РЕШЕНИЕ
Град Асеновград,
06.04.2017г.
ЧЕТВЪРТИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ с председател СТЕФКА ПАШОВА,
като се запозна с нахд № 151.2017г. по описа на РС-
Асеновград, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производство по чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Обжалвано е НП № К-038135 от 04.04.2017г.
на Директора на Регионална дирекция за областите Пловдив, Смолян, Пазарджик,
Кърджали и Стара Загора със седалище град Пловдив, с което на ЕТ“ *** - Р.Ш.“
със седалище и адрес на управление: град ***, ЕИК: *********, представлявано от Р.М.Ш., ЕГН – **********
е наложено административно наказание – имуществена санкция в размер на 1000 -
хиляда лева, за нарушение по чл. 227 ал.2 вр.чл. 227
ал.1 от „Закона за туризма“.
По
същество:
Жалбоподателят, представляван от адвокат Русков, пледира
за отмяна на обжалваното НП като незаконосъобразно и неправилно, алтернативно
пледира за намаляване размера на административното наказание, предвид това, че
се касае за първо нарушение.
Въззиваемата страна – редовно призована, не изпраща процесуален
представител.
По
процедурата:
АУАН е съставен от старши инспектор в РД- Пловдив, който
се явява компетентен орган, съгласно чл. 232 ал.1 от „Закон за туризма“ и
Заповед № 390 ЛС/ 22.04.2015г. на Председателя на КЗП.
НП е издадено от Директора на КЗП- Пловдив, който също е
компетентен орган, съгласно чл.232 ал.2 от ЗТ и Заповед № 289 от 22.04.2015г.
на Председателя на КЗП.
АУАН е съставен на 12.10.2016г. за нарушение, сочено за
извършено на 17.09.2016г., а НП за него е издадено на 04.01.2017г., с което
съдът намери, че са спазени сроковете по чл. 34 от ЗАНН.
АУАН съдържа изискуемите от чл. 42 от ЗАНН реквизити, а
НП – тези по чл. 57 ал.1 от ЗАНН.
Съдът не констатира допуснати съществени нарушения на
административно-производствените правила, е наведеното такова както в АУАН,
така и в НП – относно липса на описание на неизпълненото предписание и
непосочена като нарушена правна норма, отхвърля като неоснователно, предвид на
това, че са посочени както в АУАН, така и в НП нарушената правна норма и е
дадено пълно описание на вмененото адм.нарушение, с
което в пълнота е спазено правото на защита на нарушителя.
По
фактите:
През юли месец 2016г. инспектори при КЗП- Пловдив,
извършили проверка в туристически обект, стопанисван от „***“, находящ се в град *** Проверката установила, че някои от изискванията на „Наредбата
за настаняване и заведенията за хранене и развлечения и реда за определяне на
категория, отказ, понижаване, спиране на действието и прекратяване на
категорията“ по чл. 121 ал.5 от ЗТ не са изпълнени за определената за този
обект туристическа категория. Проверяващите установили, че обекта е в работен
режим, в близост до входа е поставена информация за фирмата, седалището и
адреса на управление на търговеца, работното време и управителя. Туристическият
обект е разположен на партерен етаж на жилищна сграда, с търговска зала с три
маси от дърво, с открита площ с 6 маси, 4 стола, гише за продажба навън и щанд
за продажби в заведението. Туристическият обект е на самообслужване. В
търговският обект на видно място са поставени Удостоверение № 245 от
21.02.2005г. и табелата, част от категорийната
символика по чл. 132 ал.1 от ЗТ. Удостоверение № 245 е издадено за обект „фаст фуд“ „***“ град ***, с капацитет 8 места на закрито и 12 места на открито, с
наемател Р.М.Ш. при безсрочен договор за наем. Над витрината е поставен светещ
надпис за наименованието на туристическия обект, в съответствие с посоченото в
удостоверението за утвърдена категория. Предлагат се за консумация храни - тип
дюнери, на които обаче не е обозначен грамажа. За извършваните продажби се
издават касови бонове. Проверката за съответствие на предоставяните услуги с
определената категория – една звезда е отразена в приложената към констативния
протокол чек листа. Констатирани са били следните несъответствия:
-
Не
е обозначен видът на туристическия обект
-
Мивката
в тоалетната е с кран само за студена вода
-
Няма
сешоар или еднократни кърпи за ръце
-
Менюто,
изписано в близост до гишето за продажби и на щанда за продажби в залата, е
само на български език.
В
туристическия обект се поддържа регистър за предявените рекламации.
На
02.09.2016г. на търговеца са дадени на основание чл. 172 т.4 вр.чл. 171 ал.1т.2 от ЗТ следните предписания:
1.
В
срок до 08.09.2016г. същият е длъжен да декларира желанието си пред община
Асеновград да потвърди получената категория или да получи категория, различна
от определената му в момента, за „фасфуд“ „***“, град
Асеновград и да представи на 13.09.2016г. в 16:30 часа в КЗП, РД Пловдив,
документи, удостоверяващи предприетите в тази връзка действия“.
2.
Търговецът
е длъжен да спазва разпоредбата на чл. 114 т.2 от ЗТ, като предоставя услуги в
туристическия обект, посочени в предписание 1, отговарящи на определената
категория на обекта и по-точно:
– да осигури
ползване на топла вода, сешоар или еднократни кърпи за ръце в тоалетната на
заведението
-
да осигури ползване на топла вода, сешоар
или еднократни кърпи за ръце в тоалетната на заведението
-
Да обозначи вида на туристическия обект
фасфуд чрез подходящо оформен надпис – светещ или
добре осветен
-
Менюто с предлагания асортимент да бъде
освен на български език, но и на поне един чужд език, със срок за изпълнение :
12.09.2017г.
Търговецът е
длъжен да спази разпоредбата на чл. 117 ал.1 от ЗТ, като обозначи грамажите на
предлаганите дюнери, сандвичи и кебап във фасфуд „***“
със срок за изпълнение: 08.09.2016г.
Тези предписания са
дадени с протокол за проверка на документи № К – 0096783 от 02.09.2016г.
На 17.09.2017г. е
била извършена проверка за спазване на част от дадените предписания, която е
установила, че менюто за предлаганите ястия е само на български език. Търговецът присъствал на тази проверка, като
е поканен с КП № 0233235 от 17.09.2016г. да се яви в КЗП- Пловдив, РД Пловдив,
на 27.09.2016г. за съставяне на акт за установяване на адм.нарушение,
като на посечената дата такъв е съставен,
за това, че търговецът не е изпълнил даденото предписание в ППД № К
-0096783 от 02.09.2016г. по отношение на менюто, което е квалифицирано като
нарушение по чл. 227 ал.2 вр.ал.1 от ЗТ. Въз основа
на така съставеният акт за установяване на административно нарушение е издадено
и обжалваното НП.
По доказателствата:
Така установените факти по делото, съдът намери за
доказани от показанията на свидетелите С.К.Г. и М.Д.К., които кредитира като
логични, последователни и непротиворечиви, както и съответни на писмените
доказателства по делото, а именно: Заповед № 289 от 22.04.2015г. На
председателя на Комисията за защита на потребителите, Заповед № 390 ЛС от
22.04.2015г. на Председателя на КЗП, Констативен протокол № К – 0234215 от
13.10.2016г., КП № К -0233235 от
17.09.2016г., касова бележка- фискален бон,
Протокол за проверка на документи № К – 0096787 от 13.09.2016г., временно удостоверение за открита процедура
по категоризиране № 849 от 07.09.2016г., писмени обяснения от търговеца, протокол за проверка на документи № К –
0096783 от 02.09.2016г., констативен
протокол № К – 0233214 от 27.07.2016г., и приложение към него, Удостоверение №
245, които кредитира като надлежно приобщени и достоверни.
От
правна страна:
На търговеца – жалбоподател, след извършена проверка са
били дадени предписания от контролните органи, обективирани
в КП № К -0096783 от 02.09.2016г., със срок за тяхното изпълнение, които са
задължителни за търговеца, съгласно разпоредбата на чл.172 т.4 от ЗТ. Едно от
дадените предписания, касаещи менюто на предлаганите в търговския обект храни,
не е било изпълнено в указания срок, за което е съставен акт за установяване на
адм.нарушение. С неизпълнение на това предписание,
търговецът- жалбоподател, чрез бездействие е осъществил фактическия състав на адм.нарушение по чл. 227 ал.2 вр.1
от ЗТ, което адм.нарушение е на просто извършване и е
довършено с изтичане срока на предписаното действие и неговото неизпълнение.
Законосъобразно за това адм.нарушение
е била ангажирана адинистративно-наказателната
отговорност на жалбоподателя, предвид на това, че такава, бидейки обективна и безвиновна, е законово предвидена за едноличните търговци,
в разпоредбата на чл. 227 ал.2 от ЗТ.
Законосъобразна се явява и преценката на
административно-наказващият орган за липса на маловажност на случая, предвид на
това, че се касае за адм.нарушение на просто
извършване, което не накърнява в по-ниска степен охраняваните обществени
отношения от другите адм.
нарушения от същия вид.
По отношение на наложената имуществена санкция в размер
на 1000 хиляда лева, то същата се явява неоснователно завишена и като такава
следва да бъде редуцирана до законово предвидения за извършеното от
жалбоподателя адм.нарушение – на 500- петстотин лева,
предвид наличието единствено на смегчаващи
отговорността обстоятелства – първо нарушение и липса на щети.
С оглед на това, обжалваното НП следва да бъде изменено в
тази част и в посочения смисъл, а в останалата такава – бъде потвърдено.
С оглед изложеното и на основание чл. 63 ал.1 от ЗАНН,
Съдът
РЕШИ:
ИЗМЕНЯВА НП № К-038135 от 04.04.2017г.
на Директора на Регионална дирекция за областите Пловдив, Смолян, Пазарджик,
Кърджали и Стара Загора със седалище град Пловдив, с което на ЕТ“ *** - Р.Ш.“
със седалище и адрес на управление: *** ЕИК: *********, представлявано от Р.М.Ш., ЕГН – **********
е наложено административно наказание – имуществена санкция в размер на 1000-
хиляда лева, за нарушение по чл. 227 ал.2 вр.чл. 227
ал.1 от „Закона за туризма“, като НАМАЛЯВА
размера на наложената имуществена санкция от 1000 – хиляда лева на 500-
петстотин лева и ПОТВЪРЖДАВА НП в останалата му част.
Решението
подлежи на обжалване пред Административен съд- Пловдив, в 14- дневен срок от
неговото съобщаване по реда на глава 12 от АПК, на касационните основания,
визирани в НПК.
Районен съдия: