Р Е Ш Е Н И Е
24.02.2020г.
номер .................. град
ПЛЕВЕН
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Плевенски районен съд на двадесет и девети януари |
Четиринадесети наказателен състав година 2020 |
В публично заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: |
РАДОСТИНА ГЕРГИЧАНОВА |
Секретар: МАРИЯНА КОЛЕВА
Като разгледа докладваното от съдия ГЕРГИЧАНОВА НАХД № 2685 по описа за 2020
година и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе взе
предвид следното:
ПРОИЗВОДСТВОТО е по реда на чл. 59 ал. І от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно
постановление № 3772 от 12.12.2019 година на ***, с което на Х.Н.Х. с ЕГН **********
***: 1.) на осн. чл. 126, ал. І, предл. І-во от ЗАДС е наложено административно
наказание – глоба в размер на 1000,00 лева (хиляда лева) за това, че при
извършена проверка на 06.06.2019г. е установено, че държи в дома си – къща,
находяща се в *** - 71 л. газьол съдържащ биодизел с тегловно съдържание на
сяра, превишаващо 0,001%, но непревишаващо 0,002% - 66 л. безоловен бензин за
двигатели и 50 л. препарат, съдържащ тегловно повече от 70% нефтено масло,
етанол и биодизел, разпределени в 20 бр. туби с различна вместимост и
наличност, подробно описани и идентифицирани в Опис на иззетите веществени и
писмени доказателства № ***, без да притежава данъчен документ по този закон
или фактура или, митническа декларация, или придружителен административен
документ/електронен административен документ, или документ на хартиен носител,
когато компютърната система не работи или друг документ, удостоверяващ плащането,
начисляването или обезпечаването на акциза, деяние представляващо
административно нарушение, наказуемо по чл. 126, ал. 1, предложение първо, т. 1
от ЗАДС и 2.) на основание чл. 107е, ал. 1 във връзка с чл. 124, ал. 1 от ЗАДС е
отнет в полза на държавата предмета на нарушението - акцизни стоки - 71 л.
газьол съдържащ биодизел с тегловно съдържание на сяра, превишаващо 0,001%, но
непревишаващо 0,002% - 66 л. безоловен бензин за двигатели и 50 л. препарат,
съдържащ тегловно повече от 70% нефтено масло, етанол и биодизел, разпределен в
20 бр. туби с различна вместимост и наличност, подробно описани в
обстоятелствената част на НП, намиращи се на съхранение в ***.
Недоволен от така наложеното административно наказание е останал
жалбоподателят, който в срока по чл. 59 от ЗАНН, чрез наказващия орган е подал
жалба до Районен съд Плевен, с която
моли съда да отмени по реда на чл. 63 от ЗАНН наказателното постановление като незаконосъобразно. В Съдебно заседание жалбата се поддържа лично
от жалбоподателя и от пълномощника му – адв. Н. М. от ПлАК, който взема
становище, че имота – обект на проверката е обитаван от много хора, поради
което не може да се направи извод, че автор на нарушението е жалбоподателят Х..
Счита също така, че в хода на административно-наказателното производство пред
наказващия орган е допуснато съществено нарушение на процесуални правила,
поради разминаване на цифровото изписване на нарушениетов АУАН и в НП.
ОТВЕТНИКЪТ по жалбата – редовно призован, се
представлява в съдебно заседание от юрк. Я., който ангажира становище, че
описаното в АУАН и в НП деяние осъществява състава на визираното
административно нарушение, както от обективна, така и от субективна страна,
както и че в хода на административно-наказателното производство пред наказващия
орган не са допуснати съществени нарушения на процесуални правила. Моли съда да
постанови решение, с което да потвърди като правилно и законосъобразно
обжалваното наказателно постановление.
СЪДЪТ, като прецени
събраните по делото доказателства – поотделно и в тяхната съвкупност, взе
предвид становището на страните, намира за установено следното:
ЖАЛБАТА е подадена в рамките
на преклузивният срок по чл. 59 ал. 2 от ЗАНН, в този смисъл се явява ДОПУСТИМА
и следва да бъде разгледана.
ПО ОСНОВАТЕЛНОСТТА на жалбата, СЪДЪТ намери за установено следното:
От събраните по делото писмени и
гласни доказателства се установява, че на 06.06.2019г. във връзка с
правомощията на митническите органи, предвидени в чл. 102 и чл. 103 от ЗАДС е била
извършена съвместна проверка със служители на РУ- Долни Дъбник при ОД на МВР -
Плевен на частен имот, находящ се в ***. Първоначалните контролни действия били
започнати от служителите на РУ Долни Дъбник , които установили, че на посочения
адрес има наличие на акцизна стока (течности със светло и тъмно-жълт цвят с вид
на дизелово гориво и автомобилен бензин) в нарушение на ЗАДС. Впоследствие
полицейските служители са поискали съдействие от митнически служители.
При пристигане на адреса, служителите на *** се легитимирали на
жалбоподателя Х.Н.Х. и в негово присъствие установили, че на различни места в
частния имот-стопанска постройка, гараж и кухня се държат: І.) 7 бр.
пластмасови туби, съдържащи общо 71 л. течност с жълтеникав цвят с вид на
дизелово гориво, както следва: 2 бр. пластмасови туби с вместимост 11 л. и
наличност 10 л. всяка; 1 бр. пластмасова туба с вместимост и наличност 11 л.; 4
бр. пластмасови туби с вместимост и наличност 10 л. всяка. ІІ.) 8 бр.
пластмасови туби, съдържащи общо 66 л. течност с жълто-кафеникав цвят с вид на
автомобилен бензин, както следва: 1 бр. пластмасова туба с вместимост и
наличност 11 л.; 2 бр. пластмасови туби с вместимост и наличност 10 л. всяка; 2
бр. пластмасови туби с вместимост и наличност 5 л. всяка; 1 бр. пластмасова
туба с вместимост и наличност 3 л.; 1 бр. пластмасова туба с вместимост 3 л. и
наличност 2 л.; 1 бр. пластмасова туба с вместимост и наличност 20 л и ІІІ.) 5
бр. пластмасови туби с вместимост и наличност по 10 л. всяка, съдържащи общо 50
л. течност със светло жълт цвят с вид на автомобилен бензин.
Проверяващите служители изискали от Х.Н.Х. документи, удостоверяващи
плащането, начисляването или обезпечаването на акциза по смисъла на чл. 126 от ЗАДС за установените количества течности с вид на дизелово гориво и автомобилен
бензин. Жалбоподателят представил касови бонове, издадени от бензиностанции
(копия на представените касови бонове са подробно описани в приложен към ПИП № ***опис,
изготвен от Х.Х.) за установените течности с вид на нефтопродукти.
Представените били следните касови бонове:
І.) От Бензиностанция - ***, находяща се в ***, касови бонове с №№: 1.)Касов
бон № *** г. за дизелово гориво; 2.) Касов бон № ***г. за дизелово гориво; 3.) Касови
бонове №№ ***г. за автомобилен бензин; 4.) Касови бонове №№ ***г. за дизелово
гориво; 5.) Касов бон № ***г. за дизелово гориво; 6.) Касов бон № ***г. за
дизелово гориво; 7.) Касови бонове №№ ***г. за дизелово гориво; 8.) Касов бон №
***г.за автомобилен бензин и ІІ.) От ***, стопанисвана от „***, , касови бонове
с №№: 1.) Касов бон с № ***г. и 2.) Касов бон с № ***година.
За целите на оперативния контрол и вземане на проби от установеното
количество течности с вид на дизелово гориво и автомобилен бензин, в
присъствието и със съгласието на жалбоподателя, проверяващите служители са
транспортирали гореописаните пластмасови туби до МБ Плевен.
С цел установяване вида на стоката, дали същата представлява акцизна стока
по смисъла на ЗАДС и наличие на биокомпонент, митническите служители са
пристъпили към вземане на проби от установените количества в присъствието и със
съгласието на Х.Х., както следва: 1.)сборна проба от 7 бр. пластмасови туби,
съдържащи общо 71 л. течност с жълтеникав цвят с вид на дизелово гориво,
подробно описана в ПВП № ***г.; 2.) сборна проба от 8 бр. пластмасови туби,
съдържащи общо 66 л. течност с жълто-кафеникав цвят с вид на автомобилен
бензин, подробно описана в ПВП № ***г. и 3.) сборна проба от 5 бр. пластмасови
туби, съдържащи общо 50 л. течност със светло жълт цвят с вид на автомобилен
бензин, подробно описана в ПВП № ***г.
Гореописаните туби, общо 20 бр. с различна вместимост и наличност, всички
съдържащи течност, наподобяваща нефтопродукти били подробно описани и иззети с
Опис на иззетите веществени и писмени доказателства № ***г.
На 10.06.2019г. от жалбоподателя били снети писмени обяснения заведени с
Вх. № ***г. по описа на ГД МРР, отдел ***в които същият е заявил, че е
представил касови бележки от бензиностанции.
Взетите проби били изпратени за анализ в Митническа лаборатория на ТД
Дунавнска - гр. Русе при Агенция „Митници“ със заявка за анализ/експертиза
рег.№***година.
Резултатът от извършения анализ е предоставен чрез информационна система
(АИДА) от Митническа лаборатория ТД Дунавска - гр. Русе, с митническа
лабораторна експертиза № ***г., касаеща Протоколи за вземане на проба №№ ***, ***
и ***г., в следния ред:
- проба лабораторен код № ***, касаеща ПВП № ***г. - становището,
изразеното в т. 8 към експертизата гласи : „Въз основа на получените резултати
и експертна оценка, в съответствие с термините и разпоредбите на глава 27 на
Комбинираната номенклатура, изпитаната проба представлява „тежко масло“,
„газьол“, съдържащ биодизел, с тегловно съдържание на сяра, превишаващо 0,001%,
но непревишаващо 0,002%.“;
- проба лабораторен код № ***, касаеща ПВП № ***г. - становището,
изразеното в т. 10 към експертизата гласи : „Въз основа на получените резултати
и експертна оценка, в съответствие с термините и разпоредбите на глава 27 на
Комбинираната номенклатура, изпитаната проба представлява нефтопродукт,
препарат на основата на леко масло - безоловен бензин за двигатели, с октаново
число (RON) 95 или повече, но по-малко от 98, съдържащ 9,0 % (V/V) биоетанол.“;
- проба лабораторен код № ***, касаеща ПВП № ***г. Становището, изразеното
в т. 12 към експертизата гласи : „Въз основа на получените резултати и
експертна оценка, в съответствие с термините и разпоредбите на глава 27 на
Комбинираната номенклатура, изпитаната проба представлява препарат, съдържащ
тегловно повече от 70% нефтено масло, етанол и биодизел (моноалкилни естери на
мастни киселини), отговарящ на изискванията за „средни масла.
На 20.08.2019г. митническите служители отправили искания до „*** (Писмо с
Рег***) и „***(Писмо с Рег.№ ***г.) за представяне на документи, указващи
произхода на акцизната стока, за конкретните партиди съгласно периодите от
представените фискални бонове.
От централите на съответните фирми са получени отговори, съдържащи
изисканите документи:
С писмо Вх. № ***г. от страна на ***са ни изпратени заверени копия на :
1.) Фактура № ***г., ведно с Декларация за съответствие по партида ***г. -
гориво за дизелови двигатели - сяра до 0,001(10ррт) + биодизел мин. 6%, EFIX.
Експедиционна бележка № ***г.- сяра до 0,001% (Юррт) + биодизел мин. 6%, EFIX,
АДД № ***г. - гориво за дизелови двигатели - сяра до 0,001% (Юррт) + биодизел
мин. 6%, EFIX. Протокол за количество от ***г., Складови разписки за получаване
и доставка на горива от ***г. за дизелово гориво;
2.) Фактура № ***г., ведно с Декларация за съответствие по партида ***. -
автомобилен бензин А95Н - 7% биокомпонент добавка EFIX, Експедиционна бележка №
***. - автомобилен бензин А95Н - 7% биокомпонент добавка EFIX, АДД № ***. -
автомобилен бензин А95Н - 7% биокомпонент добавка EFIX, Протокол за количество
от ***г., Складови разписки за получаване и доставка на горива от ***г. за
автомобилен бензин;
3.) Фактура № ***г., ведно с
Декларация за съответствие по партида ***. - гориво за дизелови двигатели -
сяра до 0,001% (Юррт) + биодизел мин. 6%, EFIX. Експедиционна бележка №
96853/19.06.2018г.- гориво за дизелови двигатели - сяра до 0,001% (Юррт) +
биодизел мин. 6%, EFIX . АДД № 177709/19.06.2018г.- гориво за дизелови
двигатели - сяра до 0,001% (Юррт) + биодизел мин. 6%, EFIX. Протокол за
количество от ***г., Складови разписки за получаване и доставка на горива от19.06.2018г.
за дизелово гориво;
4.) Фактура № ***г., ведно с
Декларация за съответствие по партида ***.- гориво за дизелови двигатели - сяра
до 0,001% (Юррт) + биодизел мин. 6%,ЕР1Х.Експедиционна бележка № ***.- гориво
за дизелови двигатели - сяра до 0,001% (Юррт) + биодизел мин. 6%, EFIX. АДД № ***-
гориво за дизелови двигатели - сяра до 0,001% (Юррт) + биодизел мин. 6%, EFIX.
Протокол за количество от ***г., Складови разписки за получаване и доставка на
горива от ***г. за дизелово гориво;
5.) Фактура № ***г., ведно с
Декларация за съответствие по партида ***. - автомобилен бензин А95Н - 7%
биокомпонет добавка EFIX. Експедиционна бележка № ***. - автомобилен бензин
А95Н - 7% биокомпонент добавка EFIX. АДД № ***.- автомобилен бензин А95Н - 7%
биокомпонент добавка EFIX. Протокол за количество от ***г., Складови разписки
за получаване и доставка на горива от ***г. за автомобилен бензин;
6.) Фактура № ***г., ведно с Декларация за съответствие по партида ***. -
гориво за дизелови двигатели - сяра до 0,001% (Юррт) + биодизел мин. 6%, EFIX.
Експедиционна бележка № ***. гориво за дизелови двигатели - сяра до 0,001%
(Юррт) + биодизел мин. 6%, EFIX. АДД № ***. - гориво за дизелови двигатели -
сяра до 0,001“ (Юррт) + биодизел мин. 6%,EFIX, Протокол за количество от ***.,
Складови разписки за получаване и доставка на горива от ***. за дизелово
гориво;
7.) Фактура № ***г., ведно с Декларация за съответствие по партида ***.-
гориво за дизелови двигатели - сяра до 0,001% (Юррт) + биодизел мин. 6%, EFIX.
Експедиционна бележка № ***.- гориво за дизелови двигатели - сяра до 0,001%
(Юррт) + биодизел мин. 6%, EFIX. АДД № ***.- гориво за дизелови двигатели -
сяра до 0,001% (Юррт) + биодизел мин. 6%, EFIX. Протокол за количество от ***г.,
Складови разписки за получаване и доставка на горива от ***г. за дизелово
гориво.
С писмо Вх. № ***г. от страна на „*** на наказващия орган били изпратени заверени
копия на Фактура № ***г., ведно с Декларация за съответствие по партида ***. -
дизелово моторно гориво 10 ppm с минимум 6% FAMAE с добавка мин. 6% биодизел. Експедиционна бележка № ***. - дизелово гориво ** с мин. 6% FAME. АДД № ***,- дизелово гориво 10 ррт с мин.6% FAME. Товарителница № ***г.
за дизелово гориво.
Съгласно гореописаните документи, предоставени от фирмите, горивата налични
в бензиностанциите към периодите, в които са издадени, представените касови
бонове от Х.Х., са: дизелово гориво със съдържание на сяра до 0,001% (Юртт) +
биодизел мин. 6% и автомобилен бензин А95Н - 7%
биокомпонент добавка EFIX .
Според извършената химическа лабораторна експертиза № ***г. относно
стоката, обект на проверката, дизеловото гориво е с тегловно съдържание на
сяра, превишаващо 0,001%, но непревишаващо 0,002%, а автомобилния бензин е със
съдържание 9% биоетанол.
След направена съпоставка на резултатите от лабораторната експертиза и
тези, удостоверени от представени документи, указващ произхода на стоките в
бензиностонциите, наказващият орган е констатирал разминаване по отношение
съдържанието на сяра и биоетанол в състава на горивата, поради което и при
съпоставяне с представените документи за платен акциз от Х.Н.Х. приел, че са
несъотносими към горивата обект на проверката и не могат да се кредитират като
документи по смисъла на чл.126, удостоверяващи платения или начислен акциз за
конкретната стока. Съгласно чл. 126, ал. 1 от ЗАДС всички лица, които държат
акцизни стоки по смисъла на чл. 2, т. 3 от закона следва да притежават данъчен
документ по този закон или фактура, или митническа декларация, или
придружителен административен документ/електронен административен документ или
документ на хартиен носител, когато компютърната система не работи, или друг
документ, удостоверяващ плащането, начисляването или обезпечаването на акциза
за намерените при тях акцизни стоки.
Със служебна бележка peг. № ***. на ***са били изразени становища относно
тарифно класиране на стоки по ***. на митническа лаборатория към ***
Стоката, съответстваща на Проба, лаб. код №*** по протокол за вземане на
проба, peг. № ***. (допълнително уточнено с МЛ) представлява нефтено масло по
смисъла на забележка 2 към глава 27 по КН, в което неароматните съставки
(парафино-нафтенови въглеводороди) преобладават тегловно спрямо ароматните.
Стоките представляват „тежко масло“-„газьол“, по смисъла на забележка 5 към
подпозициите на глава 27 на КН. Установено е наличие на биодизел по смисъла на
забележка 5 към подпозициите на глава 27 от КН - моноалкилови естери на мастни
- кисилини - 6,5% обемни. Тегловното съдържание на сяра превишава 0,001%, но не
превишава 0,002%.
Класирането на стоката, с описаните по- горе характеристики и състав, се
извършва в код ***.
Стоката, съответстваща на Проба, лаб. код №*** по протокол за вземане на
проба, peг. № ***. ( допълнително уточнено с MJI) е нефтопродукт, отговарящ на
дефиницията за „леки масла и препарати“ по смисъла на забележка 4 към
подпозициите на глава 27 на КН, но неотговаряща на дефиницията за „специални
бензини“, съгласно допълнителна забележка 2 буква а) към глава 27 на КН.
Продуктът представляват безоловен бензин за двигатели с октаново число (RON) 95
или повече, но по-малко от 98, различен от авиационния. Установява се
съдържание на етилов алкохол - 9,0% обемни. Не се съдържа биодизел
(моноалкилови естери на мастни киселини) по смисъла на забележка 5 към
подпозициите на глава 27 на КН и антидетонаторни препарати. Класирането на
анализираната стока, с посочените по-горе състав и характеристики, се извършва
в код 2710 12 45 на КН.
Стоката, съответстваща на Проба, лаб. код №*** по протокол за вземане на
проба, peг. № ***. ( допълнително уточнено с MJI) се характеризира като нефтено
масло по смисъла на на забележка 2 към глава 27 на КН, в което неароматнте
съставки ( парафино - нафтенови въглеводороди) преобладават спрямо ароматните.
На база определените дестилационни характеристики нефтопродуктът отговаря на дефиницията
за „средни масла“, по смисъла на допълнителна забележка 2в) към глава 27 на КН,
като съдържа и „биодизел“ по смисъла на забележка 5 към подпозициите на глва 27
на КН - моноалкилови естери на мастни киселини (0,88 обемни) и етанол 9,0%
обемни. Продуктът е различен от газьол (по смисъла на допълнително забележка 2
букви д) към глава 27 на КН) и тежки горива ( по смисъла на допълнителна
забележка 2 буква е) към глава 27 на КН). Класирането на анализираната стока, с
посочените по горе състав и характеристики, се извършва в код 2710 20 90 на КН.
Съгласно служебна бележка на отдел *** peг. № ***. с оглед определяне
размера на дължимия акциз и на основание чл. 28, ал. 1, т. 6 и чл. 32, -
дължимият акциз, съгласно чл. 32, ал. 1, т. 3 от ЗАДС към 06.06.2019г. за 71
литра газьол съдържащ биодизел, с тегловно на сяра, превишяващо 0,001% но
непривишяващо 0,002% с код по ***е в размер на 45,87 лева при акцизна ставка от
646 лева за 1000 литра, дължимия акциз, съгласно чл. 32, ал. 1, т. 2 от ЗАДС
към 06.06.2019г. за 66 литра безоловен бензин за двигатели с код по ***е в
размер на 46,86 лева при акцизна ставка 710 лева за 1000 литра и дължимият
акциз, съгласно чл. 35, ал. 1 от ЗАДС към 06.06.2019г. за 50 литра препарат,
съдържащ тегловно повече от 70% нефтено масло, етанол и биодизел с код по ** е
в размер на 35,50 лева при акцизна ставка от 710 лева за 1000 литра- общо
размер на акциза 128,23лв. (двойният размер на акциза е 256,46 лв.).
Съгласно разпоредбите на чл. 126, ал. 1 от ЗАДС деянието „ Лице, което
държи акцизни стоки без данъчен документ по този закон или фактура...” е
нарушение на действащо то законодателство и е определено, като наказуемо в
същата норма.
С писмо изх. № ***, отдел ***до лицето Х.Н.Х., ЕГН ********** е отправена
покана да се яви в определен срок в ***на основание чл. 40 ал.1 от ЗАНН за
съставяне на Акт за установяване на административно нарушение (АУАН). Същата с
разписка е връчена лично на лицето на ***. На определената дата жалбоподателят
се е явил в ***и ***/***. е бил съставен в негово присъствие на основание чл.
40 ал.1 от ЗАНН. При подписването Х. е заявил, че не е съгласен с резултатите
от пробите за горивата.
В срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН не са били депозирани допълнителни писмени
възражения от Х.Х..
С оглед гореизложеното, наказващия орган приел, че на 06.06.2019 година Х.Н.Х.,
ЕГН **********, с адрес ***,- държи в дома си - къща, находяща се в *** - 71 л.
газьол съдържащ биодизел с тегловно съдържание на сяра, превишаващо 0,001%, но
непревишаващо 0,002% с код по ***- 66 л. безоловен бензин за двигатели с код по
***и 50 л. препарат, съдържащ тегловно повече от 70% нефтено масло, етанол и
биодизел с код по ***, разпределени в 20 бр. туби с различна вместимост и
наличност, подробно описани и идентифицирани в Опис на иззетите веществени и
писмени доказателства № ***г„ без да притежава данъчен документ, фактура или
друг документ по смисъла на ЗАДС, удостоверяващ заплащането на дължимия акциз,
е извършил деяние, представляващо административно нарушение, наказуемо по чл.
126, ал. 1, предложение първо, т. 1 от ЗАДС и във връзка с чл. 128, ал. 2 от ЗАДС.
Въз основа на така съставения АУАН е издадено обжалваното наказателно
постановление, в което е възпроизведена описаната в АУАН фактическа обстановка
и на Х.Н.Х. с ЕГН ********** ***: 1.) на осн. чл. 126, ал. І, предл. І-во от ЗАДС е наложено административно наказание – глоба в размер на 1000,00 лева
(хиляда лева) за извършено нарушение по чл. 126, ал. 1, предложение първо, т. 1
от ЗАДС и 2.) на основание чл. 107е, ал. 1 във връзка с чл. 124, ал. 1 от ЗАДС е
отнет в полза на държавата предмета на нарушението - акцизни стоки - 71 л.
газьол съдържащ биодизел с тегловно съдържание на сяра, превишаващо 0,001%, но
непревишаващо 0,002% - 66 л. безоловен бензин за двигатели и 50 л. препарат,
съдържащ тегловно повече от 70% нефтено масло, етанол и биодизел, разпределен в
20 бр. туби с различна вместимост и наличност, подробно описани в
обстоятелствената част на настоящото НП, намиращи се на съхранение в ***.
Показанията на актосъставителя П.Л.Б.
и на свидетеля Л.Д.И., които съдът приема с доверие като логични, обективни и
взаимно допълващи се преповтарят отразеното в протокола при проверката и в
АУАН. В подкрепа на описанатав АУАН и в НП фактическа обстановка са и
приобщените към доказателствената съвкупност по делото по реда на чл. 283 от НПК писмени доказателства, а именно: заверено копие от наказателно
постановление № 3772/12.12.2019 г., заверени копия от касови бонове, заверено
копие от заповед № ***г., заверено копие от известие за доставяне, заверено
копие от служебна бележка рег. № *** г., заверено копие от служебна бележка № ***г.,
заверено копие от служебна бележка рег. № ***г., заверено копие от писмо
относно тарифно класиране на 3 стоки във връзка с резултати от митническа
лабораторна експертиза, заверено копие от акт за установяване на
административно нарушение № 2631/19.09.2019 г., заверено копие от протокол за
извършена проверка № ***г., заверено копие от опис на иззетите веществени и
писмени доказателства към протокол за извършена проверка № ***г., заверено копие от писмени
обяснения/писмени сведения към протокол за извършена проверка № ***г., заверено
копие от експертиза № ***г., заверено копие от протокол за вземане на проба
рег. № ***г. - 3 бр., заверено копие от опис на касови бонове, заверено копие
от писмо рег. № ***г., заверено копие от
писмо рег. № ***г., заверено копие от придружително писмо изх. № ***г.,
заверено копие от фактура № 0000***г., заверено копие от декларация за
съответствие на качеството на течните горива № ***г., заверено копие от
експедиционна бележка № 0***г., заверено копие от акцизен данъчен документ №
0000***г., заверено копие от протокол за количество, заверено копие от справка
за получаване на гориво от ***г., заверено копие от складова разписка за
доставка по фактура № ***/***г., заверено копие от фактура № 0000***г.,
заверено копие от декларация за съответствие на качеството на течните горива № ***г.,
заверено копие от експедиционна бележка № ***г., заверено копие от акцизен
данъчен документ № ***г., заверено копие от протокол за количество от ***г. за
А95Н Био, заверено копие от справка за получаване на гориво от ***., заверено
копие от складова разписка за доставка по фактура № ***/***г., заверено копие
от фактура № 0000***г., заверено копие от декларация за съответствие на
качеството на течните горива № ***г., заверено копие от експедиционна бележка №
***г., заверено копие от акцизен данъчен документ № ***г., заверено копие от
протокол за количество от ***г. за дизел Б6, заверено копие от справка за
получаване на гориво от ***г., заверено копие от складова разписка за доставка
по фактура № *** № ***/***г., заверено копие от фактура № 0000***г., заверено
копие от декларация за съответствие на качеството на течните горива № ***/***г.,
заверено копие от експедиционна бележка № ***/***г., заверено копие от акцизен
данъчен документ № ***/***г, заверено копие от протокол за количество от ***г.
за дизел Б6, заверено копие от справка за получаване на гориво от ***г.,
заверено копие от складова разписка за доставка по фактура № ***№ ***/***г.,
заверено копие от фактура № 0000***г., заверено копие от декларация за
съответствие на качеството на течните горива № ***г., заверено копие от
експедиционна бележка № ***/***г., заверено копие от акцизен документ № ***/***г.,
заверено копие от протокол за количество от ***г. за А95Н Био, заверено копие
от справка за получаване на гориво от ***г., заверено копие от складова разписка
за доставка по фактура № ***№ ***/***г., заверено копие от фактура № 0000***г.,
заверено копие от декларация за съответствие на качеството на течните горива № ***
от ***г., заверено копие от експедиционна бележка № ***/***., заверено копие от акцизен данъчен документ № ***/***., заверено
копие от протокол за количество от ***. за дизел Б6, заверено копие от справка
за получаване на гориво от ***., заверено копие от складова разписка за
доставка по фактура № ***№ ***от ***., заверено копие от фактура № 0000***г.,
заверено копие от декларация за съответствие на качеството на течните горива № ***/г.,
заверено копие от експедиционна бележка № ***/***г., заверено копие от справка
за получаване на гориво от ***г., заверено копие от акцизен данъчен документ № ***/***г.,
заверено копие от протокол за количество от ***г. за дизел Б6, заверено копие
от складова разписка № ***/***г., заверено копие от фактура № ***г., заверено
копие от декларация за съответствие на качеството на течните горива № ***/***г.,
заверено копие от експедиционна бележка № ***/***г., заверено копие от
товарителница № ***г. ведно с касов бон, заверено копие от акцизен данъчен
документ № ***/***г., заверено копие от писмо рег. № ***г., заверено копие от
разписка от Х.Н.Х..
При тази установеност на фактите, настоящият съдебен състав намира, че сочената
от наказващия орган като основание за налагането на процесната глоба, норма на
чл. 126 от ЗАДС, не касае санкциониране на нарушения, изразяващи се в
неизпълнение на задълженията за начисляване, плащане или обезпечаване на
акциза. Смисълът на чл. 126 от ЗАДС е да обезпечи съставянето на редовна
документация, която да удостоверява посочените по-горе обстоятелства и в него
няма промяна и последното изменение на закона (ДВ бр. 97 от 2017 г., в сила от
1.01.2018 година). Задължени да водят такива документация са само
регистрираните по ЗАДС лица, изчерпателно посочени в чл. 43, ал. 1 от ЗАДС.
Последната норма лимитативно определя кои лица могат да начислят акциза, това са
и лицата, които могат да създават документи, удостоверяващи начисляването на
такъв. Съответно чл. 44 от ЗАДС определя кой може да плати акциза, като състави
редовни документи за това и отново това са само регистрирани лица. Следователно
смисълът на санкциите по чл. 126 от ЗАДС е техни субекти да са лица, които
макар и редовно регистрирани по закона (като производители или складодържатели),
не изпълняват задължението си да съставят редовни документи, които
удостоверяват начисляването, плащането и обезпечаването на акциза, а не да
санкционира тези, които изобщо не са се регистрирали като производители или
складодържатели. Лице, което не е регистрирано като производител или
складодържател не може да произвежда и държи стоки на склад и съответно да
съставя изброените в санкционната норма документи, поради което такова лице не
може да носи отговорност по чл. 126 от ЗАДС, тъй като не притежава възможност
да съставя и разполага с изброените в тази норма документи, и съответно няма
качеството на субект, годен да осъществи от обективна и субективна страна някой
от посочените в нея състави. Пълното неплащане, частичното неплащане или
избягването на обезпечаване на дължимия акциз, представляват отделни
съставомерни деяния, които са обявени за административни нарушения с
разпоредбата на чл. 123а от ЗАДС, и наказуеми с глоба, съответно имуществена
санкция в двоен размер на дължимия акциз. Съобразно нормата на чл. 3, ал. ІІ от ЗАДС, адресати на такава санкция могат да бъдат и нерегистрирани лица, какъвто
е жалбоподателят Х., но в случая административното наказание не е наложено за
нарушение по чл. 123а от ЗАДС. Налагането на административно наказание без да е
доказан съставът на съответното административно нарушение което се претендира,
е в пряко противоречие с принципа на законоустановеност на основанията за
ангажиране на административно-наказателна отговорност по арг. на чл. 6 от ЗАНН.
Горното прави наказателното постановление незаконосъобразно, поради
противоречието му с материалния закон.
За пълнота следва да бъде отбелязано, че в АУАН и наказателното
постановление липсва ясно и точно описание на конкретното противоправно деяние,
за което се претендира да е установено, в нарушение на изискванията на чл. 42,
т. 4, респ. чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН. От актосъставителя е посочено, че
лицето държи акцизни стоки, без да има документ, удостоверяващи плащането,
начисляването или обезпечаването на акциза. При тълкуване на съдържанието на
мотивната част на НП се установява, че също се претендира като нарушение
държането на акцизни стоки, без да има документи, удостоверяващи плащането,
начисляването или обезпечаването на акциза. Разпоредбата на чл. 126 от ЗАДС
съдържа множество различни и напълно самостоятелни хипотези, всяка от които
осъществява отделно нарушение и налага конкретизиране при описанието на
фактическия състав на установеното деяние в НП. В случая, както в АУАН, така и
в НП не посочва кои са конкретно необходимите документи, които е следвало да
притежава лицето и с които да удостовери плащането, начисляването или обезпечаването
на акциза. Неясното фактическо описание на деянието, представлява процесуално
нарушение, съществено ограничаващо правото на нарушителя да организира
адекватно защитата си още в първата фазата на административно-наказателното
производство, поради което и е самостоятелно основание за отмяна на
наказателното постановление.
Липсата на надлежно установено
изпълнително деяние по чл. 126, предл. първо от ЗАДС, от лице, което може да
бъде субект на този вид нарушения, е достатъчно основание НП да бъде отменено.
Независимо от административно-наказателната отговорност, съдът намира, че правилно
са отнети в полза на държавата вещите – – акцизни стоки – акцизни стоки - 71 л. газьол съдържащ биодизел
с тегловно съдържание на сяра, превишаващо 0,001%, но непревишаващо 0,002% - 66
л. безоловен бензин за двигатели и 50 л. препарат, съдържащ тегловно повече от
70% нефтено масло, етанол и биодизел, разпределен в 20 бр. туби с различна
вместимост и наличност. Неправилно възприетата от административно-наказващия
орган правна квалификация, не променя обстоятелството, че е налице
противоправно поведение на субекта, във фактическо владение са установени посочените
стоки. Както се посочи, такова поведение представлява административно нарушение
по чл. 123а ЗАДС, което съставлява основание по чл. 20, ал. 3 от ЗАНН, същите
да се отнемат в полза на държавата.
Водим от горното, съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО Наказателно постановление №№ 3772 от
12.12.2019 година на *** в ЧАСТТА, в която на Х.Н.Х. с ЕГН ********** ***
на осн. чл. 126, ал. І, предл. І-во от ЗАДС е наложено административно
наказание – глоба в размер на 1000,00 лева (хиляда лева) за това, че при
извършена проверка на 06.06.2019г. е установено, че държи в дома си – къща,
находяща се в *** - 71 л. газьол съдържащ биодизел с тегловно съдържание на
сяра, превишаващо 0,001%, но непревишаващо 0,002% - 66 л. безоловен бензин за
двигатели и 50 л. препарат, съдържащ тегловно повече от 70% нефтено масло,
етанол и биодизел, разпределени в 20 бр. туби с различна вместимост и
наличност, подробно описани и идентифицирани в Опис на иззетите веществени и
писмени доказателства № ***, без да притежава данъчен документ по този закон
или фактура или, митническа декларация, или придружителен административен
документ/електронен административен документ, или документ на хартиен носител,
когато компютърната система не работи или друг документ, удостоверяващ
плащането, начисляването или обезпечаването на акциза – нарушение по чл. 126,
ал. 1, предложение първо, т. 1 от ЗАДС
ПОТВЪРЖДАВА КАТО ЗАКОНОСЪОБРАЗНО Наказателно постановление № 3772 от
12.12.2019 година на *** в ЧАСТТА, в
която на основание чл. 107е, ал. 1 във връзка с чл. 124, ал. 1 от ЗАДС е отнет
в полза на държавата предмета на нарушението - акцизни стоки - 71 л. газьол
съдържащ биодизел с тегловно съдържание на сяра, превишаващо 0,001%, но
непревишаващо 0,002% - 66 л. безоловен бензин за двигатели и 50 л. препарат,
съдържащ тегловно повече от 70% нефтено масло, етанол и биодизел, разпределен в
20 бр. туби с различна вместимост и наличност, подробно описани в
обстоятелствената част на НП, намиращи се на съхранение в ***.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно
обжалване по реда на АПК пред Административен съд - Плевен в 14 дневен срок от
съобщението до страните, че е изготвено.
ПРЕДСЕДАТЕЛ
: