Р Е
Ш Е Н
И Е
№.............
град Шумен, 09.12.2019г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Административен
съд – град Шумен, в публичното заседание на девети декември две хиляди
и деветнадесета година в състав:
Председател: Кремена Борисова
Членове: Христинка Димитрова
Маргарита Стергиовска
при секретаря Св.Атанасова и с участие на прокурор О.Куздов от Окръжна
прокуратура – гр. Шумен, като разгледа докладваното от Председателя Кр.Борисова
административно дело № 493 по описа
за 2019 г. на Административен съд -
Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.186, ал.2, във вр.с чл.191, ал.2, във вр.с чл.196 от АПК, във вр.с чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).
Съдебното производство е образувано по протест от П.П.- прокурор в Окръжна
прокуратура - гр.Шумен, срещу чл.11 ал.3
т.5 и чл.36 ал.1 т.2 от Наредбата за провеждане на публични търгове и публично
оповестени конкурси за разпореждане
с имоти и вещи-общинска собственост,
приета с Решение№2 по
Протокол№4/27.05.2013год. на Общински съвет –Върбица.
В протеста се твърди, че протестираната наредба е незаконосъобразна,
постановена в противоречие с чл.28 от ЗНА, като са изложени аргументи в
подкрепа на тези твърдения.
Въз основа на изложеното вносителят моли съда да отмени протестираните
подзаконови разпоредби като незаконосъобразни, както и да присъди направените
по делото разноски. В съдебно заседание представителят на Окръжна прокуратура –
Шумен поддържа протеста на основание изложените в него съображения.
Ответникът – Общински съвет – гр. Върбица не изразява становище по жалбата.
Шуменският административен съд, като прецени събраните по делото
доказателства, прие за установено следното:
С
Решение №2 по Протокол 4/27.05.2013 г. на
Общински съвет –Върбица е
приета Наредба за провеждане на публични
търгове и публично оповестени конкурси за
разпореждане с имоти и вещи-общинска
собственост .Видно
от Протокол 4/27.05.2013 г. и прил. списъци на общинските съветници, на заседанието на
Общински съвет –Върбица първоначално са присъствали
13 общински съветника от общо 17, като 14 са гласували «за» приемането на
наредбата. По делото е приложена и докладна записка от М.Б., кмет на Община
Върбица, съдържаща предложение за проект приемане на наредба, регламентираща условията и реда за провеждане на публични търгове и публично
оповестени конкурси за разпореждане с имоти
и вещи-общинска собственост.
Със съпроводителни писма с рег. №ДА-01-2827/07.10.2019 год. и №ДА-01-2921/15.10.2019год. по описа на ШАдмС
ответникът-ОбС-Върбица е изпратил на съда преписката, съдържаща материалите във
връзка с приемане на протестирания подзаконов нормативен акт.
Към датата на съдебното заседание по делото, а и към настоящият момент
ответникът не е представил доказателства за предприети действия по изготвянето
на нов проект на Наредба за провеждане на
публични търгове и публично оповестени конкурси за разпореждане с имоти и вещи-общинска собственост.
При така установените факти, съдът прави следните правни изводи: Предмет на
оспорване са разпоредбите на чл.11 ал.3 т.5 и
чл.36 ал.1 т.2 от Наредбата за провеждане на публични търгове и публично
оповестени конкурси за разпореждане
с имоти и вещи-общинска собственост,
приета с Решение№2 по
Протокол№4/27.05.2013год. на Общински съвет –Върбица, подзаконов нормативен
акт по смисъла на чл. 75, ал. 1 от АПК, подлежащ на проверка
за законосъобразност. Протестът е подаден от прокурор, който съгласно чл. 186, ал. 2 АПК разполага с
правомощието да оспори пред настоящия съд текстове на Наредбата, приета от ОбС
–Върбица, като това оспорване, според чл. 187, ал. 1 от АПК, не е ограничено със
срок. Предвид изложеното, оспорването е допустимо.
Разгледан по същество и след проверка на административния акт, съгласно чл. 168, ал. 1 от АПК, във връзка с чл. 146 от АПК, съдът приема, че
протестът се явява основателен по
следните съображения:
Оспореният подзаконов акт е приет от Общинския съвет - орган на местното
самоуправление, определящ политиката за изграждане и развитие на общината, във
връзка с осъществяването на дейностите от местно значение, както и на други
дейности, определени със закон. В изпълнение на правомощията си по чл. 21 от ЗМСМА общинският съвет приема
правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения. Съгласно чл. 8 от Закона за
нормативните актове, общинският съвет може да издава наредби, с които да урежда съобразно
нормативните актове от по-висока степен неуредени от тях обществени отношения с
местно значение.
Съгласно чл.8
ал.1 от ЗОС,придобиването,управлението
и разпореждането с имоти и вещи-общинска собственост,се извършват под общото
ръководство и контрол на общинския съвет.В ал.2 от същия законов текст е
регламентирано,че редът за придобиване на право на собственост и на ограничени вещни
права,за предоставяне за управление,под наем и разпореждане с имоти и
вещи-общинска собственост се определят с наредба на общинския съвет,при
спазване на разпоредбите на този закон и на специалните закони в тази област.
Видно от посочените в чл. 1 от Наредбата обществени отношения, предмет на
регулация с подзаконовия нормативен акт са именно условията и реда за
организиране и провеждане на публични търгове и публично оповестени конкурси за
разпореждане с общинско имущество, в съответствие със ЗОС. Следователно,
налице е законова делегация на компетентност за регулиране с подзаконов
нормативен акт на обществени отношения, свързани с прилагане на отделни
разпоредби на ЗОС и в частност, касаещите условията и реда за организиране и
провеждане на търгове и конкурси за разпореждане с общинско имущество, като
Решение №2 по Протокол 4/27.05.2013 г. на Общински съвет –Върбица, е прието при
наличие на необходимия кворум и мнозинство.
Съдът констатира, че подзаконовият нормативен акт е издаден при съществено
нарушение на административно производствените правила, разписани в чл. 28 от ЗНА в актуалната
му редакция. Разпоредбата на чл. 28 от ЗНА, в редакцията към
момента на приемане на подзаконовия нормативен акт урежда изисквания за
мотивите към подзаконовите административни актове.
В
случая наредбата е внесена за разглеждане с докладна записка изх. № 77/22.04.2013
г. от М.Б., кмет на Община Върбица, съдържаща предложение за проект приемане на
наредба, регламентираща условията и реда за провеждане на публични търгове и публично оповестени
конкурси за разпореждане с имоти и вещи-общинска собственост в Община Върбица. Съобразно чл.
170, ал.1 от АПК
в тежест на административния орган е да установи съществуването на фактическите
основания посочени в акта и изпълнението на законовите предпоставки за
издаването му.
Съгласно представено в последното съдебно заседание писмо с рег.№ ДА-01-3642/06.12.2019год.
по описа на ШАдмС проектът на наредбата е бил качен на сайта на Община Върбица
на 23.04.2013год. и във връзка с проекта
не са депозирани мнения, предложения и възражения.Видно от прил. по делото
писмен отговор на ОбС-Върбица с
рег.№ДА-01-2921/15.10.2019год., общинският съвет не разполагал с доказателства
за предварителни обсъждания в комисии във връзка с приемането на оспорената
наредба.Към преписката липсват протоколи от заседания на комисиите, на които е
обсъждана докладната записка и приложения към нея проект на подзаконов
нормативен акт. Внесеният проект е приет на заседание на общинския съвет,
проведено на 27.05.2013 г., като видно от протокол №4/27.05.2013 г. при
неговото разглеждане също не са посочени нито причините, нито цели, които се
поставят. В случая към проекта за наредбата липсват мотиви, поради което съдът
намира, че оспореният подзаконов нормативен акт е приет при съществени
нарушения на административно производствените правила.
Допуснатите нарушения съдът преценява като съществени, с оглед
разпоредбата на чл. 28 от ЗНА в актуалната й редакция към момента на приемане
на подзаконовия акт, уреждащ изисквания за наличие на
мотиви към подзаконовите административни актове.
С посочената разпоредба се цели да се осигури
възможност на заинтересуваните лица да упражнят своето право на участие в
производството по подготовката на актовете, засягащи законните им интереси.
Мотивите за изработването на нормативния акт осигуряват реализиране на
предоставената от закона възможност на заинтересованите лица за изразяване на
мнения и становища и те задължително следва да бъдат налице при обсъждането им
и при запознаването на заинтересованите страни с проекта. Мотивите дават
представа как е формирана волята на вносителя на акта, поради което те са от
съществено значение за адресатите на акта, така че последните да могат да
разберат фактите и причините, накарали вносителя на акта да възприеме
съответния вариант на уредба на обществените отношения. В случая към проекта за
наредбата липсват мотиви.
Допуснатите
нарушения са съществени и са самостоятелно основание за отмяна на подзаконовият
акт, без да е необходимо да се разглежда спора по същество.
Предвид изхода на спора, на Окръжна прокуратура – Шумен следва да бъдат
присъдени направените съдебни разноски в размер на 20 лева, представляващи
заплатен депозит за публикация в «Държавен вестник».
Водим от горното, Шуменският
административен съд,
Р Е Ш
И :
ОТМЕНЯ разпоредбите на чл.11
ал.3 т.5 и чл.36 ал.1 т.2 от Наредбата за провеждане на публични търгове и
публично оповестени конкурси за
разпореждане с имоти и
вещи-общинска собственост, приета с
Решение№2 по Протокол№4/27.05.2013год. на Общински съвет –Върбица.
ОСЪЖДА Общински
съвет – гр. Върбица да заплати на Окръжна прокуратура – Шумен разноски по делото в
размер на 20 (двадесет) лева.
Решението подлежи на касационно
обжалване пред Върховния административен съд на Република България гр. София в
14-дневен срок от съобщаването му чрез изпращане на препис по реда на чл.137 от АПК.
РЕШЕНИЕТО да се обяви по
реда на чл.194 от АПК.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:........................ ЧЛЕНОВЕ: 1.
...........................
2. ..........................