Решение по дело №81/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 421
Дата: 29 март 2022 г. (в сила от 4 май 2022 г.)
Съдия: Марина Христова Николова
Дело: 20227040700081
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 януари 2022 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 421

 

гр. Бургас, 29.03.2022 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд Бургас, осемнадесети състав, в открито съдебно заседание на десети март две хиляди двадесет и втора година, в състав:

Председател: Марина Николова

 

при секретаря Вяра Стоянова, като разгледа докладваното от съдията Николова административно дело № 81 по описа за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.215 от Закона за устройство на територията ЗУТ/.

Образувано е по жалба на Областен управител на област Бургас, представител по пълномощие на Министъра на регионалното развитие и благоустройството, представител на Българската държава, на основание чл.31, ал.2 и чл.32, ал.4 от ГПК против Заповед № 3241/03.11.2021г. на Зам.-кмета по „Строителство, инвестиции и регионално развитие“ на Община Бургас, с която е одобрено изменение на Подробен устройствен план - План за регулация и застрояване /ПУП-ПРЗ/ за УПИ IV 66,71 в кв.4а по плана на ПЗ “Юг-запад“, гр.Бургас и Подробен устройствен план - План за регулация и застрояване /ПУП-ПРЗ/ за ПИ с идентификатор 07079.663.636 по КК на гр.Бургас, в кв.4а по плана на ПЗ „Юг“, гр.Бургас.

Жалбоподателят оспорва заповедта като незаконосъобразна, поради съществено нарушение на административнопроизводствените правила и противоречие с материалноправни разпоредби. Сочи, че Държавата не е била уведомена за започналата процедура по изработването и одобряването на ПУП-ПЗР, в заповедта не са изложени мотиви за прилагането на чл.134, ал.1, т.1 от ЗУТ и не е налице посоченото в заповедта правно основание – чл.16 от ЗУТ. Представя писмени доказателства и моли съда да отмени оспорената заповед.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно и своевременно призован, се представлява от процесуален представител, който поддържа жалбата и моли за уважаването й, поради изложените в жалбата мотиви. Не претендира разноски.

 

Ответникът – Зам.-кмет по „Строителство, инвестиции и регионално развитие“ на Община Бургас, редовно уведомен, се представлява от юрисконсулт, който оспорва жалбата като неоснователна и недоказана и моли за оставяне на същата без уважение. Счита, че оспорената заповед е издадена от компетентен административен орган в границите на неговата материалноправна и териториална компетентност, същата е мотивирана, обявена е на заинтересованите страни, като са спазени законовите изисквания за издаването й. Предвид изложеното, се счита че жалбата следва да бъде оставена без уважение. Не се претендират разноски.

Заинтересованите страни – И.С.С. и „Алфа груп строй“ ООД, редовно уведомени, не се представляват в съдебно заседание и не са взели становище по жалбата.

Административен съд - Бургас, осемнадесети състав, след преценка на събраните по делото доказателства и като взе предвид становищата на страните, намира за установено следното от фактическа страна:

От представените в административната преписка доказателства се установява, че производството по издаване на оспорения административен акт е инициирано със заявление с вх.№94-01-2562702.08.2018г., с което И.С.С. е поискал да бъде допуснато изготвяне на проект за изменение на ПУП – ПРЗ за ПИ с идентификатор 07079.663.636 по КК на гр.Бургас, ПЗ „Юг – Запад“, който той е закупил с нотариален акт за покупко-продажба на недвижим имот № 86/05.05.2016г., том I, рег. № 2121, дело 83/05.05.2016г. (л.60 от делото). Към заявлението освен нотариалния акт, легитимиращ го като собственик на имота, С. е приложил техническо задание и скица предложение за изменение на ПУП – ПРЗ, както и становище с изх.№ ПД-2160/1/01.09.2016г. на директора на РИОСВ (л.63 от делото).

Със заповед № 2750/20.09.2019г. (л.56) зам.-кметът по „Строителство, инвестиции и регионално развитие“ на Община Бургас е разрешил да се изработи проект за изменение на ПУП-ПРЗ за УПИ IV-66,71 в кв.4а по плана на ПЗ „Юг-Запад“, гр.Бургас по реда на чл.134, ал.1, т.1, във вр. с чл.16, ал.1 и чл.134а, ал.1 от ЗУТ, с цел обособяване на нов УПИ XII за възстановената собственост, за която в КККР на гр.Бургас е въведен ПИ с идентификатор 07079.663.636, отреден за нов ПИ с идентификатор по КК на гр.Бургас, с функционално отреждане за смесена многофункционална сграда с предвиждане в него на ново свободно застрояване, разположено на нормативни отстояния от регулационните граници, с показатели за застрояване за устройствена зона 22/СМФ, съгласно действащ ОУП на гр.Бургас, както следва: Плътност до 60%, Кинт до 3, Височина до 15м/5ет. и Озеленяване минимум 30%, при запазване отреждането и предвижданията за застрояване за останалата част от бивш УПИ IV, за която да се обособи нов УПИ. Със заповедта е разпоредено за ПИ с идентификатор 07079.663.636 да се приложи редукция по реда на чл.16, ал.1 от ЗУТ в размер на 11 %, съгласно приложеното задание за проектиране и предложението за ПУП.

Видно от мотивите на Заповед № 2750/20.09.2019г. на зам.-кметът по „Строителство, инвестиции и регионално развитие“ на Община Бургас същата е издадена след дадено положително становище от Директор Дирекция „Управление на общинската собственост“ при Община Бургас в писмо с изх.№94-01-25627/2/08.11.2018г.

Установява се от мотивите на заповедта, с която е допуснато изработването на процесния проект, както и от мотивите на оспорената заповед, с която планът е одобрен, че правото на собственост върху ПИ с идентификатор 07079.663.636 е било признато с влязло в сила решение № 10626/21.05.2014г. на Общинска служба по земеделие, гр.Бургас на наследниците на Костадин Димитров Христов, които са праводатели на И.С.С.. Установява се също, че съгласно действащ ОУП на гр. Бургас, одобрен с Решение №51-1/21.07.2011г. на Общински съвет Бургас ПИ с идентификатор 07079.663.636 по КК на гр. Бургас попада в устройствена зона 22/Смф - многофункционална устройствена зона с преобладаващо обществено обслужване, търговия, безвредни производства и складове, спорт и атракции и други допълващи функции без да се допускат обекти за дейности с вредни отделяния и влияния, с показатели за застрояване, както следва: Височина до 15м./5ет./, Пл.застр. до 60%, Кинт до 3.0 и Озеленяване минимум 30%. С влязло в сила Решение №36-17/27.05.2014г. на Общински съвет-Бургас на 28.10.2014г. е одобрен ПУП-ПРЗ за територията на ПЗ „Юг –Запад“, част от зоната за въздействие по „Интегриран план за градско възстановяване и развитие на гр. Бургас" с който, при съобразяване с одобрените и влезли в сила ПУП-ПРЗ в проектната територия, се предвиждат нови обслужващи улици, обособяват се нови квартали - кв.8 и кв.9 и за ПИ с идентификатори 07079.663.71, 07079.663.72, 07079, 663.73, 07079.663.66, 07079.663.75, 07079.663.87, 07079.663.16, 07079.663.14, 07079 663.603 и 07079.663.601 се обособяват нови УПИ, с конкретизирано застрояване и предназначение, със самостоятелен устройствен режим, при съобразяване с предвижданията на ОУП на гр. Бургас за устройствена зона 22/Смф. Видно и от самата извадка от действащия ПУП – ПРЗ (л.68 от делото) в обхвата му попада УПИ IV-66,71 в кв.4а по плана на ПЗ „Юг-Запад“ с функционално отреждане „за спорт, атракции, благоустрояване и инфраструктура“, в чиято югозападна част попада ПИ с идентификатор 07079.663.636. Към датата на изготвяне на ПУП- ПРЗ на ПЗ „Юг-Запад“ този имот не е бил отразен в КК на гр.Бургас като частна собственост, възстановена на наследниците на К. Д. Х. с решение на Общинска служба по земеделие. Това е станало след влизането на плана в сила, както става ясно от мотивите на заповед № 2750/20.09.2019г. на зам.-кметът по „Строителство, инвестиции и регионално развитие“ на Община Бургас и от мотивите на оспорената заповед.

Със заявление вх. №94-01-29178/10.09.2020г.(л.50 от делото) И.С.С. е внесъл за разглеждане и одобряване проект за изменение на ПУП-ПРЗ за УПИ IV-66,71 в кв.4а по плана на ПЗ „Юг“, гр.Бургас и ПУП-ПРЗ за ПИ с идентификатор 07079.663.636 по КК на гр.Бургас, в кв.4а по плана на ПЗ „Юг“, гр.Бургас (включващ ТЧ, с координатен регистър и баланс на територията с приложен коефициент на редукция по чл.16 от ЗУТ, в размер на 11.3%, схема по част ВиК, съгласувана с експлотаационното дружество, схема по част Електро и по част Паркоустройство и благоустройство). Приложена е и актуална скица на ПИ с идентификатор 07079.663.636 по КК на гр.Бургас с № 15-980401-28.10.2019г.(л.58), както и скица № 15-262014-02.0+6.2016г.(л.59). Видно от обяснителната записка към част градоустройство на проекта (л.66) за ПИ с идентификатор 07079.663.636 по КК на гр.Бургас няма осигурен достъп от улица или път, а проектът е изготвен във връзка с инвестиционни намерения на възложителя и собственика на имота за построяване в имота на смесена многофункционална сграда, запазвайки отредената с ОУП многофункционална устройствена зона и предвидените градоустройствени показатели. С проекта се предвижда за ПИ с идентификатор 07079.663.636 по КК на гр. Бургас да се обособи нов УПИ, при което се изменят регулационните граници на част от УПИ IV-66,71 и се обособява нов УПИ XII отреден за нов ПИ с проектен идентификатор 07079.663.755 по КК, с функционално отреждане „за смесена многофункционална сграда“ и нов УПИ IV, отреден за нов ПИ с проектен идентификатор 07079.663.754 по КК на гр.Бургас, с функционално отреждане „за спорт, атракции, благоустрояване и инфраструктура“. За УПИ XII се предвижда ново застрояване, посочено с ограничителни линии на нормативни отстояния от регулационни граници, при спазване изискванията на чл.31, ал.5 от ЗУТ, с установяване на показатели за застрояване за устройствена зона Смф, както следва: Височина до 15м./5ет./, Пл.застр. до 60%, Кинт до 3.0 и Озеленяване минимум 30% и задължително паркиране в границите на УПИ. Останалата част от УПИ IV, отреден „за спорт, атракции, благоустрояване и инфраструктура“ запазва отреждането и предвиденото застрояване по действащ план и осигурява възможност за реализиране на инвестиционната инициатива на Община Бургас за изграждане на нов градски стадион. С изменението на ПР за УПИ IV се променя площта му със 71 кв.м., като от 243 641 кв.м. става 243 712 кв.м.

Проектът за изменение па ПУП-ПРЗ е бил обявен на заинтересуваните собственици И.С.С. и „Алфа груп“ ООД по реда на чл.128, ал.3 и ал.5 от ЗУТ (л.47 и 48 от делото). Видно от Акт за приключило обявяване от 14.10.2020г. в законоустановения срок не са постъпили възражения (л.46).

Постановено е било Решение №3544/29.12.2020г. на комисията по чл.210 от ЗУТ влязло в сила на 20.01.2021г. (л.44 от делото).

Общински експертен съвет по устройство на територията е разгледал проекта за изменение на ПУП – ПРЗ за УПИ IV-66,71 в кв.4а по плана на ПЗ „Юг“, гр.Бургас и ПУП-ПРЗ за ПИ с идентификатор 07079.663.636 по КК на гр.Бургас, в кв.4а по плана на ПЗ „Юг“, гр.Бургас на заседание, проведено на 27.01.2021г. и го е приел с решение по т.2 от дневния ред.

Издадени са били удостоверение за приемане на изменение на кадастралната карта №25-81780-23.03.2021г. (л.38), ведно с проект за изменение на КККР от СГКК-Бургас (л.39 от делото).

Схемата по част Електро на проекта за изменение на ПУП – ПРЗ е съгласувана с експлоатационното дружество на 13.09.2021г.

Със Заповед № 3241/03.11.2021г. зам.-кметът по „Строителство, инвестиции и регионално развитие“ на Община Бургас е одобрил изменението на Подробен устройствен план - План за регулация и застрояване /ПУП-ПРЗ/ за УПИ IV 66,71 в кв.4а по плана на ПЗ “Юг-запад“, гр.Бургас и Подробен устройствен план - План за регулация и застрояване /ПУП-ПРЗ/ за ПИ с идентификатор 07079.663.636 по КК на гр.Бургас, в кв.4а по плана на ПЗ „Юг“, гр.Бургас, с който се изменят регулационните граници на част от УПИ IV-66,71, като се обособява нов УПИ IV, отреден за нов ПИ с проектен идентификатор 07079.663.754 по КК на гр.Бургас, с функционално отреждане „за спорт, атракции, благоустрояване и инфраструктура“ и за ПИ с идентификатор 07079.663.636 по КК се обособява нов УПИ XII, отреден за нов ПИ с проектен идентификатор 07079.663.755 по КК, с функционално отреждане „за смесена многофункционална сграда“, с предвидено в него ново застрояване, посочено с ограничителни линии на нормативни отстояния от регулационни граници, при спазване изискванията на чл.31, ал.5 от ЗУТ, с установяване на показатели за застрояване за устройствена зона Смф, както следва: Височина до 15м./5ет./, Пл.застр. до 60%, Кинт до 3.0 и Озеленяване минимум 30% и задължително паркиране в границите на УПИ, посочени в матрица и таблица, съгласно черните, червени, сини и зелени линии и надписи и условните цветове върху плана, който е неразделна част от заповедта.

Именно тази заповед е предмет на оспорване в настоящото производство. Уведомление за издаването й е връчено на 30.11.2021г. на Областен управител на област Бургас, като упълномощен от Министъра на регионалното развитие и благоустройството - представител на държавата. Жалбата до съда е подадена чрез Община Бургас на 14.12.2021г., видно от пощенското клеймо върху плика (л.21) на пощенската пратка, с която е изпратена.

Държавата, представлявана от Министъра на регионалното развитие и благоустройството, упълномощил областния управител на област Бургас, е била заинтересовано лице в административното производство, вписано като собственик на ПИ с идентификатор 07079.663.697 в КР на недвижимите имоти на гр.Бургас, видно от извадка, представена на л.28 от делото. Въпреки, че не е записано в мотивите на оспорената заповед, този имот е непосредствено засегнат от процесния план, тъй видно от графичната й част същият предвижда обособяването на новия УПИ XII, отреден за нов ПИ с проектен идентификатор 07079.663.755 по КК да стане с част от имота на И.С. с ПИ с идентификатор 07079.663.636 и с част от площта на ПИ с идентификатор 07079.663.697, които са част от УПИ IV – 66, 71 в кв.4а по плана на гр.Бургас. За удостоверяване правото на собственост на държавата върху ПИ с идентификатор 07079.663.697 от жалбоподателя са представени акт за частна държавна собственост № 6946 от 10.10.2013г. (л.7), Заповед за одобряване изменението на КККР на гр.Бургас с № 18-4732-19.06.2015г. на началника на СГКК – Бургас (л.10), Скица-проект за изменение на КККР на гр.Бургас № 15-539732-31.10.2017г. (л.12, 13 и л.14).

При така установената фактическа обстановка се налагат следните правни изводи:

Жалбата е подадена в законоустановения 14-дневен срок от страна с правен интерес срещу подлежащ на пряко съдебно оспорване административен акт, поради което се явява процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество жалбата е ОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:

Заповедта е издадена от компетентен орган, съгласно нормата на чл.129, ал.2 от ЗУТ и в предвидената от закона писмена форма и съдържа правни основания за нейното издаване - чл.134, ал.1, т.1, във вр. с чл.16, ал.1 и чл.134а, ал.1 от ЗУТ. Заповедта обаче не е мотивирана в достатъчно степен, тъй като в нея не са посочени фактическите обстоятелства, мотивирали органа да я издаде на сочените правни основания.

Съгласно разпоредбата на чл.134, ал.1, т.1 от ЗУТ, към която препраща чл.134, ал.2 от ЗУТ, влезлите в сила ПУП могат да се изменят когато настъпят съществени промени в обществено-икономическите или устройствените условия, при които е бил съставен планът.

Съгласно чл.16, ал.1 от ЗУТ с подробен устройствен план за територии с неурегулирани поземлени имоти, както и за територии с неприложена първа регулация по предходен устройствен план се определят необходимите площи за изграждане на обектите на зелената система, на социалната и на техническата инфраструктура - публична собственост. За осъществяване на тези предвиждания с влизането в сила на плана собствениците на недвижими имоти прехвърлят в полза на общината процентна част от площта на имотите си, определена с плана, но не повече от 25 на сто.

Такива фактически обстоятелства не са посочени в заповедта, както и не са изложени в документите, които са част от административната преписка по издаването на заповедта. Не се твърди, а и липсват доказателства да са настъпили съществени промени в обществено-икономическите или устройствените условия, при които е бил съставен планът, предпоставящи промяната му. Отнети са площи от имота на И.С.С., но не за изграждане на обектите на зелената система, на социалната или на техническата инфраструктура - публична собственост, а за обособяване на нов УПИ за ПИ – частна собственост, която е съвсем различна цел, от преследваната с чл.134, ал.1, т.1, във вр. с чл.16, ал.1 от ЗУТ. Новообособения поземлен имот е с различно местоположение, форма и граници. В мотивите на заповед № 2750/20.09.2019г. на зам.-кметът по „Строителство, инвестиции и регионално развитие“ на Община Бургас изрично е посочено, че изготвянето на процесния план е било допуснато именно, за да бъде обособен УПИ за възстановената собственост - ПИ с идентификатор 07079.663.636, което сочи за съществено разминаване между фактическите и правните основания за издаването на заповедта.

В случая, със заповедта са променени и част от регулационните границите на УПИ IV – 66, 71 в ПИ държавна собственост с идентификатор 07079.663.697, без да са налице материалноправните предпоставки за изменение на плана по чл.134, ал.1, т.1, във вр. с чл.16, ал.1 от ЗУТ и без да е дадено съгласие от собственика на имота. Данните по делото сочат, че изработеният проект дори не е бил съобщен на Министъра на регионалното развитие и благоустройството, представител на Българската държава, с което е допуснато и съществено нарушение на административнопроизводствените правила, тъй като Българската държава, представлявана от Министъра на регионалното развитие и благоустройството, на основание чл.31, ал.2 и чл.32, ал.4 от ГПК /упълномощил по делото  областния управител на област Бургас/, е била заинтересовано лице в административното производство, вписано като собственик на ПИ с идентификатор 07079.663.697 в КР на недвижимите имоти на гр.Бургас. Липсата на редовно уведомяване представлява нарушение на изискването на чл.128, ал.3, вр. чл.131 от ЗУТ и е довело до невъзможност заинтересованото лице /в случая Българската държава/ да упражнят правото си по чл.128, ал.5 от ЗУТ да направи писмени възражения, предложения и искания по проекта за подробен устройствен план до общинската администрация, което представлява съществено нарушение на административнопроизводствените правила и е друго самостоятелно основание за отмяна на процесния административен акт .

Всичко изложено по-горе мотивира съда да приеме, че заповед № 3241/03.11.2021г. на Зам.-кмета по „Строителство, инвестиции и регионално развитие“ на Община Бургас е издадена в нарушение на материалния закон и при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, поради което следва да бъде отменена като незаконосъобразна.

Страните не са претендирали разноски, поради което такива не се дължат.

Мотивиран от изложеното и на основание чл.172, ал.2 АПК, Административен съд  - Бургас, ХVІІІ- ти състав,

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Заповед № 3241/03.11.2021г. на Зам.-кмета „Строителство, инвестиции и регионално развитие“ на Община Бургас, с която е одобрено изменение на  Подробен устройствен план - План за регулация и застрояване /ПУП-ПРЗ/ за УПИ IV 66,71 в кв.4а по плана на ПЗ“Юг-запад“, гр.Бургас и Подробен устройствен план - План за регулация и застрояване /ПУП-ПРЗ/ за ПИ с идентификатор 07079.663.636 по КК на гр.Бургас, в кв.4а по плана на ПЗ „Юг“, гр.Бургас.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

 

СЪДИЯ: