Решение по дело №142/2022 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 171
Дата: 9 май 2022 г. (в сила от 9 май 2022 г.)
Съдия: Теодора Андонова Милева
Дело: 20227100700142
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 март 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 171

 

Гр. Добрич, 09.05.2022 г.

 

В И М Е Т О Н А Н А Р О Д А

 

 

Административен съд Добрич, в публично заседание на двадесет и седми април, две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТЕОДОРА МИЛЕВА

 

при секретаря Мария Михалева, като разгледа докладваното от съдията АД №142 по описа на съда за 2022 година,за да се произнесе, взе предвид следното:

 Производството е по чл. 10, ал. 6 от Закона за семейни помощи за деца /ЗСПД/.

Образувано е по жалба на Н.Я.Х. *** против Заповед № ЗСПД/Д-ТХ/743/22.02.2022 г. на Началник отдел „Социална закрила“ при Дирекция "Социално подпомагане" (ДСП) - гр. Добрич, с която на основание чл. 10, ал. 4 от Закона за семейните помощи за деца (ЗСПД) и чл. 4 от Правилника за прилагане на ЗСПД във вр. с чл. 7, ал.1 от ЗСПД и заявление вх. № ЗСПД/Д-ТХ/743/14.01.2022 г. е отказано изплащането на  месечна помощ за едно дете Я.Н. Я.. В жалбата се изразява несъгласие с така постановената заповед, като оспорващата твърди, че детето и е с един родител и надвишава нормата с минимални лева. Моли да се удовлетвори молбата й. В съдебно заседание оспорващата се явява лично. Поддържа жалбата си и счита, че на детето й, му се полагат тези детски.

Ответната страна – Началник отдел „Социална закрила“ при Дирекция "Социално подпомагане" Добрич, редовно призована се представлява от ст. юриск. Г. А., която оспорва жалбата като неоснователна и моли същата да бъда отхвърлена. Излага подробни доводи в пледоарията си по същество, както и в представени писмени бележки. Претендира юриск. вънаграждение.

Добричкият административен съд, като взе предвид разпоредбата на чл. 168 от АПК и прецени събраните по делото доказателства, ведно с доводите и изразените становища прие за установено следното:

Производството по издаване на оспорената заповед е започнало по подадено заявление -декларация с вх. № ЗСПД/Д-ТХ/743/14.02.2022 г. от Н.Я.Х. майка на Я.Н. Я., с искане за отпускане на месечна помощ по чл. 7 от ЗСПД. В заявлението е декларирано двучленно семейство, брутен доход на семейството за предходните 12 месеца от 26 285.35 лв. за периода от м. февруари 2021 г. до м. януари 2022 г., в който участват 20 913.57 лв. - облагаеми доходи по ЗДДФЛ и 5 371.78 лв. -обезщетения за временна нетрудоспособност. Декларираният средномесечен доход на член от семейството е 1 010.22 лв. Към заявлението са приложени писмени доказателства в подкрепа на отразените данни.

Със Заповед ЗСПД/Д-ТХ/743/22.02.2022 г. на Началник отдел „Социална закрила“ при Дирекция "Социално подпомагане" (ДСП) - гр. Добрич, с която на основание чл. 10, ал. 4 от Закона за семейните помощи за деца (ЗСПД) и чл. 4 от Правилника за прилагане на ЗСПД във вр. с чл. 7, ал.1 от ЗСПД и заявление вх. № ЗСПД/Д-ТХ/743/14.01.2022 г. е отказано изплащането на  месечна помощ за едно дете Я.Н. Я.. В мотивите е посочено, че съгл. чл. 4а от ЗСПД, средномесечния доход на член от семейството за предходните 12 месеца надвишава дохода, определен със Закона за държания бюджет на РБ.

Заповедта е връчена на Х. на 28.02.2022 г., която недоволна на 07.03.2022 г. депозирала жалба до Административен съд Добрич.

Жалбата е подадена в преклузивния срок по чл. 149, ал. 1 от АПК, подадена е от надлежна страна по чл. 149, ал. 1 от АПК, срещу подлежащ на оспорване административен акт и след като е изчерпана възможността за обжалване по административен ред и е допустима.

По същество, същата е неоснователна по следните съображения:

Съгласно разпоредбата на чл. 10, ал. 4 от ЗСПД, семейните помощи за деца се отпускат със заповед на Директора на Дирекция "Социално подпомагане" или упълномощено от него лице. Процесната заповед е подписана от упълномощено лице Началник отдел „Социална закрила“ при ДСП Добрич, с оглед на което съдът приема, че атакуваният административен акт е издаден от компетентен административен орган.

Заповедта е издадена в изискуемата от чл. 59, ал. 1 от АПК писмена форма и съдържа задължителните реквизити по чл. 59, ал. 2 от АПК. Като фактическо основание за нейното издаване е посочено, че средномесечният доход на членовете на семейството на оспорващата за предходните 12 месеца надвишава дохода, определен за целта в Закона за държавния бюджет на РБ. Описаното в заповедта фактическо основание кореспондира с правното основание по чл. 7, ал. 1 от ЗСПД, което обуславя извода, че атакуваната заповед е надлежно мотивирана.

На следващо място, в хода на административното производство не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила. Видно от доказателствата по делото, преди издаването на оспорената заповед, административният орган е изяснил всички факти и обстоятелства от значение за случая. Извършена е проверка на регистрираните доходи на семейството, като са приложени и съответните справки. Конкретни съществени нарушения на процедурата не се сочат в жалбата.

По съществото на спора, съдът приема, че обжалваната заповед е издадена в съответствие с материалния закон.

В случая няма спор, че жалбоподателката е единствен родител на малолетното дете Я.Н. Я.. Няма спор и какви доходи е получила през последните 12 месеца същата.

Спорът по делото се свежда до въпроса при получаваните доходи от семейството, жалбоподателката Х. има ли право да получи месечна помощ за едно дете.

Съгласно чл. 7, ал. 1 от ЗСПД, месечните помощи за дете до завършване на средно образование, но не повече от 20-годишна възраст, се предоставят на семействата, които отговарят на условията по чл. 4а и живеят постоянно в страната, при условие че детето: не е настанено за отглеждане извън семейството по реда на чл. 26 от Закона за закрила на детето; (изм. - ДВ, бр. 88 от 2018 г., в сила от 23.10.2018 г.) редовно посещава подготвителните групи в детските градини или подготвителните групи в училищата за задължително предучилищно образование на децата, освен ако това е невъзможно поради здравословното му състояние; до завършване на средно образование, но не повече от 20-годишна възраст, редовно посещава училище, освен ако това е невъзможно поради здравословното му състояние; има направени всички задължителни имунизации и профилактични прегледи съобразно възрастта и здравословното му състояние; 5. живее постоянно в страната.

Страните по делото не спорят и досежно наличието на обстоятелствата, визирани в точки от 1 до 5 в чл. 7, ал. 1 от ЗСПД.

Според чл. 4а, ал. 1 от ЗСПД (Нов - ДВ, бр. 99 от 2017 г., в сила от 1.01.2018 г.), право на семейни помощи по чл. 2, ал. 3, т. 2 имат семействата със средномесечен доход на член от семейството за предходните 12 месеца, по-нисък или равен на дохода, определен за целта в закона за държавния бюджет на Република България за съответната година, но не по-малък от предходната година. Относима в случая е разпоредбата на чл. 62, ал. 3, т.2 от Закона за държавния бюджет на РБ за 2022 г., средномесечният доход по чл. 4 от Закона за семейни помощи за деца за 2020 г. е от 1 януари до 31 март от 410,01 лева до 510 лева, включително.

Във връзка с размера на дохода на членовете от семейството на заявителя съдът намира следното:

Към заявлението-декларация от 14.02.2022 г. жалбоподателката  е приложила документи за своите доходи за периода от м. февруари 2021 г. до м. януари 2022 г. включително плюс полученото обезщетение за безработица, като от длъжностното лице е изчислено, че средномесечно доходът на семейството за последните 12 месеца е в размер на 26 285.35 лв. или същият по отношение на член на семейството на месец възлиза на 1 095.22 лв., т.е. средномесечният доход на член от семейството за същия период от 12 предходни месеца надвишава дохода, определен със Закона за държания бюджет на РБ.

При това положение отказът на Началник на отдел „Социална закрила“  при ДСП - Добрич по заявлението на Н.Я.Х. от 14.02.2022 г. е постановен в съответствие с изискванията на закона.

Следователно, след като по делото е безспорно установено, че средномесечният доход на член от семейството на оспорващата е в размер над 510 лв. за предходните 12 месеца, то обжалваната заповед  е законосъобразна, а жалбата срещу нея се явява неоснователна, поради което следва да се отхвърли.

С оглед изхода на спора, на ответната страна следва да се присъдят сторените по делото съдебно-деловодни разноски в размер на 80 лева, заплатено юриск. възнаграждение.

Предвид на всичко изложено и на основание чл. 172, ал. 1 от АПК, Административен съд Добрич, ІV състав,

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Н.Я.Х. *** против Заповед № ЗСПД/Д-ТХ/743/22.02.2022 г. на Началник отдел „Социална закрила“ при Дирекция "Социално подпомагане" (ДСП) - гр. Добрич.

ОСЪЖДА Н.Я.Х. ЕГН ********** *** да заплати сторените по делото съдебно-деловодни разноски в размер на 80 /Осемдесет/ лева на Дирекция „Социално подпомагане“ гр. Добрич.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване, съгласно чл. 10, ал. 6 от Закона за семейните помощи за деца.

 

 

 

                                                           СЪДИЯ: