ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 3625
Бургас, 16.04.2025 г.
Административният съд - Бургас - XIV-ти тричленен състав, в закрито заседание в състав:
Председател: | ГАЛИНА РАДИКОВА |
Членове: | АТАНАСКА АТАНАСОВА ТОДОР ИКОНОМОВ |
като разгледа докладваното от съдията Тодор Икономов административно дело № 435/2025 г. на Административен съд - Бургас, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производство е по реда на чл. 166, ал. 3 от АПК, във връзка с чл. 190 и чл. 196 от АПК.
Образувано е по жалба на К. Д. Д., [ЕГН], от [населено място], против решение по т. 1 от протокол № 20/25.02.2025 г. на Общински съвет – Бургас, с което е приета Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Бургас.
С подадена уточняваща молба от 15.04.2025 г. жалбоподателят пояснява, че оспорва приетата Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Бургас в цялост, като релевира и искане за спиране на действието й. Излага съображения, че предварителното изпълнение би породило значителни или труднопоправими последици – включително незаконосъобразно налагане и събиране на такси от граждани и юридически лица, което би довело до необратими вреди.
Настоящият тричленен състав на Административен съд - Бургас намира, че особеното искане за спиране на действието на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Бургас, приета с решение по т. 1 от протокол № 20/25.02.2025 г. на Общински съвет – Бургас е допустимо, но неоснователно. Съображенията за това са следните:
Съгласно текста на чл. 190, ал. 1 от АПК оспорването не спира действието на подзаконовия нормативен акт, освен ако съдът постанови друго. В чл. 190 от АПК не са предвидени основанията за спиране на изпълнението, поради което и с оглед препращаща норма на чл. 196 от АПК, следва да намерят приложение нормите на чл. 166 от АПК. Съгласно чл. 166, ал. 4 от АПК допуснатото предварително изпълнение на административен акт по силата на отделен закон, когато не се предвижда изрична забрана за съдебен контрол, може по искане на оспорващия да бъде спряно от съда при условията на ал. 2. Разпоредбата на чл. 166, ал. 2 от АПК предвижда, при всяко положение на делото до влизане в сила на решението по искане на оспорващия, съдът може да спре предварителното изпълнение, ако то би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда. Ето защо, за да бъде спряно изпълнението на подзаконовия акт, оспорващият следва да докаже, че то би могло да му причини значителни или трудно поправими вреди. Искането за спиране действието на приетия подзаконов нормативен акт не може да бъде обосновано с настъпване на значителни или труднопоправими вреди по отношение на други граждани и юридически лица. Значителните или труднопоправимите вреди не се презюмират, а същите следва да са конкретизирани, като вероятността да настъпят следва да бъде доказана в настоящото производство от страната, която черпи за себе си изгодни правни последици – в случая от жалбоподателя. В негова тежест е освен да посочи пред съда, и да установи по несъмнен начин наличието на обстоятелства, обуславящи спиране действието на обжалваната в цялост Наредба. В случая от оспорващия не са посочени конкретните вреди по вид и размер и не са представени доказателства, въз основа на които съдът да обоснове извод за вероятното настъпване на значителни или трудно поправими вреди, както и да установи евентуалният им размер, за да бъде преценявана тяхната значителност по смисъла на закона.
Твърденията в искането за незаконосъобразност и нищожност на Наредбата касаят жалбата по същество, но не представляват основания за спиране на действието на подзаконовия нормативен акт.
От изпратената по делото административна преписка не може да бъде направен извод за претърпени от страна на оспорващия на вреди от вида и характера на посочените в чл. 166, ал. 2 от АПК, които да надделеят над обществения интерес от действието на оспорената в цялост Наредба.
Съдът счита за недоказани твърденията на жалбоподателя, че действието на наредбата би причинило вредите, визирани в чл. 166 от АПК, поради което и искането е неоснователно и следва да бъде отхвърлено.
Мотивиран от изложеното и на основание чл. 166, ал. 3, във връзка с чл. 196 от АПК, Административен съд гр. Бургас, ХIV състав
О П Р Е Д Е Л И:
ОТХВЪРЛЯ искането на К. Д. Д., [ЕГН], за спиране изпълнението на Наредба за изменение и допълнение на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Бургас, приета с решение по т. 1 от № 20/25.02.2025 г. на Общински съвет – Бургас на Общински съвет – Бургас.
Определението може да бъде обжалвано с частна жалба пред тричленен състав на Върховния административен съд на Република България в седмодневен срок от съобщаването на страните.
Председател: | |
Членове: |