Решение по дело №532/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 883
Дата: 29 май 2020 г.
Съдия: Владимир Стоянов Вълчев
Дело: 20207180700532
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 февруари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

№. 883 

гр. Пловдив,       29.05. 2020 год.

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВХХIV състав в открито заседание на тринадесети май през две хиляди и двадесета година в състав:                  

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИЧО ДИЧЕВ

ЧЛЕНОВЕ:    ДАРИНА МАТЕЕВА

  ВЛАДИМИР ВЪЛЧЕВ

при секретаря к. Р. и участието на прокурора ИВАН СПИРОВ, като разгледа к.н.а.х дело № 532 по описа на съда за 2020 год., докладваното от съдия Вълчев, за да се произнесе взе предвид следното:

Производство по реда на Глава Дванадесета от АПК, във вр. чл. 63, ал. 1, пр. 2 -второ от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на С.К.М. *** срещу Решение 17 от 07.01.2020 г., постановено по АНД № 5142/2019г по описа на Районен съд Пловдив, ХХV – ти наказателен състав, с което е потвърдено Наказателно постановление № 354103-F257359  от 20.08.2018г., издадено от Заместник- директор на ТД на НАП гр. Пловдив, с което на основание чл. 74, ал.1 от Закон за счетоводството /съкр. ЗСч/ му е наложено административно наказание „глоба в размер на 200.00 /двеста/ лева“ за нарушение по чл.38 ал.1 т.1от ЗСч, вр. чл.16 ал.1 т.4 от ЗСч. 

Касаторът счита, че обжалваното решение е неправилно и незаконосъобразно. Оспорва се изводът на районния съд, за липса на допуснати в хода на административното производство съществени процесуални нарушения. В жалбата касаторът твърди, че въззивният съд неправилно е приел, че в хода на административнонаказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения. Излага с ъображения, че НП е издадено извън предвиденият в разпоредбата на чл.34 ал.3 от ЗАНН шестмесечен  срок, както и че това не може да бъде обосновано със спряно на основание чл. 43, ал. 6 от ЗАНН административно – наказателно производство. Моли съда да постанови решение, с което да отмени атакуваното решение и да постанови друго, с което да отмени наказателното постановление.

Ответникът по касационната жалба – ТД на НАП-Пловдив, не взема становище по допустимостта и основателността на жалбата.

Контролиращата страна чрез участвалият по делото прокурор дава заключение, че жалбата е неоснователна и следва да бъде отхвърлена, а първоинстанционният съдебен акт да бъде оставен в сила.

Съдът, след преценка на представените по делото доказателства, доводите и възраженията на страните в производството, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, вр. чл. 63, ал. 1 от ЗАНН и от надлежна страна, поради което е допустима. Наведеният довод в същата представлява касационно основание по чл. 348, ал. 1, т. 1 от Наказателно-процесуалния кодекс (НПК), приложим по препращане от чл. 63, ал. 1 от ЗАНН.

Цялата фактическа обстановка по издаването на обжалваното наказателно постановление, както и основанията на административнонаказващия орган за налагане на имуществена санкция са описани от въззивния съд. Описани са събраните в хода на делото писмени и гласни доказателства. НП е издадено въз основа на АУАН № F257359  от 27.09.2016г., който е бил е съставен по реда на чл. 40, ал. 2 от ЗАНН в отсъствието на нарушителя, като същият е бил търсен и поканен за съставянето на АУАН с покана от 22.07.2016г., без приложения за нейното връчване. В съдебно заседание актосъставителят, свидетелят Р.Т.П.заявявя, в касатора бил надлежно поканен, но не се е явил в сградата на ТД на НАП -Пловдив за съставяне в негово присъствие на АУАН. След съставяне на посоченият АУАН са били изпратени съобщения по куриер до нарушителя за предявяване на съставения АУАН. В протоколи от 07.03.2017 година и 21.02.2017 година са обективирани посещения на служители на ТД на НАП на адреса на управление на дружеството „Мистър Суит“ ЕООД, в работно време, като органите по приходите са установили, че се касае за изграждащ се строеж и затова не е открит нарушителя за връчване на АУАН. С Разпореждане №258422-F257359 от 21.03.2017 година административно-наказателното производство е спряно на основание чл. 43, ал. 6 от ЗАНН. След спирането му до момента на неговото възобновяване на възобновяването, което станало не с надлежен акт, а с връчване на АУАН на 16.08.2018г., липсват доказателства за предприето щателно издирване на нарушителя. На база съставеният АУАН и след неговото предявяване е било издадено и процесното НП на 20.08.2018г., връчено на 22.07.2019г.. За да потвърди обжалвания пред него административен акт, въззивният съд е приел, че в хода на административнонаказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения, ограничаващи правото на защита на нарушителя и обосноваващи отмяна на наказателното постановление. Посочил, че издаването на НП е в рамките на шестмесечния срок, защото спирането на административно – наказателното производство води до спиране и на течащият за произнасяне от наказващият орган срок 6-месечен срок по чл.34, ал. 3 от ЗАНН.

Решението на съда е неправилно.

Настоящият касационен състав не споделя изводите на въззивния съд, че са били налице обективните предпоставки за спиране на административно- наказателното производство. За да се пристъпи към тази процедура, следва да е изпълнена обективната предпоставка „щателно издирване на нарушителя“. В настоящият случай такова щателно издирване от съответната служба на административнонаказващия орган не е проведено съобразно изискванията на чл. 43, ал. 4 от ЗАНН. В ТД на НАП е създадена организация за връчване на съобщения в съответствие с изискванията на чл. 32 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК). В конкретния случай е приложимо тълкуването дадено от Върховния съд, а впоследствие и Върховния касационен съд на Република България в редица решения във връзка с чл. 268, ал. 3, т. 2 от НПК

/отм./, приложим по препращане от чл. 84 от Особените разпоредби на ЗАНН, което определя, чещателното издирване представлява издирвателна дейност, съставена от целенасочени, последователни, систематични и активни действия, насочени към установяване точното местонахождение на издирваното лице по всички допустими от закона и фактически възможни начини, както и че тази активност следва да се осъществява продължителен период от време. Издирвателните мероприятия не следва да се ограничават в определен часови интервал и до един и същи адрес, след като лицето не бива откривано там. В издирването следва да бъдат ангажирани органи, имащи отношение към регистрацията и контрола върху лицата, каквито с положителност са общинските администрации и органите на МВР.“. В конкретния случай лицето е търсено на един и същ адрес в рамките на един месец и то при неоспорим обективен факт, че там се намира сграда в процес на изграждане. Още повече, протоколите от 07.03.2017г. и 21.02.2017г са в един много кратък, 10 дневен период и в тях е посочено, че те касаят дружеството „Мистър суит“ ЕООД, а не С.К.М. като нарушител. По делото липсват данни административнонаказаващият орган да се е снабдил с удостоверение за актуална търговска регистрация, от които да е видно какъв е актуалния адрес на нарушителя или да е търсил съдействието на органите на МВР и общинската администрация. Прави впечатление, че впоследствие лицето е намерено и в разписката за връчване на АУАН не е посочен друг негов адрес, а отново този, на който той не е бил намерен. Едва в разписката за връчване на наказателното постановление е посочен различен адрес. Ето защо в настоящият случай на първо място липсват обективните предпоставки да се пристъпи към спиране на административно – наказателното производство от страна на административните органи при предпоставките по чл. 43, ал. 6 от ЗАНН. Сроковете за съставяне на АУАН и издаване на наказателно постановление са кратки, но издирвателните мероприятия следва да продължат в разумен срок, с цел осигуряване връчване на книжата.

Предвид горното, неправилен е изводът на въззивния съд, че административноказателното производство е било законосъобразно спряно. Налице са съществени пороци на проведеното административно – наказателно производство, които ограничават правото на защита на нарушителя. АУАН е съставен на 27.09.2016 година, а наказателното постановление е издадено едва на 20.08.2018 година, което е станало след изтичането на преклузивния срок по чл. 34, ал. 3 от ЗАНН. Това е съществено нарушение на процесуалните правила, което води до незаконосъобразност на наказателното постановление, което следва да бъде отменено. В този смисъл възраженията на касатора са основателни и изцяло се споделят от съда. Като е потвърдил обжалваното НП, въззивният съд е постановил неправилно решение, което следва да бъде отменено, като се отмени и атакувания административен акт.

Няма направени искания по разноските пред касационната инстанция, поради което съдът не дължи произнасяне по тях.

По изложените съображения и на основание чл. 221, ал. 2, пр. 1 от АПК, вр. чл. 63, ал. 1 от ЗАНН

РЕШИ:

ОТМЕНЯ Решение17/07.01.2020 година, постановено по АНД №5142/2019г по опис наа Районен съд - Пловдив, ХХV н.с., като вместо него постановява:

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 354103-F257359  от 20.08.2018г., издадено от Заместник- директор на ТД на НАП гр. Пловдив, с което на С.К.М. ЕГН********** *** на основание чл. 74, ал.1 от Закон за счетоводството /съкр. ЗСч/ му е наложено административно наказание „глоба в размер на 200.00 /двеста/ лева“ за нарушение по чл.38 ал.1 т.1от ЗСч, вр. чл.16 ал.1 т.4 от ЗСч

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

ПРЕДСЕДАТЕЛ :

ЧЛЕНОВЕ: 1.

                    2.