поради това следва да се приеме, че обжалваният административен акт е издаден в противоречие именно с цитираното в него съдебно Решение № 564/04.07.2022 г., постановено по адм.д. № 187/2022 г. на Административен съд – Пазарджик, т.е. налице е хипотезата на чл. 177, ал. 2 от АПК, в който случай съгласно посочената разпоредба оспореният акт е нищожен.

Ирелевантно е възражението на ответника, че законосъобразността на обжалваното уведомително писмо се обосновава с издадената от министъра на Земеделието Заповед № РД20-1/12.01.2022 г., с която е изменена Заповед № РД 09-228 от 28.02.2020 г. по отношение на двадесетте парцели (с което е допълнено основанието за недопустимостта им, като е посочено, че същата е определена чрез дешифриране на сателитни изображения собственост на Европейската комисия), за които Административен съд – Пазарджик и ВАС са приели, че неправилно са изключени от площите в добро земеделско състояние. От една страна, тази заповед не е влязла в сила, тъй като жалбоподателят я е обжалвал пред съда. От друга страна, посочената заповед не е посочена в обжалвания административен акт и той по никакъв начин не е обоснован с издаването ѝ, а същият е мотивиран формално единствено и само с влизането в сила на съдебно Решение № 564/04.07.2022 г., постановено по адм.д. № 187/2022 г. на Административен съд – Пазарджик, на което всъщност по съществото си противоречи.

Предвид гореизложеното, обжалваното уведомително писмо е изцяло невалидно, като противоречащо на съдебно решение и съдът следва да прогласи неговата нищожност.

С оглед изхода на делото, е основателна претенцията на жалбоподателя за присъждане на разноски в размер на платената държавна такса от 50 лв.

По изложените съображения съдът

 

Р Е Ш И:

 

Обявява нищожността на Уведомително писмо с изх. № 02-130-2600/10115 от 21.12.2022 г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 “Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 г. за кампания 2019, издадено от заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие“, в частта на писмото, с която на „Ахат Агро-1“ ЕООД, с ЕИК ********* е наложена санкция и му е отказано финансово подпомагане за 2019 г., по мярка 11 “Биологично земеделие“ за дейност БР 10 – в размер на 15 252.66 лв. и дейност БР 11 – в размер на 15331,28 лв.

Осъжда Държавен фонд “Земеделие“ да заплати на „Ахат Агро-1“ ЕООД, с ЕИК ********* разноски по делото в размер на 50 лв. (петдесет лева).

Решението подлежи на касационно обжалване чрез настоящия съд пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

Съдия: /п/