Решение по дело №2145/2024 на Софийски районен съд

Номер на акта: 3172
Дата: 9 юли 2024 г.
Съдия: Феня Владимирова Стоянова
Дело: 20241110202145
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 февруари 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 3172
гр. София, 03.07.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 6-ТИ СЪСТАВ, в публично заседание на
осми април през две хиляди двадесет и четвърта година в следния състав:
Председател:ФЕНЯ ВЛ. СТОЯНОВА
при участието на секретаря ИРЕНА ПЛ. ПЕТРОВА
като разгледа докладваното от ФЕНЯ ВЛ. СТОЯНОВА Административно
наказателно дело № 20241110202145 по описа за 2024 година
и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на Г. М. С. като законен представител на
„КМГ Велес“ ООД срещу Електронен фиш за налагане на глоба Серия К №
3435547, издаден от СДВР, с който за нарушение на чл.21, ал.1 ЗДвП на
жалбоподателката е наложена глоба в размер на 100 лв., на основание чл.189,
ал.4 вр. чл.182, ал.1, т.3 ЗДвП. Прави възражение за давност като моли съда да
отмени Електронен фиш за налагане на глоба Серия К № 3435547.
Жалбоподателката не се явява в съдебно заседание и не изразява
становище по делото.
Въззиваемият СДВР не се явява в хода на съдебното производство.
Представя писмено становище по делото, с което моли обжалваният ЕФ да
бъде потвърден. Прави възражение за прекомерност на евентуално
заплатеното възнаграждение за адвокат.
Не се оспорва от въззиваемата страна в настоящето производство
дали жалбата срещу обжалвания електронен фиш е депозирана в срок. В
случая жалбоподателката Г. М. С. е упражнила законоустановеното си право
да сезира съда, като депозира въззивната жалба, поради което същата е
1
допустима и следва да бъде разгледана.
Съдът приема за установено:
На 03.03.2020г., в 12,01 часа, Г. М. С. управлявала лек автомобил
„Ауди А6“ с ДК № В0351НН, в гр.София, по бул.“Ботевградско шосе“, срещу
магазин „Хонда“ /№ 326/, с посока на движение от Околовръстен път към
бул.“Владимир Вазов“, като се движила със скорост от 72 км/ч - над
разрешената скорост от 50 км/ч за населено място. Скоростта на движение
била установена с автоматизирано техническо средство – АТСС TFR1-М 613,
записващо и заснемащо дата, скорост, час и регистрационен номер на
автомобила. Въз основа на изготвения снимков материал СДВР издал
Електронен фиш за налагане на глоба Серия К № 3435547, с който на
жалбоподателката била наложена глоба в размер на 100лв. на основание
чл.189, ал.4 вр. чл.182, ал.1, т.3 ЗДвП.
Съгласно разпоредбата на чл.188, ал.2 ЗДвП, когато нарушението е
извършено при управление на МПС, собственост на ЮЛ, предвиденото по
този закон наказание се налага на неговия законен представител или на
лицето, посочено от него, на което е предоставил управлението на МПС.
Жалбоподателката Г. М. С. е законен представител на дружеството,
поради което административнонаказващият орган, в съответствие със закона, е
ангажирал административната отговорност на С. като ФЛ.
В нормата на §6, т.63 от ДР на ЗДвП е дефинирано понятието за
електронния фиш като "електронно изявление, записано върху хартиен,
магнитен или друг носител, създадено чрез административно-информационна
система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от
автоматизирани технически средства или системи".
В §6, т.65 от ДР на ЗДвП е въведена и дефиниция за "автоматизирани
технически средства и системи", според която те са уреди за контрол,
работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени
съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат
нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат:
а) стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично от
контролен орган; б) мобилни - прикрепени към превозно средство или
временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния
2
процес.
Издадена е и Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. на министъра на
вътрешните работи за условията и реда за използване на автоматизирани
технически средства и системи за контрол на правилата за движение по
пътищата (ДВ, бр. 36 от 2015 г., изм. ДВ, бр. 6/16.01.2018 г.), която е в сила от
23.05.2015г. /Наредбата/. С чл.2 от Наредбата изрично се предвижда, че
стационарните и мобилните автоматизирани технически средства и системи
(АТСС) заснемат статични изображения във вид на снимков материал и/или
динамични изображения–видеозаписи с данни за установените нарушения на
правилата за движение. За тях, съгласно чл.3 от Наредбата, се издават
електронни фишове с използване на автоматизирана информационна система.
Спазени са изискванията за използването на автоматизирано
техническо средство – АТСС TFR1-М 613 е преминала проверка, видно от
представените по делото Удостоверение за одобрен тип средство за измерване
№ 09.10.4823 и Протокол за проверка № 6-38-19 от проверката на мобилна
система за видеоконтрол TFR1-М 613 на ГДНП, Лаборатория за проверка на
анализатори за алкохол в дъха и радар скоростомери и Удостоверение за
одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835. Съставен е и протокол по
чл.10 от Наредбата, в който конкретно е посочено мястото за контрол
/гр.София, бул.“Ботевградско шосе“, срещу магазин „Хонда“ /№ 326//,
посоката на движение на лекия автомобил /от Околовръстен път към
бул.“Владимир Вазов“/, ограничението на скоростта в пътния участък /50
км/ч/. Същият отговаря на изискванията, предвидени в чл.10, ал.1 и ал.3 от
Наредба, издадена на основание чл.28 от Закона за измерванията. Съдът
намира, че приложеният по преписката протокол е годно доказателствено
средство и може да служи за законосъобразно ангажиране на
административнонаказателната отговорност чрез издаване на електронен
фиш.
Изискан и е приложен снимков материал, от който е видно
разположението на уреда, измерил скоростта на лекия автомобил. Видно от
снимковия материал, фактическата скорост на процесния автомобил е била 75
км/ч. В слуая административнонаказващият орган е определил правилно
приспаднатия толеранс като е посочил приетата скорост на движение – 72
км/ч.
3
Установена е скорост на движение с 22 км/ч повече от позволената
скорост от 80 км/ч. като лекият автомобил е заснет като единствено МПС към
момента на отчитане на скоростта и липсват заснети други МПС.
Нарушението е безспорно установено, с годно техническо средство,
като приложените снимки съгласно чл. 189, ал. 15 ЗДвП са годни веществени
доказателства, без да са налице пороци при тяхното изготвяне.
Съдът приема, че представените от административнонаказващия орган
доказателства притежават доказателствена сила за посочените в тях
правнозначими факти, поради което съдът кредитира същите изцяло.
По отношение на направеното възражение за изтекла давност по
смисъла на чл.34, ал.3 ЗАНН съдът намира, че е неоснователно – обжалваният
ЕФ е съобразен с ТР № 1 от 26.02.2014 г. на ВАС по тълкувателно дело №
1/2013 г. на ВАС, а именно, че електронният фиш е своеобразен властнически
акт с установителни и санкционни функции и се приравнява едновременно
към АУАН и НП, но само по отношение на правното му действие (съгласно чл.
189, ал. 11 ЗДвП), не и по форма, съдържание, реквизити и процедура по
издаване. От това следва, че изискванията за форма, съдържание, реквизити и
ред за издаване на АУАН и НП, подробно регламентирани в ЗАНН, са
неприложими по отношение на електронния фиш /арг., Решение №
51/03.01.2024г. Административен съд - София-град, XXVII касационен състав,
дело № 10368 по описа за 2023 година/. При липса на основание за съставяне
на АУАН са неприложими сроковете по чл.34 ЗАНН.
Административнонаказателното производство е започнало със съставянето на
ЕФ, което става автоматично при констатиране на нарушението, предвид
характера на нарушението и начина на неговото установяване с видео-радарна
система за наблюдение и регистрация на пътни нарушения и същият подлежи
единствено на връчване на нарушителя. Поради това разпоредбите на чл.34
ЗАНН не намират приложение в случая //Решение № 7679/17.12.2021г. по д.
№ 7879/2021г. на Административен съд София-град, XVIII касационен
състав/.
Видно от разпоредбата на чл.189, ал.4 вр. чл.182, ал.1, т.3 ЗДвП,
санкцията за констатираното нарушение е в размер на 100 лв. Определяйки
административната санкция в размер на 100 лв., СДВР е приложила правилно
закона.
4
Предвид горните мотиви и с оглед разпределението на
доказателствената тежест, както и безпротиворечивото установяване на
деянието, дееца /в съответствие с чл.188, ал.1 вр. чл.189, ал.5 ЗДвП/, и
неговата вина, съдът намира жалбата за неоснователна, а обжалваният ЕФ –
правилен и законосъобразен.
С оглед изхода на спора и претенцията на ответника за присъждане на
разноски – юрисконсултско възнаграждение, същата е основателна.
Жалбоподателката следва да заплати разноски по делото в размер на 100 лв.

Водим от гореизложеното и на основание чл.63, ал.2, т.5 от ЗАНН,
съдът

РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за налагане на глоба серия К №
3435547, издаден от СДВР, с който на Г. М. С. от с.Витановци, община
Перник, ул.“В.Левски“ № 62, за нарушение на чл.21, ал.1 ЗДвП е наложена
глоба в размер на 100лв., на основание чл.189, ал.4 вр. чл.182, ал.2, т.3 ЗДвП.
ОСЪЖДА Г. М. С. от с.Витановци, община Перник, ул.“В.Левски“ №
62, да заплати на СДВР разноски по делото в размер на 100 лв.
Решението може да се обжалва с касационна жалба пред
Административен съд – София-град в 14 дневен срок от връчването му на
страните.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
5