Определение по дело №883/2021 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 1 октомври 2021 г. (в сила от 1 февруари 2022 г.)
Съдия: Пенка Колева Костова
Дело: 20217260700883
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 август 2021 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

гр.Хасково, 01.10.2021г.

 

Административен съд – Хасково, в закрито заседание на първи октомври през две хиляди и двадесет и първа година, в състав:

 

                                                                 СЪДИЯ: ПЕНКА КОСТОВА

 

като разгледа докладваното исково адм. дело №883 по описа за 2021 година, и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по чл.203 и сл. от Административно-процесуалния кодекс.

Образувано е по искова молба от М.А.Н. ***, срещу Министерство на земеделието, храните и горите, гр. София, с която се претендира присъждане на обезщетение в размер на 2357.84 лева. С исковата молба се претендира да бъде осъдено Министерство на земеделието да заплати на ищеца обезщетение в размер на 2357.84 лева, представляващи неизплатени субсидии за площи, изключени от одобрения окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за Кампания 2014 година, въз основа на „теренни проверки“ определени с решение на ВАС като изначално незаконосъобразни и нефигуриращи в европейското и национално законодателство.

В исковата молба се твърди, че със Заповед №РД 46-287 от 06.03.2015г. на Министъра на земеделието и храните, на основание чл.25, ал.4 от Закона за администрацията, чл.33а, ал.2 от ЗПЗП и чл.16г, ал.4 от Наредба №105/2006г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на интегрираната система за административен контрол, бил одобрен окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за Кампания 2014 година, като част от Система за идентификация на земеделските парцели /СИЗП/, който бил актуализиран за 2014 година чрез дешифрация /разчитане/ на нова цифрова ортофотокарта /ЦОФК/ на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2014 година; отразяване на резултатите от теренни проверки, извършени през годината от страна на Технически инспекторат към ДФЗ-РА и областните и общински структури на МЗХ, както и чрез разглеждане на подадени възражения срещу обхвата на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“, одобрен със Заповед №РД 09-807/05.12.2014г. Навеждат се доводи, че с посочената Заповед №РД 46-287 от 06.03.2015г. обработваните от ищеца парцели №22856-146-2-1, №22856-36-1-1 и №66086-181-1-1 останали извън одобрения окончателен слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2014 година - в общ размер на 0.71 ха, въз основа на данни от извършена теренна проверка. Ищецът твърди, че оспорил тази заповед по съдебен ред. Оспорил също теренните проверки като метод на използване при определяне на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“, протоколите за извършени теренни проверки на място на физически блокове на 06.10.2014г. и на 07.10.2014г. и не провеждане на проверки на място, въпреки изричното му искане за това. В исковата молба се цитират постановените съдебни решения, като се сочи, че с действията си министъра на земеделието и храните, прилагайки издадената от него обжалвана заповед, преди тя да е влязла в законна сила и въз основа на „теренни проверки“, признати за незаконосъобразни с решения на ВАС, посочени в исковата молба, нанесъл на ищеца вреди, изразяващи се в неизплащане на дължими субсидии за площи, невключени в одобрения окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за Кампания 2014 година. Претендира се присъждане на разноските по делото.

Настоящият съдебен състав, след като се запозна с доказателствата по делото, прецени доводите в исковата молба и съобрази приложимите правни норми, намира исковата молба за процесуално недопустима по следните съображения:

Със Заповед №РД 46-287/06.03.2015г., издадена от Министъра на земеделието и храните, на основание чл.25, ал.4 от Закона за администрацията, чл.33а, ал.2 от Закона за подпомагане на земеделските производители и чл.16г, ал.4 от Наредба №105 от 2006г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на интегрираната система за администриране и контрол, е одобрен окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за Кампания 2014, като част от Система за идентификация на земеделските парцели (СИЗП), който е актуализиран за 2014г. чрез дешифрация (разчитане) на нова цифрова ортофотокарта (ЦОФК) на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2014г.; отразяване на резултатите от теренни проверки, извършени през годината от страна на Технически инспекторат към ДФЗ-РА и областните и общински структури на МЗХ, както и чрез разглеждане на подадени възражения срещу обхвата на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“, одобрен чрез Заповед №РД 09-807 от 05.12.2014г. (пункт I от заповедта). С пункт II от заповедта е наредено окончателният специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за Кампания 2014, заедно с останалата информация от СИЗП, да се предоставят на Разплащателната агенция за извършване на задължителните кръстосани проверки, съгласно чл.37, ал.2 и чл.43 от Закона за подпомагане на земеделските производители на подадените през кампания 2014 заявления за подпомагане, извършване на окончателна оторизация и плащания на площ за 2014 година, както и прием на заявления за подпомагане през 2015 година. В пункт III от заповедта е определено въз основа на извършената окончателна оторизация Разплащателната агенция да извърши корекции в извършените плащания по схеми и мерки за подпомагане на площ, като изплати допълнителни субсидии на земеделските стопани, при които първоначално е изплатено по-малка сума, а за земеделски стопани, при които се установи, че е изплатена по-голяма сума, Разплащателната агенция да издаде съответни АУПДВ, съгласно приложимото национално и европейско законодателство.

С Решение №1155/02.02.2015г. по адм. д. №10538/2014г., Върховен административен съд е отменил чл.16а, ал.3 в частта, относно израза „чрез извършване на теренни проверки на характеристиките на физическите блокове и допустимата за подпомагане площ в тях“, чл.16а, ал.4 и чл.16и, ал.2 от Наредба №105 от 22 август 2006г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на интегрираната система за администриране и контрол на министъра на земеделието и храните. С Решение №7501/22.06.2015г. по адм. д. №4327/2015г., Върховен административен съд на Република България е оставил в сила Решение №1155 от 02.02.2015г., постановено по адм. д. №10538/2014г. по описа на Върховния административен съд, второ отделение.

С Решение №5667/05.05.2017г. по адм. д. №8617/2015г., Върховен административен съд на Република България е отхвърлил жалбата на М.А.Н., подадена против посочената по-горе Заповед №РД 46-287 от 06.03.2015г., издадена от министъра на земеделието и храните, в частта ѝ относно парцели №22856-146-2-1, №22856-36-1-1 и №66086-181-1-1. С Решение №11667/04.10.2017г. по адм. д. №7339/2017г., Върховен административен съд на Република България е отменил Решение №5667/05.05.2017г. на Върховния административен съд по адм. д. №8617/2015г. и е върнал делото за ново разглеждане от друг тричленен състав на четвърто отделение на Върховния административен съд.

С Решение №2741/25.02.2019г. по адм. д. №11588/2017г., Върховен административен съд на Република България, при новото разглеждане на делото е отхвърил жалбата, подадена от М.А.Н. *** против Заповед №РД 46-287 от 06.03.2015г. на Министъра на земеделието и храните. В мотивите на решението съдът е посочил, че законосъобразността на теренните проверки е била предмет на оспорване по адм. дело №10538/2014г., като с Решение №1155 от 02.02.2015г. ВАС, второ отделение, е отменил чл.16а, ал.3 от Наредба №105 в частта относно израза „чрез извършване на теренни проверки на характеристиките на физическите блокове и допустимата за подпомагане площ в тях”, чл.16а, ал.4 и чл.16, ал.2 от Наредбата. Решението е оставено в сила с Решение №7501 от 22.06.2015г. по адм. д. №4327/2015г. на петчленен състав на ВАС, Втора колегия и съгласно правилото на чл.195, ал.1 от АПК, разпоредбите се прилагат до влизане в сила на съдебно решение за отмяната им. Решението влиза в сила от деня на обнародването му /арг. чл. 194 АПК/, а именно ДВ, бр. 90 от 20.11.2015 г. Посочено е, че в тази връзка е неоснователно възражението на жалбоподателя относно незаконосъобразността на теренните проверки, тъй като същите са извършени през 2014г., а заповедта на министъра на земеделието и храните е издадена на 6.03.2015 г. - т.е. преди отмяната на цитираните разпоредби. Посочено е също, че при издаването на процесния акт са спазени и производствените правила. В това число е обезпечено правото на възражения на земеделски производители, чиито заявени за подпомагане площи са останали изцяло или отчасти извън одобрения предварителен специализиран слой ПДП. Възражението от страна на жалбоподателя е разгледано и е получило отговор.

С Решение №13737/16.10.2019г. по адм. д. №5071/2019г., Върховен административен съд на Република България е оставил в сила Решение №2741/25.02.2019г., постановено по адм. д. №11588/2017г. по описа на Върховния административен съд.

С оглед посоченото до тук, настоящия състав на съда намира, че на първо място следва да се отбележи, че за ДФЗ не е съществувало задължение незабавно след подаването на съответното заявление от лицето да изплати претендираните от същия суми за подпомагане. Безспорно е, че това плащане е отложено във времето и не се извършва преди да са приключили проверките на условията за допустимост. Правото на финансово подпомагане възниква на основание индивидуален административен акт, от който земеделският стопанин черпи права и само, когато плащането е определено по основание и размер, може да се претендира неговото получаване.

Наред с това, съгласно разпоредбата на чл.203, ал.1 от АПК, гражданите и юридическите лица могат да предявяват искове за обезщетения за вреди, причинени им от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на административни органи и длъжностни лица, като тежестта на доказване е оставена на ищеца.

Съгласно чл.204 от АПК, за да е допустим иск за обезщетение, следва да е налице предварително отменен по надлежния ред административен акт или искът за обезщетение да е предявен заедно с оспорването на административния акт, а ако се претендират незаконосъобразни действия или бездействия, то изрично следва да има искане (петитум) за установяване на тяхната незаконосъобразност.

Нито едно от изброените условия не е налице в основанията изложени в исковата молба, както и в конкретния казус. В случая не са представени доказателства, че е налице отмяна на акта, от който се претендира обезщетение - Заповед №РД 46-287 от 06.03.2015г. на министъра на земеделието и храните, нито се иска от съда да обяви незаконосъобразността на действия и/или бездействия на длъжностни лица към съответните администрации, тъй като такива доводи не са наведени с исковата молба, което е и предпоставка за допустимостта на иска. Нещо повече – видно от цитираните по-горе решения, Върховен административен съд на Република България е отхвърлил жалбата, подадена от М.А.Н. *** против Заповед №РД 46-287 от 06.03.2015г. на Министъра на земеделието и храните.

Поради изложеното и тъй като няма акт, отменен по съответния ред, на който към настоящия момент ищецът да основе претенциите си, съответно не се иска установяване на незаконосъобразност на нито едно фактическо действие и/или бездействие на административен орган и длъжностни лица, както и предвид разпоредбата на чл.204 от АПК, озаглавена „Допустимост на иска“, исковата молба следва да бъде оставена без разглеждане като недопустима, а производството по делото да се прекрати.

Мотивиран от горното, съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ исковата молба на М.А.Н. ***, против Министерство на земеделието, храните и горите, гр. София, с която се претендира присъждане на обезщетение в размер на 2357.84 лева, за вреди, причинени на ищеца от Министерство на земеделието, храните и горите, представляващи неизплатени субсидии за площи, изключени от одобрения окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за Кампания 2014 година, въз основа на „теренни проверки“ определени с решение на ВАС като изначално незаконосъобразни и нефигуриращи в европейското и национално законодателство.

ПРЕКРАТЯВА производството по исково адм. дело №883/2021г. по описа на Административен съд – Хасково.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред ВАС в 7-дневен срок от съобщаването му.

 

 

 

СЪДИЯ: